La novena edició de la Setmana del Talent Audiovisual, la iniciativa única a Europa que connecta el talent emergent de les universitats amb la indústria per innovar i trobar nous formats, ha abordat avui l’impacte de les plataformes OTT al territori on operen de la mà de cinc televisions públiques europees. La jornada també ha acollit la presentació i debat amb tota la indústria audiovisual de la nova plataforma 3Cat, que ja supera el mig milió d’usuaris registrats. La trobada anual, que se celebra des d’ahir i fins divendres al Disseny Hub Barcelona, inclou activitats com el Pitching Audiovisual Universitat-Indústria, un dels seus actes centrals, o l’estudi del cas d’Eufòria, el fenomen mediàtic de 3Cat i la productora Veranda TV.
Els reptes de les televisions públiques: plataformes OTT i nous hàbits de consum
La segona jornada de la Setmana del Talent Audiovisual ha reunit plataformes d’streaming públiques de Flandes (Bèlgica), Valònia (Bèlgica), Finlàndia, País Basc i Catalunya, en la taula rodona ‘Impacte de les OTTs en la indústria audiovisual dels territoris on operen’, moderada pel periodista Toni Cruanyes. Tom Peeters de VRT Max a Flandes; Philippe Keutgen de RTBF Auvio a Valònia; Jarmo Lampela de YLE Areena a Finlàndia, Alexander Gibelalde de Primeran al País Basc, i Jordi Ferrerons de la plataforma 3Cat, han parlat de com la irrupció d’aquestes plataformes d’streaming ha generat canvis en la creació de nous formats, en la forma de produir continguts, en l’impuls d’innovacions tecnològiques, o de noves aliances en la producció o la difusió de continguts.
Els representants de les plataformes europees també han reflexionat sobre els reptes de posar en marxa els canals OTTs, d’arribar a la nova audiència i mantenir la tradicional, i han compartit les seves experiències. En ple procés de transformació dels mitjans públics per continuar sent referents, el propòsit comú de totes és acostar els continguts respectius als nous hàbits de consum audiovisual, però cadascuna ha seguit estratègies diferents pel que fa a la coexistència o desaparició dels canals lineals, a la homogeneïtat o diferenciació dels targets i formats utilitzats entre les plataformes i els canals lineals.
La plataforma 3Cat, més de mig milió d’usuaris registrats
La Setmana del Talent Audiovisual, impulsada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, també ha acollit avui la presentació i debat amb tota la indústria audiovisual catalana al voltant de la nova plataforma digital de continguts 3Cat, que unifica tots els continguts radiofònics, audiovisuals i digitals en català i d’accés universal de TV3 i Catalunya Ràdio. En el marc de la presentació, 3Cat ha donat a conèixer les primeres dades de balanç de la plataforma. En només dues setmanes, més de mig milió d’usuaris s’han donat d’alta a la nova plataforma i més d’un milió i mig de dispositius únics hi ha accedit.
El president del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant, i el conseller de 3Cat, Lluís Garriga, han donat la benvinguda; la directora d’Innovació, Recerca i Estratègia Digital de 3Cat, Cristina Villà i Font, ha presentat la plataforma 3Cat, i el periodista i presentador dels Serveis Informatius del 3Cat, Toni Cruanyes, ha presentat la sessió.