Des de divendres 13 fins diumenge 15 d’octubre, l’hotel JW Marriot de Cannes acull el mercat internacional MIPCJUNIOR, que compta una assistència de més d’un miler de participants provinents de 66 països, entre compradors, venedors, creadors de continguts, titulars de drets, investigadors i inversors internacionals interessats en el negoci dels continguts dedicats als públics infantil i juvenil. Tot i que l’assistència és encara inferior a l’època prepandèmica, indica ja una clara tendència a la normalitat, que ja va iniciar-se l’any passat.
De l’anime a la IA
El primer dia del MIPJUNIOR ha comptat amb una conferència molt inspiradora, a càrrec d’Ivan Colecchia, de la consultora britànica Insights Family. Coloecchia ha apuntat algunes conclusions de les seves anàlisis sobre nens i joves de 22 països dels cinc continents, que són molt rellevants per entendre els interessos de nens i joves sobre l’oferta audiovisual. Unes conclusions que van més enllà de les tendències de consum, ja que estan sent partícips directes dels canvis que estan afectant tot el sector, davant del creixent protagonisme de la IA en tots els àmbits de la seva vida personal.
Colecchia va destacar el creixent atractiu de l’anime, que s’expandeix de l’oferta televisiva i OTT al cinema, els videojocs i tot l’univers de marxandatge (joguines i altres materials) que ofereixen un gran negoci per a les empreses i creatius que tenen els seus drets de propietat intel·lectual (IP).
Tot i que ell en va posar altres exemples, també ho és i molt l’important i molt meritori èxit del nou SX3, que cal trobar-lo en l’encert en la seva oferta de sèries d’anime. Aquest és l’únic gènere de continguts audiovisuals que puja de consum internacional a la franja de 6 a 12 anys, amb increments que superen el 10% en estats europeus com França o Alemanya, que arriba al 17% entre l’any passat i ara.
El fenomen mundial dels otaku, dels joves molt seguidors del manga i l’anime, va ser destacat per Ivan Colecchia, i dels quals tenim una mostra molt potent amb les edicions anuals del Manga Barcelona, la darrera de les quals va aplegar més de 160.000 visitants a la Fira de Barcelona. La connexió de l’anime amb els videojocs, els films vinculats als personatges i sèries més famoses i al manga que n’és origen o extensió és tan potent que en territoris de llarga tradició en el consum de còmic com Fraça, el manga quasi empata en lectors de 13 a 18 anys amb el còmic, la «bande dessinée».
Pel que fa als canals o plataformes d’accés a continguts, les dades internacionals de consum audiovisual de joves de 10 a 18 anys situen en primera posició a YouTube amb un altíssim 48%, seguit de Netflix amb un 28% i després per les televisions amb un 13%. Un percentatge que pot semblar petit, però que continua sent estratègic per a qualsevol estratègia de les corporacions audiovisuals que vagi adreçada a nens i joves davant el duopoli YouTube-Netflix.
A més de destacar que els continguts inclusius seran cada cop més atractius per a aquests públics, Colecchia va posar l’accent en la important de la intel·ligència artificial. Una IA que s’ha incorporat intensament en el dia a dia dels joves -un 90% entre 13 i 18 anys la utilitza d’una manera o l’altra. Una de les qüestions que han de tenir molt presents els programadors audiovisuals és que el seu ús intensiu està incidint directament en la personalització de les seleccions de continguts.
Dilluns comença el MIPCOM amb una important presència catalana
Després d’un intens cap de setmana a Canes, la 39a edició dels MIPCOM obrirà les portes als 11.000 participants previstos, una tercera part dels quals professionals d’adquisicions per a distribuïdores, televisions i plataformes de més de 100 països. Enguany el MIPCOM comptarà amb 26 pavellons a més dels més de 300 estands a l’interior dels dos grans edificis del palau de congressos.
Un d’aquests estands serà el de Catalan Films, que acollirà una cinquantena de productores que desplaçaran uns 107 professionals a Canes. Durant les quatre jornades del MIPCOM l’espai de reunions serà el centre neuràlgic de trobades de les nostres empreses d’animació, documentals, ficció i formats puguin organitzar trobades amb clients d’arreu del món.
Més enllà del suport logístic, l’equip de Catalan Films coordinat per Joan Ruiz ha organitzat dues trobades professionals dilluns. Una a l’estand del Quebec i la següent amb el de Valònia-Brussel·les. En acabar és previst un còctel al seu estand que servirà com a trobada distesa dels professionals catalans amb els seus socis i clients internacionals. Cal recordar que l’any passat Catalan Films va celebrar una trobada entre empreses catalanes i quebequeses del sector de l’animació.
A banda de la intensa activitat que es desenvoluparà sota el paraigua de Catalan Films, Mediapro té una agenda pròpia, que inclourà, entre d’altres, la conferència d’una de les seves principals, directives, Laura Fernández Espeso, sobre l’estratègia de producció i distribució internacional de Mediapro Studio. En el cas de Filmax, aquesta empresa tindrà el seu espai a l’estand d’Audiovisual from Spain, la marca audiovisual de l’ICEX.