La Setmana del Talent Audiovisual, iniciativa impulsada pel Clúster Audiovisual de Catalunya amb l’objectiu de connectar el talent emergent de les universitats amb la indústria per innovar i trobar nous formats, celebra des d’avui i fins el 18 de novembre la seva vuitena edició. La jornada inaugural ha reunit els agents clau del sector per compartir diferents propostes  per tal de consolidar Catalunya com el hub audiovisual de referència del sud d’Europa.

La taula rodona “La nova economia audiovisual catalana: Perspectives, infraestructures i estratègia del creixement dels pròxims deu anys” ha posat el focus en el moment transcendental que viu l’audiovisual català, que segueix la tendència de creixement global de l’audiovisual a nivell global gràcies a la seva transversalitat i a les noves tecnologies . Un sector que engloba els mitjans de comunicació i producció de televisió, el cinema i la publicitat, però també la comunicació corporativa, la producció d’esdeveniments, els videojocs, la immersivitat i els continguts per indústries de l’experiència com el turisme, la cultura i l’esport. Nous sectors i plataformes que faran créixer l’audiovisual a nivell mundial i de forma exponencial els propers anys.  

L’audiovisual és un sector estratègic per Catalunya i requereix una aposta clara en inversió i infraestructures per garantir el seu creixement i competitivitat a escala global. Miquel Rutllant,president Clúster Audiovisual de Catalunya, destaca la transversalitat i transcendència estratègica de l’audiovisual a nivell econòmic, social i cultural. “Cal aprofitar l’embranzida que viu l’audiovisual a escala global, també a casa nostra. Tots els agents del sector hem de treballar de forma conjunta i coordinada per fer créixer la indústria. Cal impulsar inversions en noves infraestructures, equipaments d’última generació, finançament i ajudes fiscals per part de les institucions. Són passos clau per a consolidar l’audiovisual com a estratègic en el marc d’una economia global cada vegada més competitiva”. El sector audiovisual suma una facturació de més de 6.700 milions d’euros i ocupa unes 31.000 persones, segons dades del 2021 del Departament d’Empresa. 

Una d’aquestes inversions i infraestructures estratègiques és la creació del Hub Digital, Audiovisual i del Videojoc a Les Tres Xemeneies. Jordi Foz, secretari general del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, s’ha referit al Catalunya Media City. Un projecte de país que impulsarà el desenvolupament de la indústria a través d’un centre de creació i producció del sector audiovisual i del videojoc, un centre de desenvolupament tecnològic i de continguts, un centre de capacitació i assessorament per a empreses i professionals, i un espai de trobada per l’ecosistema i les seves empreses. 

Foz ha destacat que l’audiovisual té l’oportunitat d’invertir en noves infraestructures que ajudin a desenvolupar sector com, per exemple, amb la instal·lació de nous platós a Catalunya. Des del Departament de Cultura també aposten per la internacionalització dels ecosistemes audiovisual i del videojoc, sense oblidar la producció de continguts en català.

L’Ajuntament de Barcelona també impulsa polítiques públiques del sector audiovisual. Xavier Marcé, regidor de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, ha mencionat la creació d’espais com ara Palo Alto, el pol d’indústries creatives dedicat a la creació i experimentació audiovisual. Marcé considera que la col·laboració públic-privada és clau per consolidar els valors diferencials amb els que compta el sector com ara la creativitat, el domini de la tecnologia, la formació i la generació de nous talents. El públic té tendència a pensar que el sector audiovisual és cinema, on històricament s’ha destinat el finançament públic, però les regles de joc han de canviar ara que els videojocs i altres nous formats tenen ja un pes considerable en la nova economia del sector.

Més enllà de les infraestructures, l’audiovisual és un factor clau de cohesió de la ciutadania. Així ho ha destacat Lluís Garriga, conseller del Consell de Govern de la CCMA, que ha donat a conèixer el pla estratègic de refundació de la CCMA. Garriga ha emfatitzat que el sector audiovisual és el motor de talent, innovació i creativitat i que no és només un sector de desenvolupament industrial, sino que aporta valor a la cultura i és un fort vehicle de transmissió de valors identitaris.

María Carmen Fernández, directora d’innovació i nous negocis del Grup Mediapro, ha destacat que l’audiovisual és innovació, tecnologia i talent. Els nous formats ofereixen infinitat de possibilitats de creixement i transformació i els  esdeveniments híbrids, les noves interfícies i la producció virtual permeten la reinvenció constant del sector que crea potents models de negoci. Des de Mediapro entenen el sector con una fusió entre el sector tradicional -creador de pel·lícules i sèries- i la incorporació de nous formats que són valors a futur, com el gaming, realitats immersives o el metavers.

La taula rodona ha comptat amb la moderació de Mònica Lablanca, cap de Desenvolupament Estratègic de la CCMA, qui ha destacat que, en un mercat competitiu i globalitzat, Catalunya compta amb un ecosistema audiovisual madur a l’altura d’altres hubs internacionals.

La petjada de la indústria audiovisual

La taula rodona “Els grans reptes dels rodatges sostenibles” ha posat de relleu l’impacte mediambiental que genera la indústria audiovisual. 
A diferència de països com Regne Unit o els Estats Units, l’aplicació de la sostenibilitat a les produccions audiovisuals és una pràctica encara incipient a casa nostra, tot i que avança pel compromís ètic d’algunes empreses i perquè les administracions ho comencen a requerir per sol·licitar subvencions. 

Carlota Guerrero, responsable de la Catalunya Film Commission, ha presentat  la ‘Guia per la incorporació de la sostenibilitat als rodatges’. Una eina que recull mesures per a la sostenibilitat que es poden aplicar en els rodatges i vinculades a l’estalvi energètic i la reducció de les emissions a l’atmosfera, la mobilitat sostenible, el consum de materials i generació de residus o la relació amb la comunitat i foment de l’economia local. 

Empreses de serveis com Fresco Film Services i K is for Knowledge que ofereixen serveis d’assessorament a productores i empreses del sector audiovisual per incorporar la sosteniblilitat als rodatges. Esmeralda Ruiz, eco-mànager a Fresco Film Services, ha destacat la seva aposta pionera d’eliminar les ampolles de plàstic dels rodatges, a finals de 2022 hauran evitat el consum de més de 800.000 unitats d’aigua envasada. Fresco Films Services ha treballat en rodatges de grans produccions internacionals com Game of Thrones, Black Mirror o Narcos: México. Durant el rodatge de Game of Thrones a Càceres, es van plantar 200 arbres a la reserva natural de Los Barruecos per compensar la petjada de carboni produïda durant el rodatge en aquest escenari i promoure la recuperació d’espais naturals.

K is for Knowledge ofereix plans de sostenibilitat amb un càlcul personalitzat de la petjada de carboni que genera cada projecte. Oliver Lupiáñez, consultor de K is for Knowledge, ha explicat cada dia de rodatge genera un quilo de residus per persona. Per tant, una producció amb una mitjana de 100 persones, es genera tona de residus cada 10 dies. Tenint en compte que una pel·lícula ocupa aproximadament 60 jornades de rodatge, el càlcul total ascendeix a 6 tones de residus generats durant el rodatge d’un llargmetratge.

La moderadora i doctoranda en comunicació audiovisual Marta Lopera-Mármol, ha parlat del green shooting, concepte que es refereix a l’aplicació de la sostenibilitat a la indústria audiovisual  també des dels àmbits sociocultural i econòmic. L’acadèmica ha emfatitzat que l’audiovisual crea referents, per tant, ha de promoure pràctiques més sostenibles, responsables i inclusives. 

Connexió talent jove i indústria i intercanvi d’experiències professionals 

Durant cinc dies, la Setmana del Talent oferirà dinàmiques de networking, sessions amb experts i activitats pensades per facilitar a les empreses del sector audiovisual el contacte amb joves talents que busquen una oportunitat per entrar a la indústria.

La Setmana del Talent acollirà el Pitching Audiovisual Universitat-Indústria, iniciativa pionera a Europa que ajuda a donar vida a projectes innovadors del talent universitari. 80 joves professionals presentaran en format pitch 50 projectes audiovisuals davant de 170 empreses i productores audiovisuals amb l’objectiu de captar el seu interès i que els ajudin a tirar-los endavant.