El passat dimarts 4 de maig es va iniciar a Sitges la primera sessió del cicle de Jornades “Sitges i el Nou Panorama Audiovisual’ que va comptar amb la ponència de Jaume Roures, productor i director general de Mediapro.Va inaugurar l’acte l’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell, que va explicar la llegendària vinculació de Sitges amb el món audiovisual a traves del Festival, però que s’ha ampliat en les darreres dècades amb la molt activa funció que desenvolupa la Film Office, conjuntament amb l’agència de desenvolupament econòmic del Garraf Node Garraf, a través de Node Film Clúster , que l’any 2021 ja havia portat a Sitges més de 200 rodatges i que enguany superarà aquest record. 

 El regidor de Promoció Econòmica, Guillem Escolà, va presentar la nova marca de la Sitges Film Office i els reptes que es planteja, en la línia de l’aposta per consolidar Sitges com a motor en la indústria de la producció audiovisual amb projectes ambiciosos que es preparen, i amb nous acords i produccions que tindran lloc a Sitges.


A continuació Jaume Roures de Media Pro, va explicar cinc línies básiques que a la seva manera de veure podien consolidar la indústria audiovisual catalana, i que resumim breument:


1.- Entendre que el sector audiovisual ha canviat, que no té res a veure la producció, distribució i consum a la que estàvem acostumats. Les plataformes i els hàbits de consum han transformat el sector i la única manera d’afrontar-ho és amb una visió estratègica del sector que està per fer. Es tracta logicament d’una visió que hauriem de compartir públics i privats per tal de potenciar, d’una manera real, les industries audiovisuals. 


2.- Revalidar que calen infraestructures de producció, platós i empreses auxiliars per fer front a la nova demanda que està creixent...  Valora positivament el projecte de Hub de les 3 Xemeneies, que al seu parer, caldria obrir-se a noves manifestacions com Realitat Augmentada i Virtual. En quan als projectes que es proposen per Sitges logicament si la ciutat tira endavant un projecte de platós propis serà interessant conèixer el seu plantejament per a complementar les ofertes de rodatge actuals, aprofitant el bon moment que suposa les necessitats de les plataformes i la possibiltiat d’accedir a fons europeus.


3.- Donar molta importància a que s’atengui adequadament l’ensenyament , perquè cal formar professionals d’excel·lència al país en totes les fases de la cadena audiovisual: tècnics qualificats però també actors i actrius que es desenvolupin normalment en anglès. Al igual que es fa en altres sectors caldria, si cal, finançar-los beques d’estudis a EEUU


4- Resoldre el contenciós de TV3, ja que com es sabut te una plantilla sobrecarregada, com tots sabem… Algunes decisions dels darrers anys com la supressió del Canal Super3 no ha estat una decisió encertada per la funció de normalització del català que feia el canal en els públics més menuts. També donar una sortida al contenciós econòmic de la televisió pública on si abans es destinaven 150 milions a compres externes ara és la meitat


5.- Proposta d’algun gran Festival amb ambició: Sitges fa la seva funció com a festival de gènere però caldria un gran Festival, a l’estil dels grans Festivals internacionals amb una gran dosi de “glamour” i que servis per a potenciar la nostra indústria audiovisual      

Per acabar, es va generar un interessant debat sobre el nou paradigma audiovisual moderat per Albert Soler, president de l’”Asociación de Productoras de Cine Publicitario”, que va posar de manifest la importància indústrial d’aquest sector que justament està utilitzant sovint els espais que ofereix Sitges per a les seves gravacions, i que també està molt pendent dels plans de creixement de Sitges, en les indústries auxiliars.