REACT: L’ESTAT DE L’AUDIOVISUAL. ON ESTEM?
En el marc de les Jornades de Reactivació de Barcelona que han tingut lloc al Disseny Hub de Plaça de les Glòries destaquem els principals punts que van sortir a debat i que, de fet, serien una resposta a les preguntes “existencials” del sector audiovisual,La taula estava formada per un panell de luxe amb Miquel Curanta del ICEC, Michael Blackman màxim responsable de la Fira ISE, Miquel Rutllant del Cluster Audiovisual, Beatriz Navas del ICAA del Ministerio i Judith Colell de l’Acadèmia en qualitat de moderadora. També varen intervenir, entre d’altres Paco Escribano de Minoria Absoluta i Xavier Marcè, de l’Ajuntament de Barcelona.
Extractem algunes de les temàtiques que van aparèixer


AUDIOVISUAL ÉS MÉS QUE CINEMA I TELEVISIÓ

Va quedar clar ja amb la intervenció del representant del ISE, que és fira d’equipament audiovisual no tan orientat a la producció com a distribució, projecció etc…  El “mantra”  de l’amplitud de l’audiovisual va ser una constant repetida en les diverses intervencions. Ara mateix el sector audiovisual és transversal a gran nombre de disciplines tradicionals a través de la realitat virtual i augmentada, videojocs etc… Tot i que lògicament les intervencions de la màxima responsable del ICAA anaven molt focalitzades a la producció de cinema, quedava clar que ara mateix el concepte de l’audiovisual implica molt més…


MADRID – BARCELONA: COM QUEDA L’ECUACIÓ

Miquel Curanta va acceptar el fet innegable que Madrid estava centralitzant el gruix més important de la producció audiovisual que s’està duent a terme a l’Estat. El representant del ICEC va dir que la situació ja era així des de fa anys quan les televisions privades es van instalar a la capital de l’Estat. Aquest fet ja va atraure gran nombre de producció audiovisual auxiliar i desprès les plataformes han mantingut aquesta línia. Paco Escribano va recordar que quan va sortir la Llei de les Televisions Privades una part de la producció s’havia de fet descentralitzadament  però no sembla que això s’hagi complert.


DOS HUBS AUDIOVISUALS A L’ESTAT?

Tot i acceptant la situació anterior, Miquel Rutllan del Cluster, principals impulsor del Hub Audiovisual a les tres Xemeneies  va explicar que disposar d’aquest equipament seria una forma de repartir produccions. Potser serà difícil  revertir la situació que s’està donant entre les dues ciutats de l’Estat però segurament podia ajudar a potenciar les produccions audiovisuals a Barcelona. Xavier Marcè va dir que l’aposta seria fer accions coordinades entre hubs i en algunes intervencions és va posar de manifest com una producció audiovisual en un moment donat es podria enregistrar en un lloc i altres parts del procés en altres… 


EL TEMA IDIOMÀTIC

Les visions sobre la presència dels idiomes a les diverses “pantalles” audiovisuals van ser diferenciades. Michael Blackman apostava per acceptar que l’idioma anglès s’havia convertir en idioma vehicular mundial. Constatava que a Barcelona, en aquest terreny, encara s’havia d’avençar posant l’exemple de les dificultats que sovint es trobava per fer-se entendre amb taxistes…  Beatriz des del Ministerio feia esment de la importància del idioma castellà per arribar a mercats llatinoamericans ressaltant també les dificultats de les produccions europees per tenir circuit de distribució en la pròpia Europa. Judith Culell per la seva banda insistia en la importància de preservar el català buscant formules perquè tingui una major presència en les diverses manifestacions audiovisuals. Proposava emmirallar-se en com se’n estan sortint del repte els països escandinaus…  Per a uns i altres queda clar que la digitalització i globalització de l’audiovisual ha comportat una situació preferent del idioma anglès, en tots els àmbits.


QUE PASSA AMB EL TALENT?

Beatriz Navas va apuntar que hi havia un deficit de formació per a diverses professions de l’audiovisual, com caps de producció i especialment en algunes fases de l’animació. Miquel Rutllant va ressaltar l’esforç que estaven fent les Universitats i Escoles vinculades a l’Audiovisual per adaptar-se a les noves necessitats que van apareixent…