315 famílies juguen i aprenen amb Guay-fi, un projecte de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya, que proporciona les eines i recursos necessaris a fí que nenes i nens de la franja 3-6 anys harmonitzin pantalles i hàbits saludables.

Guay-fi és l’adaptació del Programa d’Educació Audiovisual (PEA) de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya per a l’etapa infantil: un projecte innovador que ofereix els instruments necessaris amb la finalitat que docents i famílies eduquin en hàbits saludables sobre el consum de pantalles.

La seva proposta està conformada per una gran varietat d’eines. D’una banda, el material escolar, lúdic, artístic i pedagògic que s’envia tant a les famílies com al professorat suposen un suport tangible molt eficaç. I per una altra banda, l’acompanyament individual que reben aquestes mateixes famílies, per part de professionals del PEA que treballen en la iniciativa, completa un servei pedagògic pràctic i eficient.

Guay-fi respon a una realitat social agreujada per la situació de postpandèmia de la COVID-19. De fet, l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya ha desenvolupat aquest projecte pioner després de detectar la clara necessitat d’assessorament sobre l’ús de les pantalles en les famílies amb filles i fills de 3 a 6 anys.

És un fet molt comú que les persones adultes recorrem a aplicacions del mòbil o a continguts de les tauletes per a ocupar el temps d’oci de les nostres filles i fills o per a distreure’ls en espais i temps de transició o espera. Per això, proposem, des de la filosofia Guay-fi, que una estona en la sala d’espera del metge, un viatge amb tren, el temps de restaurant o la cua del supermercat es converteixin en moments Guay-fi. En lloc de donar un dispositiu digital a un menor d’edat de 3 a 6 anys, alimentem el seu cervell i les seves emocions amb activitats enriquidores.

Amb l’arribada de la seva segona edició, Guay-fi acompanya ja a 7 centres d’educació infantil i a un total de 315 famílies a les províncies de Barcelona i Tarragona. Això suposa la consolidació d’una iniciativa que promou les competències creatives, l’aprofitament ple dels beneficis del joc i el desenvolupament d’habilitats matemàtiques, lingüístiques, lògiques i socials, entre d’altres, gràcies a la transversalitat de les seves propostes.

Guay-fi s’emmarca dins de l’activitat impulsada pel projecte Europeu Safer Internet Center, SIC-SPAIN 2.0, que fomenta la protecció del menor en l’espai digital, prevenint i sensibilitzant famílies i persones educadores. De la mà de la Fundación Aprender a Mirar, Guay-fi té presència a tota Espanya, incorporant 13 centres educatius i 1.320 famílies a les províncies de Madrid, València, Barcelona, Tarragona i Àvila.

Els centres educatius subscrits a Guay-fi (un número en constant creixement) treballen de manera autònoma i personalitzada, però també amb el suport i el seguiment de l’equip de persones expertes en educació i comunicació de l’Associació. Totes dues parts s’encarreguen del repartiment de materials a les famílies i de l’aprofitament dels diferents mitjans formatius que es brinden.

Les escoles Guay-fi compten amb:

  • Una BagKid per a les persones encarregades de l’aula. Una maleta que inclou activitats per a realitzar a l’aula, un obsequi per al tutor/a i material lúdic-educatiu per a la classe. Les activitats que s’enumeren a continuació i la revista arribaran mensualment al centre educatiu.
  • Un taller gratuït dirigit a les famílies –en modalitat presencial o en línia– sobre pantalles, aprenentatge i cervell infantil.
  • Subscripció a la revista Contraste Audiovisual, pionera i única en anàlisi cultural-educatiu de continguts audiovisuals i digitals.
  • Un Kit infantil de supervivència per a cada família. Es tracta d’una motxilla amb un manual d’activitats, jocs per als nens i nenes i materials per a passar temps d’oci sense pantalles.
  • Seguiment i atenció individualitzada per als centres educatius i les seves famílies.

Rosa María Aguilar, coordinadora del Programa d’Educació Audiovisual on s’emmarca Guay-fi afirma que, precisament, “Guay-fi és la resposta a totes les preguntes i incerteses que mares i pares experimenten per a educar als seus fills. Aquests dubtes s’incrementen donat el context digital en el qual vivim, on les pantalles formen part de la nostra vida quotidiana”.

Rosa María Aguilar afegeix que “la finalitat de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya és oferir recursos didàctics alternatius als dispositius tecnològics. El projecte inclou eines que fomenten un bon desenvolupament cerebral, alhora que impulsen la creativitat i l’educació emocional des d’edats primerenques. Si s’ha de jutjar per la resposta positiva de l’anterior edició, tant a les famílies com a les escoles, aquest objectiu s’està complint”.

Guay-fi és un projecte conjunt de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya i la Fundación Aprender a Mirar. Així mateix, és possible gràcies al patrocini de l’Obra Social ”la Caixa” i a la generositat i l’entusiasme per l’educació i la infància de quinze empreses relacionades amb la cultura, els jocs de taula, les activitats plàstiques i el material escolar:

Asmodee GroupCatalunya en miniaturaQuaderns RubioDevir IbèriaDisetDivermagicDunsaEditorial CasalsExin CastellsFournierKefindeLa BolseraMemory FerrandizMILANTROA Librerías.

El compromís de totes elles amb la salut física i emocional dels menors d’edat resulta una peça clau en la situació que travessa la societat avui dia. És una llum al túnel que suposa la digitalització de moltes de les activitats lúdiques per als més petits i joves.

Per part seva, Llar digitalSapos y princesas i Soc petit cooperen amb Guay-fi a través de la difusió del projecte.

A més, Guay-fi compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, el Plan Nacional Sobre Drogas i el SIC-Spain 2.0.

Si vols conèixer amb més detall el projecte Guay-fi, pots consultar el contingut que s’inclou a les motxilles per a les famílies i les fotografies del projecte.

L’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya és una associació sense ànim de lucre integrada per més de 17.000 persones. Amb trenta-sis anys d’història, treballa per la qualitat en els mitjans audiovisuals i en la defensa dels drets de les persones usuàries –especialment dels menors d’edat–, ja que són els més vulnerables davant les pantalles.

Amb aquesta finalitat, ofereix el Programa d’Educació Audiovisual Contraste, que –a través de les seves formacions i recursos– permet fer front a ludopaties, tecnoaddiccions i ciberassetjament, mentre fomenta el pensament crític i creatiu dels continguts audiovisuals, així com l’apoderament de la dona en l’entorn digital.