El proper dilluns, 6 de setembre, el mercat internacional de la producció audiovisual francesa, le Rendez Vous de Biarritz obrirà de nou les seves portes que, com ja va passar l’any 2020, ho farà amb un format 100 % virtual. Enguany comptarà amb un atapeït programa de presentacions i taules rodones que seran produïdes des de París, a l’espera que l’any vinent es pugui recuperar la seva presencialitat a la ciutat vasco-francesa de Biarritz.
Algunes xifres sobre la magnitud d’aquest mercat: 64 empreses presentaran uns 523 continguts, bona part dels quals són estrenes absolutes. Més de 300 compradors acreditats, entre ells TV3, provinents d’una seixantena llarga d’estats.
Pel que fa a la seva programació, en destaquen tres activitats. Es faran 13 presentacions singularitzades de noves produccions (5 de sèries de ficció, 4 documentals -un d’ells sobre l’emergència climàtica- i 4 sèries d’animació). Una segona, seran un total de 16 pitchings de noves produccions documentals, de temàtiques tan diverses com l’art, la ciència o la història. El tercer gran bloc d’activitats és un conjunt de conferències i taules rodones que tractaran temàtiques directament vinculades al mercat: els èxits francesos de ficció, documentals i animació en l’àmbit internacional durant la temporada 2020-21, quin tipus de documentals estan buscant actualment els Comissioning Editors, o l’informe anual sobre les exportacions audiovisuals franceses. Aquestes i tota la resta de la programació la poden seguir les persones acreditades des de la plataforma www.lerendezvous.tv.
A finals d’agost es va fer una mena de prèvia d’aquest Rendez Vous, el Coming Next From France, que consistí en la presentació de cinc sèries per a la seva adaptació internacional. I precisament, una d’aquestes sèries de les quals es vol comercialitzar el seu format també serà una de les que comptarà amb una presentació específica la setmana vinent.
I com és habitual en esdeveniments com aquests, també hi haurà una gala. En aquest cas serà el lliurament dels guardons a les produccions de ficció —amb dues sèries policíaques finalistes— documentals i animació dels Prix Export. Uns premis que es lliuren anualment des del 2004 per reconèixer no només els continguts audiovisuals que han tingut més èxit als mercats internacionals, sinó també les empreses distribuïdores que ho han fet possible.
Screenopsis: gran eina digital al servei de les vendes internacionals
La possibilitat de poder accedir en línia a tots els continguts que es presenten en un mercat audiovisual ja era una cosa formidable abans de la pandèmia. Ara, més encara. I l’audiovisual francès fa anys que en disposa d’una: la plataforma Screenopsis, que aquests dies incorpora un espai específic amb els continguts que es presenten en aquesta edició de le Rendez Vous, dels quals uns 215 són inèdits. Pel que fa als gèneres presentats, tornen a destacar les produccions de ficció (93) les d’animació i infantils (110) i els documentals (280) que històricament han estat el trident de l’èxit internacional de l’audiovisual francès.
Un Screenopsis que és molt més que un catàleg de produccions, sinó una caixa d’eines de gran utilitat per a compradors internacionals (filtres de cerca, accés directe als productors o distribuïdors…). Una plataforma que, de ben segur, molts països en voldrien tenir una de similar com a aliada de la internacionalització de la seva indústria audiovisual.
De TV France International a Unifrance: una fusió per respondre als canvis mundials
Aquesta 27a edició serà la primera que no serà organitzada per TV France International, l’organisme público-privat que durant més d’un quart de segle ha impulsat la internacionalització de les produccions televisives arreu del món. Aquest estiu es formalitzava la seva fusió amb Unifrance, la veterana organització que fins ara havia fet unes funcions idèntiques però centrades només en l’àmbit cinematogràfic. Amb aquesta fusió de les dues entitats, el conjunt de l’audiovisual francès es promocionarà dins i fora del seu territori amb una única marca. Una decisió que, de ben segur, té molt a veure amb els profunds canvis que està vivint el sector, amb clients mundials que poden tenir tant d’interès per un llargmetratge de ficció com per una sèrie o un documental.
En tot cas, tot i el protagonisme del sector públic dins d’Unifrance, amb el poderós CNC present aquí i a tot arreu, el seu comitè directiu compta amb representants provinents de la producció, la direcció, la distribució, a més d’actors i representants artístics i literaris. És més, el seu funcionament compta amb dos grans «col·legis» o comissions, com és la de productors i la dels exportadors, anomenada gens casualment «econòmica», que exemplifica perfectament aquest esforç conjunt de productors i distribuïdors en l’àmbit internacional. El model público-privat és ben explícit amb la participació directa de l’associació de productors audiovisuals francesos -PROCIREP- com a soci destacat d’Unifrance, com ja ho era a TV France International.
Unifrance és molt més que una eina d’informació i suport a la comercialització internacional; és una plataforma de promoció mundial de l’audiovisual francès, sigui als mercats internacionals o amb mercats propis —com són aquests Rendez Vous de Biarritz, a més d’una participació intensa i continuada a festivals, congressos i esdeveniments del sector de tota mena. No és que ajudin les vendes internacionals, és que són part activa del mercat internacional, que és una cosa ben diferent. És lògic, per tant, que Unifrance compti dins seu amb tot un seguit de departaments estratègics com el d’estudis de mercat o el de desenvolupament digital.
Les bondats del model público-privat han quedat demostrades per la trajectòria de les dues entitats ara fusionades. La seva concepció, que està ben allunyada de ser un simple instrument de suport i assessorament, és un clar model d’èxit. Són dos trets definitoris que, salvant les distàncies de volum de negoci i de tenir o no un estat propi, haurien de guiar qualsevol estratègia de futur del nostre sector audiovisual que, per força, hauria de significar repensar els organismes avui existents, com Catalan Films.