El passat 7 de setembre es van reunir a Saint-Paul-de-Vence, a França, un gran nombre d’artistes, dirigents culturals i representants institucionals, que van suscriure la segúent declaració «Lumière» que reproduïm a continuació.
DECLARACIÓ LUMIÈRE SOBRE EL FUTUR DEL CINEMA I DE LA IMATGE EN MOVIMENT
Saint-Paul-de-Vence, 7 de setembre de 2026
Nosaltres, representants de països, regions i organitzacions internacionals, dirigents de les indústries del cinema, de l’audiovisual i del videojoc, creadors, talents, festivals i institucions culturals d’arreu del món, reunits a Saint-Paul-de-Vence el 7 de setembre de 2026 en ocasió del Cim Lumière, sota la copresidència del President de la República francesa i del President de la República de Corea, ens trobem en un moment decisiu per al futur del cinema i de la imatge animada.Mentre la intel·ligència artificial transforma les condicions de la creació, que els públics descobreixen noves maneres de viure els relats i que les experiències audiovisuals ocupen un lloc cada cop més important a les nostres vides, les decisions que prenem avui contribuiran a garantir que el valor del cinema i de la imatge animada, tant en el pla cultural com econòmic, continuï progressant. Reconeixem que aquest valor compromet tant el futur de les nostres indústries com el de les nostres societats.A aquestes oportunitats s’hi afegeix també una responsabilitat compartida. Malgrat la diversitat dels nostres rols, dels nostres mercats i de les nostres cultures, estem units per un interès comú: el d’un ecosistema dinàmic i diversificat. Recolzant-nos en allò que ens uneix, posem avui les bases d’un multilateralisme del cinema i de la imatge animada. Aquest reposa sobre dues conviccions: primer, que els reptes que ens afecten a tots troben la resposta més eficaç en la cooperació; segon, que cadascuna de les parts, Estats, empreses, creadors i institucions, té un paper legítim i essencial a jugar en aquesta empresa comuna.Amb aquesta finalitat, adoptem els principis següents i ens comprometem, cadascú en el marc de les seves responsabilitats i competències, a posar-los en pràctica:
1. Respectar la creació humana davant la IACap sistema d’IA podrà entrenar-se amb obres protegides sense autorització i remuneració.Qualsevol ús d’IA generativa en una obra haurà de ser transparent i declarat.La IA com a eina per reduir costos tècnics, no per substituir l’autor, l’actor o el guionista.
2. Defensar la sala de cinemaReafirmem la importància de descobrir una pel·lícula en sala, com a experiència col·lectiva, social i democràtica insubstituïble.Mantenir una finestra d’exclusivitat per a les sales abans de l’arribada a plataformes.
3. Educar la mirada des de petitDesenvolupar l’educació a les imatges i l’alfabetització mediàtica des de l’escola primària a tots els països signants.És una qüestió de democràcia davant la desinformació.
4. Garantir la diversitat, la paritat i la sostenibilitatDefensa de la diversitat d’obres, de la llibertat d’expressió artística i de la immunitat dels festivals.Igualtat de gènere: programes de mentoria, equitat salarial i transparència en xifres.Rodatges ecosostenibles, energies renovables i reducció de la petjada de carboni.
5. Construir un model econòmic resilient i lluitar contra la pirateria
Crear nous mecanismes internacionals de finançament per al cinema independent.
Cooperació reforçada internacional en la lluita contra la pirateria audiovisual.
Creació d’IRIS (International Resilience Initiative for Independent Screens) per donar suport a sales independents en països en crisi.
Acordem romandre col·lectivament compromesos amb aquestes qüestions i revisar plegats els progressos aconseguits.Dos-cents anys després de la primera fotografia, i cent trenta anys després de la primera projecció pública del Cinematògraf dels germans Lumière, el Cim Lumière obre un nou capítol: la imatge en moviment té ara els inicis d’una governança mundial – un multilateralisme destinat a créixer, a través de noves iniciatives, nous socis i futures trobades.


