L’Alternativa, Festival de Cinema Independent de Barcelona, presenta un avançament de la programació de les primeres pel·lícules i cineastes confirmats fora de la competició oficial de la seva 32ena edició. El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona CCCB torna a ser la seu principal de la proposta que se celebra del 13 al 23 de novembre i que també té com a escenaris la Filmoteca de Catalunya i els cinemes Maldà i Zumzeig. A més, a la plataforma en línia Filmin podrà veure’s part de la programació durant el mes de gener de 2026.
CICLES DE LIZZIE BORDEN, RENÉ VAUTIER I THEO ANTHONY
A l’edició d’enguany, l’Alternativa presenta tres cicles dedicats a cineastes que han desafiat les estructures de poder a través del cinema. Des del feminisme combatiu de Lizzie Borden fins a l’activisme militant de René Vautier, o la mirada crítica i innovadora de Theo Anthony.
En col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, es recuperarà el treball de Lizzie Borden, pionera del cinema feminista i queer. Es programarà la seva trilogia de culte: Regrouping (1976), Born in Flames (1983) i Working Girls (1986), pel·lícules que qüestionen les estructures de poder i representen allò que el cinema invisibilitza: el feminisme, el treball, la sexualitat i la revolució. A més, oferirà una masterclass online per reflexionar sobre com el cinema pot visibilitzar cossos i lluites polítiques que el relat oficial deixa de banda.
També es recuperarà una de les veus més radicals i incòmodes del cinema polític europeu: René Vautier (1928-2015). El seu cinema combatiu denuncia racisme, colonialisme i censura amb radicalitat política, ironia i poètica. Es programaran quatre dels seus curtmetratges més significatius: Les trois cousins, Techniquement si simple, Les ajoncs i Le remords. El cicle, organitzat per OVNI, tindrà també lloc a l’Institut Francès de Barcelona i la Filmoteca de Catalunya. Moira Vautier, filla del cineasta, serà l’encarregada de presentar el cicle.
I finalment, el focus dedicat a Theo Anthony. La seva obra, entre la investigació periodística i l’assaig visual, qüestiona els mecanismes de poder, la tecnologia i la construcció de la imatge. Es programaran els seus dos llargmetratges: Rat Film (2019) i All Light, Everywhere (que va competir a l’Alternativa 2021). El cicle es completa amb la participació de Zia Anger, cineasta i companya d’Anthony, que presenta My First Film, una peça radical i autoreflexiva sobre la vulnerabilitat del procés creatiu. A més, Anthony compartirà el seu procés creatiu en una masterclass al CCCB.
INAUGURACIÓ, CLOENDA I SESSIONS ESPECIALS
Entre els primers títols confirmats fora de competició d’aquesta edició figuren els nous treballs de cineastes com Iván Fund, Radu Jude, Hafsia Herzi, Jem Cohen i José Luis Guerin.
La pel·lícula inaugural de l’Alternativa serà El mensaje, del cineasta argentí Iván Fund, que va guanyar l’Ós de Plata a la Berlinale 2025 amb aquesta road movie mínima i contemplativa que explora la pèrdua de la innocència, els vincles i la necessitat de tenir fe.
També va ser guardonada a la Berlinale la pel·lícula de cloenda, Kontinental’25, de Radu Jude, en aquest cas amb l’Ós de Plata al Millor Guió. El cineasta romanès, del que vam presentar el seu debut La chica más feliz del mundo a l’Alternativa 2019, fa aquí una nova radiografia corrosiva de l’Europa contemporània amb un retrat demolidor de les contradiccions del present filmat amb mitjans mínims.
A les Sessions Especials, l’Alternativa programa l’últim treball de la directora i actriu Hafsia Herzi: La petite dèrniere. Un coming of age, filmat amb naturalisme i delicadesa, on construeix un estudi de personatge, queer i racialitzat (Premi a la Millor Actriu a Canes per la seva protagonista, Nadia Melliti), que explora les contradiccions entre fe, desig i pertinença cultural.
També torna a l’Alternativa el cineasta Jem Cohen. Després de recuperar Counting per celebrar els 30 anys del festival i projectar Museum Hours, ara es programa la seva última pel·lícula: Little, Big and Far. Híbrid de ficció i no-ficció, esborra les fronteres entre observació documental, diari epistolar i ficció performativa. Cohen hi entrellaça ciència, compromís polític i fascinació per l’acte de mirar.
José Luis Guerin va tancar l’Alternativa 2015 amb la seva anterior pel·lícula, La Academia de las musas, una dècada després torna per presentar el seu últim treball, Historias del buen valle, on s’endinsa en un barri perifèric de Barcelona per oferir, amb la seva mirada reposada i humanista, una suma d’imaginaris, de conflictes socials, generacionals i identitaris, urbanístics i ecològics.
SATÈL·LITS: ELENA LÓPEZ RIERA I LOIS PATIÑO
Una edició més, els Satèl·lits tornen a ser espais de trobada amb cineastes amb trajectòries destacades i amb òrbites que s’han anat creuant amb la de l’Alternativa, en aquest cas les d’Elena López Riera i Lois Patiño.
L’obra d’Elena López Riera, presentada i reconeguda en festivals com Canes o Locarno, ha crescut de la mà de l’Alternativa, on s’han programat tots els seus curtmetratges abans de la seva consolidació amb El agua (2022) i també el seu aclamat migmetratge Las novias del sur. El festival l’ha acompanyada des dels inicis, i enguany la rep de nou com a convidada especial d’aquest Satèl·lit. Per a la seva carta blanca, ha escollit els curtmetratges La casa es negra, de la cineasta iraní Forugh Farrokhzad, i Les mains négatives, de la reconeguda escriptora Marguerite Duras, que conversaran amb les seves pel·lícules Los que desean i Las novias del sur.
Lois Patiño, una de les veus més reconegudes del nou cinema espanyol i amb una trajectòria internacional que l’ha portat a la Berlinale, Locarno o Rotterdam, ha estat present a l’Alternativa des dels seus inicis com a creador: primer amb els curtmetratges i més recentment amb el llargmetratge Samsara (2023). Per a la seva carta blanca, Patiño ha escollit A fábrica de nada, de Pedro Pinho, per dialogar amb la seva darrera pel·lícula, Ariel: dues obres que converteixen els seus escenaris en laboratoris de transformació i imaginen altres formes de ser i de viure.
Ambdòs satèl·lits es complementaran amb les seves respectives masterclass al CCCB amb les que els dos cineastes compartiran el seu procés creatiu.
Durant el mes d’octubre es donarà a conèixer la programació oficial de les tres seccions competitives (Llargmetratges i Curtmetratges internacionals i la secció Nacional), així com la resta de seccions paral·leles, l’Alternativa Hall, tot el programa de l’Alternativa PRO, Cinema Pendent, i la resta d’activitats que tindran lloc durant l’Alternativa 2025.
L’Alternativa compta amb el suport del CCCB, l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), l’Ajuntament de Barcelona (ICUB) i Ministerio de Cultura (ICAA); i amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya, Acción Cultural Española (AC/E), Europa Creativa Media Desk Catalunya, Catalunya Film Festivals, l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, El Meu Primer Festival, Filmin, El Periódico, Betevé, Radio Primavera Sound i Premios Goya.
|
|
|
|
|
|
|








