Fa uns dies, va començar a Utrera (Sevilla) el rodatge de Rito, documental sobre el cantaor Tomás de Perrate que dirigeix Emilio Belmonte, autor també del guió. La pel·lícula és una coproducció de la productora sevillana La Pepa Films, la catalana Mallerich Films-Paco Poch i la francesa Hapax, que ha produït altres films d’Emilio Belmonte. Rito és la tercera entrega de la trilogia flamenca d’Emilio Belmonte La Piedra y el Centro.
El 17 de juny, el rodatge de Rito es va desplaçar fins a Barcelona, per gravar Tomás de Perrate en diferents espais de la ciutat, a llocs com l’exposició Rubens i els artistes del Barroc Flamenc, del Caixaforum, o el Mutan-Lab, una cooperativa de creadors músicals al barri d’Horta. Segons Emilio Belmonte, “la veu de Perrate interactua a la perfecció amb la voluptuositat i la dimensió artística de Rubens”.
El 18 de juny, el rodatge s’ha mogut a L’Hospitalet de Llobregat, per gravar una actuació de Tomás de Perrate a l’associació cultural El Pumarejo.  Perrate estarà acompanyat en aquesta actuació pel prestigiós grup barceloní Za!, que va ser guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona 2015.
SINOPSI DE “RITO”:
Tomás de Perrate és perruquer de senyores des de fa 20 al seu poble d’Utrera, i és també cantaorde flamenc tradicional, hereu d’una gran dinastia d’artistes. Atrapat en aquesta doble vida, els seus dies transcorren pentinant les seves veïnes durant el dia, sortint de festa de nit amb el seu compadre guitarrista i cuidant la seva dona malalta la resta del temps. Viu amb el record de la seva mare, les visites de les seves filles, la música amb els amics i uns misteriosos somnis amb una ballarina desconeguda. Però a Tomás aquesta vida no l’omple. Unes quantes trobades inesperades amb altres artistes provocaran en ell una verdadera catarsi, que l’obligarà a prendre una decisió crucial per al seu futur: vendre la perruqueria i conquerir la llibertat artística gravant un disc trencador que explora noves facetes del flamenc al costat de la seva nova banda. L’èxit és immediat, i finalment surt d’Utrera per cantar a Sevilla, a Madrid, també a festivals de França… ¿Però pot Tomás, en aquell viatge musical, conservar l’essència del seu cante,la memòria de la seva família, l’emoció del flamenc sense trair-se a si mateix?
Foto: Perrate, Poch i Emilio