- La missió empresarial, impulsada pel Clúster Audiovisual de Catalunya i ACCIÓ amb la col·laboració de l’ICEC, té l’objectiu de posicionar Catalunya com a hub d’innovació i producció audiovisual al sud d’Europa i avançar en el desenvolupament de la Catalunya Media City
- Una vintena d’empreses i representants d’institucions catalanes viatgen a Londres i Manchester per conèixer models d’èxit i establir aliances amb agents clau de la indústria audiovisual britànica
- La delegació catalana visitarà hubs tecnològics i estudis punters com el MediaCityUK, BBC Studios, el centre tecnològic Digital Catapult o el Royal College of Art
El Clúster Audiovisual de Catalunya i ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat, amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), ha iniciat una missió institucional i empresarial al Regne Unit, amb l’objectiu de reforçar el posicionament internacional del sector audiovisual català i impulsar connexions estratègiques amb agents clau de la indústria britànica.
Del 26 al 30 de maig, una delegació formada per 25 representants d’empreses i institucions catalanes viatjarà a Londres i Manchester per conèixer de primera mà ecosistemes tecnològics de referència, explorar col·laboracions i posicionar Catalunya com a hub d’innovació i producció audiovisual al sud d’Europa. Entre els assistents hi ha 18 empreses catalanes com ara Gestmusic, Lavinia, XAL, 3cat, Parc Audiovisual de Catalunya o Mediapro, i representants d’ACCIÓ, així com el director del Catalunya Media City, Marc López, el director de l’ICEC, Edgar Garcia, el president del Clúster Audiovisual, Miquel Rutllant, i el Cluster Manager del Clúster Audiovisual de Catalunya, Eduard Gil.
“Aquesta missió és una oportunitat única per posar en contacte el nostre ecosistema audiovisual amb projectes que marquen el futur del sector a escala global. El nostre objectiu és poder generar aliances, captar tendències i fer visible el talent i la capacitat d’innovació que tenim a Catalunya”, ha destacat Eduard Gil, Cluster Manager del Clúster Audiovisual de Catalunya.
En concret, la delegació començarà amb una visita a Lightroom, on viurà en primera persona l’experiència immersiva The Moonwalkers – A Journey with Tom Hanks. També visitaran 59 Studio, partner de Lightroom, especialitzat en projectes multidisciplinaris que combinen escenografia, mapping i producció audiovisual, amb col·laboracions per a òperes, concerts o desfilades de moda com les de VOGUE. A continuació, al centre tecnològic Digital Catapult, visitarà l’Advanced Media Production Network, una infraestructura d’avantguarda per a la producció de continguts amb tecnologies com la captura volumètrica, la producció virtual i la intel·ligència artificial. També es mostrarà un cas d’estudi centrat en la creació de metahumans interactius generats amb IA, amb una demostració pràctica d’aquestes noves eines que obren la porta a formats narratius completament nous.
L’agenda del viatge també inclou la visita a la seu de la BBC Studios, on la delegació farà un recorregut pels platós de rodatge de televisió i podrà conèixer de prop els projectes de la BBC Research & Development. Així mateix, està prevista una vista a l’estudi internacional DNEG, especialitzat en efectes visuals d’alta qualitat i responsable d’èxits com The Last of Us o Interstellar. La delegació també es desplaçarà fins a l’empresa Disguise, empresa pionera en tecnologia de producció virtual i escenaris immersius utilitzada en produccions com Top Gun: Maverick o el festival d’Eurovisió. També visitaran Outernet, un centre pioner en nous formats d’experiència digital immersiva.
Un dels punts centrals de la missió serà la visita al MediaCityUK de Manchester, un hub audiovisual de referència que integra producció, innovació, formació i serveis creatius, i que esdevé una font directa d’inspiració per al desenvolupament del projecte Catalunya Media City. El Clúster hi veu una oportunitat per definir millor l’ambició d’aquest projecte estratègic que ha de situar Catalunya en el mapa internacional de la indústria audiovisual.
“Aquest espai, que agrupa agents públics i privats, infraestructures de formació i creació, i una aposta clara per la innovació, representa una font d’inspiració per al desenvolupament del hub audiovisual que s’està impulsant a Sant Adrià de Besòs. Sense dubte, aquesta visita és clau per avançar en la definició del projecte i establir connexions útils que ajudin a consolidar-lo com un motor econòmic i cultural del nostre país”, ha afirmat Eduard Gil, Cluster Manager del Clúster Audiovisual de Catalunya.
En aquest sentit, la delegació coneixerà de primera mà iniciatives com els futurs Crown Works Studios, presentats per MIDAS i North East Screen, que convertiran la zona en un pol d’atracció per a grans produccions internacionals. També visitaran espais d’innovació com el MediaCity Immersive Technologies Innovation Hub i DreamLab, que impulsen nous formats i tecnologies immersives. A Dock10, un dels principals centres de producció televisiva del Regne Unit, veuran on es produeixen programes com The Voice UK. També visitaran institucions com CoSTAR National Lab, el Royal College of Art o la University of Salford.
Amb tot, la missió s’emmarca dins de l’estratègia d’internacionalització que el Clúster impulsa des de fa anys, amb accions com la missió als Estats Units, on la delegació catalana va accedir a platós i estudis líders com Disney, Universal o Sony.
Sobre el Clúster Audiovisual de Catalunya
El Clúster Audiovisual de Catalunya és l’entitat que agrupa 230 de les principals empreses i institucions de la indústria audiovisual catalana. Aquestes empreses pertanyen a 12 segments de la indústria: producció, serveis de producció, postproducció, platós i parcs audiovisuals i tecnològics, distribució i exhibició, televisió i ràdio i podcast, experiències immersives (VR, XR, AR, metavers i mapping), tecnologia, comunicació i publicitat, videojocs, formació, i esdeveniments i sistemes integrats. El Clúster treballa per situar les empreses catalanes al centre del desenvolupament econòmic i cultural. La seva missió és actuar com element vertebrador i dinamitzador per situar la indústria en el centre de l’estratègia cultural del país.