Mercè Espelleta / Ahir 19 de febrer es va presentar el festival Americana a Casa Montjuich al Paral-lel. El festival tindrà lloc als cinemes Girona, Texas, Zumzeig, Phenomena i Filmoteca de Catalunya del 11 al 16 de març. El festival consta de les seccions: Llargmetratges ficció, documentals, curtmetratges i una secció TOP.

La presència de Jane Schoenbrun, directora “d’El brillo de la televisión”, se suma a la del cineasta Ira Sachs i s’hi projectaran 64 títols: 42 llargmetratges i 22 curts, com pel·lícules nominades als Independent Spirit, als Critic’s Choice Awards o fins i tot als Globus d’Or, que han passat per festivals com Sundance, Venècia, Cannes o Berlín. Amb molt de talent jove, mirada femenina i queer. De gèneres i temàtiques molt diverses, des de comèdia d’amics a drama familiar, sci fi, thriller o rom-com. Amb la cultura pop sempre sobrevolant.

 

 

La imatge d’enguany està dedicada a un dels símbols més universals, exportats i reconeixibles procedents dels Estats Units. Glòria Bonet, creadora de la imatge, explica: “Al llarg de dotze anys la imatge del festival Americana ha explorat la iconografia més arquetípica de la cultura nord-americana. En aquesta edició es fa una lectura irònica de la imatgeria lligada als jeans, una peça de roba ineludible. Del Born in the USA a les campanyes de Guess, els texans sobre la pell nua han estat catalitzador de sensualitat durant dècades, un món aspiracional i evocador del que des d’aquí ens en podem riure una mica.”

Inauguració, cloenda i retrospectiva

El festival s’obrirà amb la pel·lícula inaugural In the Summers, d’Alessandra Lacorazza, guanyadora del premi a la Millor pel·lícula i millor direcció a Sundance, i nominada a Millor òpera prima als Independent Spirit Awards. Està protagonitzada pel raper Residente en el paper d’un pare amb dificultats que passa els estius amb les seves dues filles a Nou Mèxic. Serà la primera projecció a Espanya.

La cloenda del festival anirà a càrrec de Ghostlight, dirigida per Kelly O’Sullivan i Alex Thompson, que van inaugurar l’Americana 2020 amb Saint Frances. La pel·lícula és la commovedora història d’un treballador de la construcció que entra a un grup de teatre amateur que l’ajudarà a superar un trauma familiar. Es va presentar a la Berlinale 2024 i té dues nominacions als Independent Spirit Awards.

El cineasta Ira Sachs serà un dels grans convidats de l’Americana i presentarà una retrospectiva a la Filmoteca de Catalunya amb els seus llargmetratges, a més d’oferir una masterclass. Keep the Lights On, El amor es extraño, Verano en Brooklyn (Little Men), Frankie o Passages ja formen part d’una de les filmografies més interessants actualment, amb una mirada molt especial a les temàtiques LGTBIQ+ i que ha tingut presència als festivals més destacats (Cannes, Sundance, Berlín o Sant Sebastià).

 

Secció Tops

Com és habitual, la Secció Tops oferirà les pel·lícules més aclamades i premiades de l’indie nord-americà. Un dels títols més esperats d’aquesta edició és El brillo de la televisión, que estarà presentada per li sevi directori, Jane Schoenbrun, una de les grans presències d’aquesta edició. Amb només dos títols s’ha fet un espai entre els directors més destacats de l’indie (amb presència a Berlin, Sundance, SXSW o Sant Sebastià). A l’Americana 2022 es va poder veure la seva òpera prima We’re All Going to the World’s Fair. La seva nova proposta, produïda per A24 i Emma Stone, és un thriller psicològic i coming of age ambientat als anys 90. És la revelació indie de l’any i encapçala les nominacions als Independent Spirit Awards juntament amb Anora, ambdues amb 5 candidatures.

Nominada als Globus d’Or, Saturday Night és un altre dels plats forts de la secció que es podrà veure en premiere espanyola. Dirigida per Jason Reitman (Juno, Up in the Air), la pel·lícula ens transporta als frenètics moments previs a la primera emissió del Saturday Night Live, al 1975. Al seu repartiment, rostres coneguts com J.K. Simmons o Willem Dafoe. Serà la sessió amb cervesa patrocinada per Moritz. També dins la secció Tops, arriba El Jockey, de Luis Ortega, amb la seva atmosfera provocadorament onírica i protagonitzada per Nahuel Pérez Biscayart i Úrsula Corberó. Nominada al Goya a la Millor pel·lícula iberoamericana i premiada a Venècia i Sant Sebastià.

Més títols premiats i estrenes a Espanya. Didi va obtenir el premi de públic a Sundance i està nominada en quatre categories als Independent Spirit. Dirigida per Sean Wang, narra l’adolescència d’un noi taiwanès-americà de 13 anys amb tota la seva complexitat. I encara un altre coming of age amb Griffin in Summer, de Nicholas Colia, guanyador de la Millor pel·lícula, direcció i guió a South By Southwest, amb un protagonista de 14 anys que un estiu es proposa produir la seva nova obra de teatre amb els seus amics.

I de l’estiu a l’hivern, Christmas Eve in Millers’s Point, de Tyler Taormina, s’allunya de tòpics nadalencs per retratar de manera instrospectiva el Nadal d’una nombrosa família italoamericana. Va estrenar-se a Cannes i té un repartiment impecable, encapçalat per Michael Cera i amb dos “nepobabies” il·lustres (Sawyer Spielberg i Francesca Scorsese).

 

Secció Next

La Secció Next, que permet al públic descobrir noves veus i mirades, presenta entre les seves propostes Problemista, el debut de Julio Torres, comediant i escriptor salvadorenc que ha format part de l’equip de Saturday Night Live. La pel·lícula, premiere espanyola a l’Americana, està protagonitzada per Tilda Swinton i és una comèdia surrealista i original produïda per A24 i amb Greta Lee (Vidas pasadas) en el seu repartiment.

 

The People’s Joker, l’òpera prima de Vera Drew, és la gran sorpresa indie de l’any. La cinta narra la història d’una jove còmica trans que lluita per trobar el seu lloc en una Gotham distòpic. Una reinterpretació transgressora i queer del Joker que ha rebut multitud de guardons i una nominació al prestigiós Premi John Cassavetes als Independent Spirit Awards. Dins la secció destaca també un altre debut, Janet Planet, d’Annie Baker, en el que una nena d’onze anys conviurà amb la seva mare i les seves parelles durant l’estiu del 91, intentant superar les seves carències emocionals. Un tàndem interpretatiu brillant format per Julianne Nicholson i la petita Zoe Ziegler. Totes dues cintes es projectaran per primera vegada a Espanya.

Des del Canadà arriba Matt and Mara, una exploració de les contradiccions que tenim amb nosaltres mateixos a través de la relació entre una professora universitària d’escriptura creativa amb una vida anodina i un carismàtic escriptor d’esperit lliure a qui feia anys que no veia. Va estrenar-se a la Berlinale i va guanyar el premi a millor pel·lícula al Festival de Las Palmas

 

Secció Docs

La Secció Docs inclou una selecció dels millors documentals nord-americans d’última fornada. Amb Homegrown, Michael Premo filma una de les obres de l’any, un documental sense filtres sobre l’assalt al Capitoli de 2020, que va ser guardonat a Venècia. Ara mateix, es tracta d’un visionat ideal per entendre els reptes que afronta la democràcia durant el segon mandat de Trump.

 

Una proposta que promet grans dosis d’humanitat és Group Therapy, de Neil Berkeley, que ha assegut en una mateixa sala sis personalitats de l’stand up nord-americà. Moderats per Neil Patrick Harris, figures com Tig Notaro o Atsuko Okatsuka parlen de la seva salut mental i de com aquesta ha afectat els seus monòlegs i viceversa, en una demostració de com la comèdia pot curar ferides.

Look into my Eyes, de Lana Wilson, directora de Miss Americana -documental sobre Taylor Swift- s’introdueix fins a la medul·la de l’ofici dels mèdiums mostrant la intimitat de les converses entre vidents i clients. Una producció d’A24 presentada a Sundance que descobreix la veritable naturalesa de les sessions i de la condició humana dels mèdiums, trencant tots els prejudicis.

 

Una nit d’stand up

Després de l’èxit de la sessió d’stand up de l’edició anterior, tornem amb una altra nit de comèdia amb algunes de les millors figures de l’escena catalana. A més, en un any on la programació conté diverses referències a aquest format televisiu, amb títols com Saturday Night, el documental Group Therapy o Problemista, dirigit per un dels guionistes del SNL.

Enguany comptarem amb les actuacions d’Alba Segarra, Àlex Vila, Andrea Farina, Arnau Garcia i Oye Sherman.

El festival organitzarà en paral·lel sessions per a professionals i estudiants de cinema. Conjuntament amb l’escola La casa del Cine organitzen 2 xerrades:” El crítico de cine al desnudo: cronica del festival” i “Com produïr i programar un festival de cinema”.