El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha convocat els 22ns Premis eduCAC, que per primer cop reconeixeran la trajectòria dels centres educatius que impulsen l’educació audiovisual. Així, a més de premiar alumnes individuals, classes o professors, el CAC posarà en valor els centres que ja han implantat, de manera estructural, l’ensenyament de l’alfabetització mediàtica.
Els premis, que organitza el CAC en col·laboració amb el Departament d’Educació, estan adreçats al més d’un milió d’alumnes dels prop de 3.700 centres escolars de Catalunya (públics, privats i concertats), tant d’educació ordinària com d’educació especial. L’any passat s’hi van presentar 97 treballs.
Els guardons tenen com a objectiu fomentar la competència en comunicació audiovisual als centres educatius i promocionar l’esperit crític en l’ús i el consum dels mitjans audiovisuals entre infants i joves.
La consellera responsable de l’àrea d’educació mediàtica, Laura Pinyol, ha dit que “els Premis eduCAC reconeixen la feina ben feta d’escoles, mestres i alumnes en una competència que no es pot donar per descomptada. L’aprenentatge en l’entorn digital i audiovisual és canviant i els Premis reflecteixen aquesta diversitat, per això encomanem als centres participar-hi activament”.
Per valorar els treballs, el jurat tindrà en compte la seva contribució a l’educació mediàtica de l’alumnat, és a dir, al coneixement, a la comprensió, a l’anàlisi i a l’ús crític dels mitjans de comunicació. Es valoraran especialment els treballs que tractin temes lligats al consum d’audiovisuals i d’internet, la desinformació i les notícies falses, l’ús de les xarxes socials i els videojocs i el joc en línia. També es tindrà en compte el foment del català com a llengua vehicular.
Pinyol ha recordat també que per al CAC “aquesta relació directe amb els centres escolars és un privilegi, perquè ens permet conèixer quines són les inquietuds o els reptes immediats, i detectar com utilitzen eines noves, com la intel·ligència artificial o, per contra, com es desenvolupen en mitjans tan tradicionals com és la ràdio escolar per fomentar l’expressió oral o la cooperació entre l’alumnat. Sigui com sigui, estudiar les seves propostes és com posar una lupa a la seva mirada sobre el món”.
Tres categories
Els premis consten, com fins ara, de tres categories. La primera categoria (A) està adreçada als centres educatius i els treballs es presenten de manera conjunta, és a dir, una classe, un curs o tot el centre. Els treballs han de promoure l’educació mediàtica en qualsevol dels seus àmbits. Les cinc subcategories d’aquest primer apartat són les següents:
- Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària.
- Cicles mitjà i superior d’educació primària.
- Educació secundària obligatòria i cicles de formació professional bàsica.
- Educació secundària postobligatòria (batxillerat, cicles formatius de grau mitjà i superior, i programes de formació i inserció).
- Trajectòria de centre educatiu en la promoció de l’educació mediàtica.
En la segona categoria (B) hi pot participar l’alumnat de secundària postobligatòria que hagi realitzat el treball de recerca, tant de manera individual com col·lectiva. Els treballs de recerca de batxillerat han d’estar relacionats amb el món de l’audiovisual, des d’una perspectiva pràctica o d’anàlisi crítica, i poden incloure una creació audiovisual o no. La temàtica de les produccions audiovisuals és lliure.
En aquest cas, hi ha dues subcategories:
- Treballs de recerca.
- Produccions audiovisuals.
En la tercera categoria (C) hi pot participar el professorat de centres educatius de Catalunya dels mateixos ensenyaments que la categoria A. Els treballs d’aquesta categoria adreçada al professorat han de promoure l’educació mediàtica en qualsevol dels seus àmbits i s’han d’abordar des de la perspectiva de la persona docent o grups de persones docents que han liderat les experiències.
En total, doncs, hi ha 8 subcategories. Cadascuna té un primer i un segon premi (dotats amb 1.000 i 500 euros, respectivament). La dotació global per al conjunt de la convocatòria és de 12.000 euros.
Els destinataris dels premis de la categoria A són les escoles premiades, atès que es tracta d’un treball fet pels alumnes sota la direcció del professor o professora. En canvi, en el cas de les categories B i C, els premis es destinen als alumnes i professors, respectivament, autors dels treballs guanyadors.
El termini de presentació de treballs per internet finalitza el 14 de febrer de 2025, que s’amplia fins al 28 de febrer si la presentació es fa de manera presencial.
Sobre l’eduCAC
L’eduCAC és el programa d’educació en comunicació que el CAC va posar en funcionament l’any 2017 amb l’objectiu prioritari de promoure l’educació mediàtica en àmbits educatius formals i informals. Té la voluntat de proporcionar, fonamentalment a les escoles, però també a les famílies i als docents, recursos educatius per fer un ús crític i responsable dels mitjans de comunicació. Amb aquest propòsit, l’eduCAC persegueix els objectius de potenciar el coneixement del llenguatge audiovisual i impulsar bons hàbits en el consum audiovisual dels infants i joves; impulsar habilitats de comprensió per utilitzar amb eficàcia i seguretat els mitjans, i posicionar el CAC com una institució de referència en el coneixement dels llenguatges audiovisuals i la formació de l’esperit crític del consum de continguts audiovisuals.