La 31a edició de l’Alternativa tindrà lloc enguany del 14 al 24 de novembre en diferents espais de la ciutat de Barcelona, tot i que el CCCB repeteix com a seu central imprescindible, juntament amb la Filmoteca i els cinemes Maldà. A més, en la plataforma en línia Filmin podrà veure’s una selecció de la programació per un temps limitat el mes de gener.
S’AVANÇEN LES PRIMERES PEL·LÍCULES I CINEASTES CONFIRMATS FORA DE LA COMPETICIÓ OFICIAL
L’ Alternativa ha donat a conèixer un avanç de les primeres pel·lícules i cineastes confirmats fora de la competició oficial… Es presentarà una retrospectiva del cineasta mexicà Nicolás Pereda “sospitós habitual” d’aquest Festival, on s’ha pogut veure gran part de la seva filmografia des del seu debut en el llargmetratge, ¿Dónde están sus historias? (2007), i passant per títols com a Entrevista con la tierra (2008), Perpetuum Mobile (2009), Verano de Goliat (Menció Especial en l’Alternativa 2010), Los mejores temas (2012), Mi piel luminosa (2019), Fauna (2020), Querida Chantal (2021) i Flora (2022). En aquesta ocasió, torna al festival amb motiu d’un cicle on podran veure’s la majoria dels seus llargmetratges i alguns dels seus curtmetratges més representatius. El realisme present de Pereda qüestiona la narrativa convencional i es defineix per la fusió de la ficció amb la vida real, utilitzant sempre els mateixos actors que interpreten diferents versions de si mateixos. Presentarà també el seu últim treball, Lázaro de noche; mantindrà una trobada amb els espectadors i impartirà el taller pràctic Cinema epistolar.
Entre els primers noms confirmats de les Sessions Especials també figuren alguns cineastes habituals en el certamen. El cinema de Nicolas Philibert, que en la passada edició va presentar En el Adamant i va realitzar una interessant masterclass, tornarà a ser protagonista del festival, en aquesta ocasió amb els seus dos últims treballs, Averroès & Rosa Parks i La machine à écrire et autres sources de tracas, que tanquen la seva trilogia sobre el Grup Psiquiàtric Central de París. I un altre cineasta que torna a la programació del festival és Serguei Loznitsa amb The Invasion, on continua amb la seva crònica ucraïnesa, mostrant la vida diària i la resistència del poble durant la invasió russa.
En les Sessions Especials també es programarà la distòpica òpera prima d’Anna Cornudella, The Human Hibernation, estrenada mundialment en la secció Fòrum de l’última edició de la Berlinale on es va fer amb el premi Fipresci.
SATÈL·LITS: ISAKI LACUESTA, ISABEL HERGUERA I MAURO HERCE
En l’edició del 25 aniversari vam tenir Isaki Lacuesta inaugurant amb Entre dos aguas. Enaquesta ocasió, l’hem convidat a la nostra secció Satèl·lits, en la qual cineastes afins al festival ens acosten la seva obra a través d’una carta blanca on estableixen ponts amb referents de la seva filmografia i comparteixen el seu procés creatiu en una activitat oberta.
Lacuesta triarà per a l’ocasió un programa doble, on un dels seus treballs entrarà en conversa amb l’obra d’un altre cineasta que ha pres com a referent, i a més impartirà la masterclass Retrat/Relat.
D’altra banda, Isabel Herguera, de la qual vam programar en 2023 el seu llargmetratge “El sueño de la sultana, també serà protagonista d’un Satèl·lit. A més d’impartir una masterclass sobre el seu procés creatiu, oferirà una sessió per a escoles. El tercer Satèl·lit d’aquesta edició estarà protagonitzat per Mauro Herce, guardonat director de fotografia en pel·lícules com Mimosas, de Oliver Laxe, El mar nos mira de lejos y Aqueronte, de Manuel Muñoz Rivas, o Slimane, de José Ángel Alayón, totes programades a l’Alternativa. En 2015 va debutar com a director amb el llargmetratge Dead Slow Ahead i a l’Alternativa vam programar en 2019 el seu curtmetratge Lonely Rivers.
GRAN PARTICIPACIÓ A CINEMA PENDENT
Enguany s’han rebut 1.500 títols en la convocatòria oficial i 447 projectes en la convocatòria de Cinema Pendent, alguns dels quals participaran en diversos programes. 74 dels projectes d’aquesta última convocatòria del programa de suport a projectes en desenvolupament es van inscriure en el programa Mentoring Acció Cinema i 92 en els Mentoring Projects, mentre que 33 projectes es van inscriure en la categoria WIP. En el laboratori de desenvolupament, s’han inscrit 138 projectes, i EXTREMLAB va rebre 125
propostes. I el programa Curt i Ras va registrar 143 projectes.
Pel que fa a la procedència dels projectes de Cinema Pendent, 188 van ser de producció catalana, 154 d’ells en llengua catalana. En termes de direcció, 208 projectes presenten dones directores, mentre que 230 són homes i 9 van ser presentats per persones no
binàries. A més, 364 dels projectes corresponen a primeres o segones obres, i 194 van ser presentats per autors/as de menys de 30 anys.
JOHN LURIE POSA MÚSICA A L’ESPOT DE L’ALTERNATIVA 2024
L’espot d’enguany és obra d’Ona Planas que novament ha rescatat imatges lliures de drets, aquest tipus de metratge trobat, de cinema amateur en els marges, que forma part de la imatge del festival. En aquesta ocasió el tema cedit pel músic, actor i pintor John Lurie, dóna títol al vídeo, I’m a Doggy, una peça refrescant que ens transporta fins aquest estat de llibertat i descans en el qual el temps sembla relaxar-se.
Durant el mes d’octubre es donarà a conèixer la programació oficial de les tres seccions competitives (Llargmetratges i Curtmetratges internacionals i la secció Nacional), així com la resta de seccions paral·leles, l’Alternativa Hall, tot el programa de l’Alternativa PRO, Cinema Pendent, i la resta d’activitats que tindran lloc durant l’Alternativa 2024.
L’Alternativa compta amb el suport del CCCB, l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), l’Ajuntament de Barcelona (ICUB) i Ministerio de Cultura (ICAA); i amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya, Acción Cultural Española (AC/E), Europa Creativa Media Desk Catalunya, Catalunya Film Festivals, El Meu Primer Festival, Filmin, El Periódico, Betevé, Radio Primavera Sound i Premios Goya.