Aquest dimecres, 28 de febrer, la Federación de Cines de España (FECE) i el Gremi de Cinemes de Catalunya, associacions empresarials sense ànim de lucre que representen a més del 80% dels empresaris de sales de cinema, han presentat als Cinemes Mooby Balmes de Barcelona el dossier anual, “Las salas de Cine: Datos 2023”, que ofereix una completa radiografia sobre la situació actual del sector.
La presentació de les principals dades per part de Luis Gil Palacios, Director General de la Federació de Cines de España (FECE) i Jordi Agustí, President del Gremi de Cinemes de Catalunya, ha donat una de les dades més positives:
Per tercer any consecutiu l’assistència a sales de cinema es va incrementar respecte de l’any anterior fins a arribar a la xifra dels 77,8 milions d’espectadors, un 26% més que en 2022. D’aquesta forma, la diferència respecte de la xifra mitjana d’assistència abans de la pandèmia, 2015-2019, es va reduir en 16 punts, passant d’un -40% en 2022 a un -24% en 2023.
Sens dubte l’any ha estat marcat pel fenomen “Barbenheimer”. La coincidència d’aquestes dues estrenes a taquilla va generar vàries fites rellevants: millor cap de setmana de l’any, del 21 al 23 de juliol, amb 11,5 milions d’euros de recaptació, millor dia de l’any, 26 de juliol, amb més de 900.000 espectadors en un sol dia i el segon millor estiu de l’última dècada.
Juntament amb aquest fenomen, van destacar en l’àmbit de taquilla pel·lícules com “Super Mario Bros, la pel·lícula” i “Avatar: El sentit de l’aigua”, superant ambdues els 20 milions d’euros de receptació. També van destacar aquest any, tant en l’àmbit de taquilla com en l’àmbit de reconeixement, un ampli ventall de cinema independent, nacional i internacional, amb pel·lícules corn La Ballena (The Whale), “El chico y la garza”, “El mestre que va prometre el mar”, “20.000 especies de abejas”, “O Como”, “Vidas pasadas”, “Anatomia de una caida”, “Saben aquel” o “Un amor”, gràcies a les quals l’espectador ha pogut gaudir d’una cartellera amplia i diversa durant 2023.
Pel que fa al cinema espanyol, “Campeonex” es va alçar com la pel·lícula més vista en sales de cinema amb gairebé 2 milions d’espectadors, seguida de “8 apellidos Marroquis”, “Vacaciones de Verano”, “Momies” i “Vaya vacaciones”.
Pel que fa al nombre de sales de cinema actives, Espanya compta amb més cinemes oberts en 2023 que abans de la pandèmia, passant de 723 cinemes en 2019 a 751 en 2023. A més a més, aquesta xifra suposa un increment del 2,6% respecte als cinemes actius en 2022.
La Comunitat de Madrid, amb 15,2 milions d’espectadors, lidera el rànquing de les comunitats autònomes amb més espectadors, seguida de Catalunya, amb 13,7 milions d’espectadors i Andalusia, amb 11,6 milions d’espectadors.
L’impacte positiu de Cinema Sènior i del Bo Cultural sobre l’assistència a sales de cinema
Cada any, el sector de les sales de cinema celebra la FESTA DEL CINEMA, una acció que té corn objectiu fomentar l’assistència a sales de cinema corn un hàbit social i cultural, i que en 2023 va atraure a 2,1 milions d’espectadors.
Juntament amb aquesta campanya, per primera vegada i gràcies a l’impuls del Ministeri de Cultura, el sector va comptar amb dues campanyes addicionals per fomentar l’assistència a sales de cinema, una dirigida al públic jove i l’altra al públic sènior, que han tingut un impacte positiu sabre el sector.
Per una banda, els usuaris del BO CULTURAL JOVE han escollit les activitats culturals fora de la llar, com el cinema, teatre i música, corn la seva opció favorita, amb un 48,7% de les compres i un 58,7% de la despesa, per sabre d’altres alternatives corn la compra de béns culturals o la subscripció a plataformes de continguts.
Per l’altra, a la campanya dirigida a fomentar l’assistència al cinema de les persones majors de 65 anys, CINEMA SÈNIOR, han participat en la primera edició 924.724 espectadores, sent el millor mes de la campanya el mes d’octubre amb 205.609 espectadors i el millor dia de la campanya, el 28 de novembre amb 53.756 espectadors majors de 65 anys.
“Napoleon”, “Los asesinos de la luna”, “8 apellidos marroquis”, “Oppenheimer” i “Campeonex” han estat les principals pel·lícules escollides pels majors de 65 anys, mentre que Catalunya, Comunitat de Madrid i Comunitat Valenciana, els territoris amb una major afluència d’espectadors de la campanya.
La campanya Cinema Sènior ha tingut un impacte més que notable en el sector: els dimarts, principal dia d’aplicació del preu especial per als majors, han crescut un 49,6% respecte del mateix període de l’any anterior, sent a més el dia de la setmana que més creix. A més a més, l’assistència mitjana dels dimarts de Cinema Sènior ha estat un 23% superior al mateix període de l’any 2019, abans de la pandèmia i el millor any de l’última dècada.
El sector confia en el fet que ambdues campanyes es prorroguin en el temps per refermar l’assistència a sales de cinema d’aquests dos grups d’edat i considera important ampliar aquest tipus de campanyes a altres col·lectius, especialment entre els més joves en edat escolar, també en col·laboració amb les comunitats autònomes.
Itàlia i Espanya lideren el creixement del Big Five dels mercats europeus
En l’àmbit europeu, Itàlia i Espanya lideren el creixement dels principals països europeus amb creixements del 61,6% i 26% respectivament.
França amb un 18,9%, Alemanya, amb un 18,6% i Regne Unit amb un 5,4% rebaixen les seves xifres de creixement respecte a 2022, però mantenen la senda positiva i el camí cap a la recuperació de les xifres prepandèmia.
Font de dades: Comscore, Censo de Salas de Cine A/MC, Ministeri de Cultura i UNIC- International Union of Cinemas