PREMI A BARRY J,C. PURVES
El Premi Animation Master d’Animac, ha estat per Barry J. C. Purves (Regne Unit, 1955). Purves, és un director, animador stop motion i guionista nominat als premis Oscar i BAFTA que combina, amb mestratge i un coneixement profund, l’animació més personal amb la direcció escènica per a teatre. Les seves pel·lícules, molt teatralitzades, han guanyat més de setanta premis arreu del món i s’han pogut veure en la completa retrospectiva que Animac dedica al creador britànic. A més, Purves ha ofert una masterclass en la qual ha compartit els temes, els mètodes de narració que ressonen en el seu treball cinematogràfic i escènic i reflexions sobre l’art i el procés creatiu: “Gaudiu de l’artificialitat, necessitem l’artifici per expressar-nos”. Purves és un mestre del stop motion més artesanal i sofisticada, amb una trajectòria que l’ha portat a aconseguir premis internacionals, una nominació als Premis Oscar i la confiança de Tim Burton i Peter Jackson, entre d’altres. Entre els consells que han enamorat al públic, ha recomanat als professionals i futurs professionals de l’stop motion, “no diguis mai a una titella què ha de fer, deixa-la créixer a les teves mans”.
ISABEL HERGUERA I EL SUEÑO DE LA SULTANA
La directora donostiarra i Premi Honorífic d’Animac 2024, Isabel Herguera, ha captivat el públic en la masterclass on ha desvelat els secrets del procés creatiu del llargmetratge El sueño de la sultana a Animac. Herguera, tot i no poder assistir presencialment, s’ha connectat en directe per oferir la conferència i ha recordat el seu pas per la direcció de la Mostra, que ha assegurat que va ser “una gran inspiració” per a la seva carrera.
Herguera ha començat parlant dels seus inicis, quan es dedicava a l’art conceptual, i del seu salt al món de l’animació. En aquest sentit, ha afirmat que “en l’art és molt important el procés creatiu, fins i tot més que l’obra final”. D’aquí neix la seva obra, d’uns quaderns de viatge en els quals dibuixava cada matí mentre era a l’Índia. El sueño de la sultana, l’obra més recent i ambiciosa de l’animadora, és una pel·lícula basada en un conte clàssic de la literatura utòpica feminista escrit per l’autora Rokeya Hossain i publicat el 1905, que descriu un país governat per les dones.
NETWORKING “CAFÈ DIVERSITY” i INCUBATOR
En el Cafè Diversity, s’han donat cita els directors de films que es projecten en aquesta edició per parlar sobre la diversitat en l’animació. A l’Espai Animacrea,els tallers de tècniques animades i les projeccions de curtmetratges i migmetratges a l’Open Screen han estat els protagonistes. Més tard a La Llotja s’ha fet la segona sessió d’Incubator, l’espai professional d’Animac en el qual s’han presentat sis projectes d’animació en estat embrionari i un panel de professionals de la indústria del cinema animat els ha valorat.
TALLER AMB TONI GARCIA I LLUIS VICIANA
També s’ha dut a terme el taller “El nostre món és molt millor gràcies a la diversitat”, a càrrec del director Toni García i l’animador Lluís Viciana amb l’associació Down Lleida. García, pioner en aplicacions d’RA i animació amb tauletes interactives, juntament amb Viciana han conduït aquest taller divers i inclusiu, en què el resultat final serà un curt d’animació realitzat de manera conjunta amb els nois i noies de Down Lleida, el qual s’estrenarà diumenge, durant la cloenda de la Mostra.
PRESENTACÍÓ DE “MARIPOSAS NEGRAS” EN FASE DE PRODUCCIÓ
Per la seva banda, Edmon Roch, productor i fundador d’Ikiru Films, i Yaiza Berrocal, guionista, han presentat Mariposas negras, el film en fase de producció que dirigeix David Baute, que ha estat presentat en diferents mercats i laboratoris de cinema d’animació internacionals, i que tracta el tema de la migració climàtica.
EXPOSICIÓ “EL SOMNI DE LA SULTANA”
Gianmarco Serra, coguionista del llargmetratge El sueño de la sultana, i Diego Herguera, productor executiu del film, van protagonitzar una visita guiada a l’exposició “El somni de la sultana: Procés creatiu” a l’Espai Cavallers de Lleida, juntament amb la comissària Laura Ibáñez. Fins al 28 de febrer es pot visitar la mostra amb una selecció de dibuixos originals i altres materials de la pel·lícula en la qual Isabel Herguera ha treballat durant 15 anys.
PREMI TALENT.CAT
Ressaltar el premi Animac Talent.cat al millor curtmetratge dels nous animadors d’escoles i universitats d’arreu dels Països Catalans. El jurat està format per la guionista i directora Nuria G. Blanco, el dibuixant de còmic i il·lustrador Fermín Solís i l’historiador, comissari i professor de la U-tad, Samuel Viñolo. Els guanyadors s’enduran una tauleta gràfica Xppen 1 Deco MW.
El premi Animac Talent.cat se l’ha emportat el curtmetratge de stop motion Dead Air (Espanya, 2023), de l’escola BAU, Centre Universitari d’Arts i Disseny de Barcelona, i dirigit per Ronja Ehlers, Lucía Artiles de Urioste, Melissa Fabienne Klein i Ines Filipa Palma Martins. El jurat, format per la guionista i directora Nuria G. Blanco, el dibuixant de còmic i il·lustrador Fermín Solís i l’historiador, comissari i professor de la U-tad, Samuel Viñolo, ha concedit el premi al film per la seva originalitat visual i pel talent per crear una història aparentment senzilla i continguda, però que explica el retrat de dues vides en paral·lel de manera sensible i emocionant.
El jurat ha concedit també una menció especial al curtmetratge d’animació 3D Metro (Espanya, 2023) dirigit per Ferran Corati Calle de la Universitat Politècnica de València (UPV), per crear una potent atmosfera de terror, molt ben resolta a nivell artístic i amb una gran execució tècnica i de composició visual.
JOSÉ LUIS AGREDA, DIRECTOR D’ART DE ROBOT DREAMS
La conferència del director d’art del film Robot Drems, José Luis Ágreda, ha centrat l’atenció d’un públic entusiasta. Ágreda, amb prop de 25 anys dedicats al dibuix en totes les possibles varietats, ha explicat el seu treball en la pel·lícula, dirigida per Pablo Berger i nominada als premis Oscar d’enguany. Per a Ágreda, “l’animació és un mitjà perfecte per a Pablo perquè és un procés creatiu que et permet perfeccionar les coses a poc a poc, com li agrada treballar a ell”. Ha destacat també que “la satisfacció de treballar amb Robot Dreams ha estat que era la pel·lícula que volíem fer i, a més, estem gaudint comprovant que també és la pel·lícula que la gent volia veure”.
NURIA G. BLANCO, DE LA SÈRIE SILLY SUNDAYS
Durant la jornada d’avui, també han passat per Animac la guionista i directora d’animació Nuria G. Blanco, que ha parlat de la sèrie Silly Sundays. Blanco ha explicat el seu treball creatiu en aquesta sèrie produïda per Cartoon Saloon i de com tractar la no-violència en l’animació infantil.En aquest sentit,ha remarcat que “els nens necessiten que escoltin les seves necessitats i sentir-se entesos. Això estableix nivells de confiança i connexió. No es tracta de cedir, sinó d’escoltar i entendre les seves necessitats”. Per la seva banda, el tècnic de la Direcció d’Accessibilitat Universal i Innovació de la Fundació ONCE, Enrique García, ha ofert una conferència sobre l’accessibilitat als videojocs, posant a prova a través del joc conceptes de discapacitat i animació. Ha detallat el projecte Ga11y que fomenta i promou que els jocs siguin accessibles i ajuda a crear ocupació, millora l’accessibilitat i sensibilitza la societat.
THE CONCIERGE: ESTRENA A ESPANYA
A més a més, Animac ha acollit l’estrena a Espanya del llargmetratge The Concierge, produït pel reconegut estudi d’animació japonès Production I.G. Aquest film, del japonès Yoshimi Itazu, és l’adaptació del manga The Concierge at Hokkyoku Department Store, de Tsuchika Nishimura, i narra la història de l’Akino en el seu intent de convertir-se en una conserge de ple dret.
TALLERS DIVERSOS
Pel que fa a tallers, l’activista i animador Emilio Martí, a través d”Animar colors, animació cut out i diversitat’, ha abordat la diversitat humana a través de la tècnica del cut out en les diferents formes, colors, sabors i maneres d’expressar els nostres afectes i identitats. Ho ha fet en dues sessions a l’espai Animacrea.
El dia ha començat a la cafeteria Davall amb la trobada ‘Cafè amb els i les artistes’, amb la sala plena. A mig matí, els creadors han visitat la Seu Vella. Durant la jornada també s’ha pogut veure el llargmetratge Linda veut du poulet ! o el monogràfic Variety Spain, els millors curts recents de l’Estat espanyol que mostren una varietat extraordinària de temes, tècniques i estils, al CaixaForum.
Foto: David del Val – Premi Talent.cat