Dart Festival, l’únic certamen de cinema documental centrat exclusivament en les arts visuals que se celebra a Espanya, tanca la seva programació presencial demà amb prop de 3.500 assistents i amb entrades esgotades en quatre de les seves sessions. La cloenda serà a l’Auditori del Disseny Hub amb l’estrena a Espanya del documental Radical Landscapes, de Elettra Fiumi, sobre el grup d’arquitectes i dissenyadors radicals 9999 liderat pel pare de Fiumi que en les dècades de 1960 i 1970 va contribuir a remodelar l’escena internacional enfront del racionalisme i el funcionalisme dominants. Intimista, psicodèlic i irònic, el documental està ambientat entre Florència, els Estats Units, el «Swinging London» i el Canadà, en l’època de l’Expo de Mont-real. Un film que celebra l’esperit del fundador establint un diàleg íntim entre pare i filla i traçant una línia entre el present i el passat dels reptes globals, mediambientals i tecnològics d’avui.
PREMIS DART 2023
El jurat de la Secció Oficial de Dart 2023, format per Violeta Kovacsics, crítica cinematogràfica i docent, Carolina Ciuti, comissària especialitzada en vídeo i directora d’Exhibart, i Ianko López, periodista especialitzat en art i audiovisual, ha concedit el Premi Laie Dart 2023 a la Millor Pel·lícula a Infinito. L’universo di Luigi Ghirri i el Premi Laie Dart 2023de la Crítica a La Visita i Un Jardín Secreto.
Premi Laie Dart 2023 a la Millor Pel·lícula: Infinito. L’universo di Luigi Ghirri, Matteo Parisini (2022, Itàlia)
“Destaca l’extraordinària habilitat del director per teixir una narrativa que harmonitza de manera sublim el cos fotogràfic de l’artista amb la força i profunditat del seu pensament, extret de les pàgines del seu llibre “Niente di Antico Sotto il Sole“.
L’obra resultant és una peça de notable valor formal i històric, on el so exerceix un paper central en submergir a l’espectador en l’univers de l’artista, potenciant la dimensió evocadora de les pròpies imatges fotogràfiques. Matteo Parisini ha aconseguit transmetre de manera impecable les ramificacions de l’obra fotogràfica de Ghirri mitjançant imatges en moviment, integrant de manera magistral el dispositiu visual amb el pensament d’un dels més grans fotògrafs del segle passat” ha deliberat el jurat.
Premi Laie Dart 2023 de la Crítica: La Visita y Un Jardín secreto, Irene M. Borrego (2022, Espanya)
“La pel·lícula representa una audaç aposta formal en intentar reconstruir la trajectòria de l’artista Isabel Santaló, una figura pràcticament oblidada per la narrativa oficial de la història de l’art espanyol. Es tracta d’una obra valenta que desafia tant les convencions formals com les temàtiques del gènere documental, fins i tot permetent moments en els quals el propi espectador es veu immers en una posició conflictiva enfront del que es presenta.
És un dels escassos documentals sobre art en els quals l’obra de l’artista està notòriament absent, deixant la reconstrucció de la seva trajectòria completament en mans d’uns pocs i fràgils records. La pel·lícula brinda una perspectiva única i captivadora sobre la vida i l’art d’Isabel Santaló, trencant amb els mètodes tradicionals de presentació i convidant a un acostament més íntim.” ha deliberat el jurat.
DART ONLINE A FILMIN FINS AL 31 DE DESEMBRE
La programació del festival en la plataforma Filmin segueix fins a final de mes amb una selecció de documentals que abasten biografies, històries, moviments i moments clau de la història de l’art contemporani:
– Man Ray y Picasso – Un verano en la Costa Azul, a partir de filmacions de Man Ray que documenta l’inoblidable estiu de 1937 del grup d’amics format per Man Ray, Pablo Picasso, Daura Maar, Paul Éluard, Nush Éluard, Roland Penrose i Lee Miller.
– Girls/Museum, de Shelly Silver, un viatge per la col·lecció de pintures del segle XIX del Museu de Belles arts de Leipzig a través de l’experiència i les sensacions d’un grup de joves entre 7 i 19 anys que d’obra en obra, de segle en segle, ens expliquen el que veuen.
– Hondalea: Abismo Marino, una cinta d’Asier Altuna que relata el procés de construcció de la qual probablement és l’obra més important de Cristina Iglesias.
– Lina Bo Bardi, del vidrio al barro, un documental de Jacobo Sucari i Josep María Montaner que indaga de manera reveladora la vida i el treball de l’arquitecta Lina Bo Bardi.
– Grain, d’Álex Contell i Tommaso Sacconi, que explora les històries d’aquells artistes que segueixen compromesos amb la fotografia analògica en una època on la imatge digital està a l’abast de tots.
– Mujeres de la Bauhaus, una cinta d’èxit de Susanne Radelhof que ret homenatge a les gairebé 500 dones artistes que, encara que també van estudiar i van ensenyar a l’escola alemanya, els seus noms han romàs en l’ombra durant molts anys.
– Free Color, d’Alberto Arvelo, sobre la vida i la immensa obra del veneçolà Carlos Cruz-Diez, un dels artistes cinètic-òptics més importants del món qui, als seus 94 anys d’edat, es proposa un nou repte: alliberar el color de la forma.
També es podran veure les dues cintes guanyadors dels Premi Laie Dart 2022: J’ai Retrouvé (Christian Boltanski) d’Alain Fleischer i The Melt Goes On Forever: The Art and Times of David Hammons, de Judd Tully i Harold Crooks.