Fa pocs dies es posava en marxa la plataforma digital impulsada per la Xarxa. La Xarxa+ és una OTT, totalment gratuïta, que va més enllà de facilitar l’accés en línia a les emissions de 30 televisions de proximitat. Permet visionar continguts agrupats temàticament, com els esports, els castells, les tradicions, altres activitats culturals, o continguts d’entreteniment, com el talent show «Objectiu Paki», creat per la històrica Televisió de Cardedeu i que ja va per la seva tercera temporada. Fins i tot La Xarxa+ compta amb una oferta de continguts de ficció, part d’ells en llengua aranesa (occità). La nova plataforma allotjarà les més de 7.500 hores de producció mensuals de continguts de proximitat, i ja incorpora 2.000 continguts indexats.
Juntament amb aquests continguts, també hi ha una àmplia oferta de pòdcast produïts per les ràdios locals que formen part de la Xarxa, dedicats a propostes tan diverses com la música, el territori, la història o el manga. Alguns corresponen a programes de la seva respectiva graella a l’FM i altres són nadius digitals.
Cal celebrar i molt la posada en marxa d’aquesta OTT. Primer, per allò que suposa oferir una eina indispensable a les televisions de proximitat del país en totes les llars que, o ja s’han desconnectat de la TDT, o tenen preferentment connectada la seva pantalla a internet. I segon, per acompanyar aquestes en l’evolució de la seva oferta, de les actuals graelles d’emissió -que tenen encara anys de vida al davant- a un nou escenari cada cop més personalitzat, on caldrà repensar nous formats i propostes audiovisuals que facin més i més atractius els continguts de proximitat. Com va assenyalar el conseller delegat de la Xarxa, Marc Melillas, durant la presentació de la La Xarxa+, «hi ha uns canvis dels consums d’accés a l’entreteniment i els mitjans locals han de seguir aquest procés de canvi”.
I voldria destacar un fet que considero molt rellevant. El fet que aquesta OTT hagi estat el resultat d’un esforç mancomunat de col·lectius professionals catalans: l’equip directiu i tècnic de la Xarxa, l’empresa Vidneo del grup Lavínia, que ha treballat el seu desenvolupament, i Konodrac, que compta amb una llarga trajectòria en la gestió de dades i personalització. Empresa tecnològica quee ja col·laborava amb la Xarxa en l’analítica dels consums dels canals de proximitat dins de l’entorn de l’HbbTV o televisió híbrida (TDT + oferta específica via internet).
Una OTT catalana que se suma a d’altres
El calendari de grans esdeveniments audiovisuals s’iniciava amb molta força amb la tercera edició a la Fira de Barcelona de l’ISE. Va ser dins d’ella que el Clúster de l’Audiovisual de Catalunya, dins d’un intens programa d’activitats i reunions, celebrà la primera trobada d’OTT del país, amb la participació de la veterana i exitosa Filmin; dues que es van posar en funcionament l’any passat, Liceu+ i Caixaforum+, una que estava a punt d’engegar -la ja esmentada Xarxa+- i una cinquena, la futura de la CCMA, que encara no té data prevista de rellevar la ja antiquada plataforma 3alacarta, que comptà amb una primera versió fa prop de vint anys, el 2004, quan tot just estava arrencant la TDT.
Ja sigui des d’un plantejament més de nínxol o temàtic o més generalista, totes elles varen expressar el seu interès a treballar en projectes compartits. Una col·laboració que ja s’ha expressat en coproduccions entre TV3 i Filmin com la recent docusèrie Oswald el falsificador, o entre el Liceu i TV3 amb La gata perduda i Òpera prima.