Una nova bona notícia per a l’audiovisual català arriba aquest mes vinent. Organitzat pel Catalunya Films Festivals, el Disseny Hub de Barcelona acollirà del 21 al 23 de setembre el FFLASH HUB, el primer congrés professional de festivals i mostres de cinema de tot el món.
En aquestes tres jornades hi intervindran directius de festivals tan reconeguts com el de Toronto, el de Clermont-Ferrand. el de Tribeca, o programes com el Women Make Movies, entre d’altres, que reflexionaran i debatran amb els professionals assistents temes clau com els reptes dels públics a l’era de les plataformes, la captació de finançament, la relació amb els mitjans de comunicació o el valor de marca dels festivals.
L’extensa graella de programació del congrés ofereix un ampli ventall d’activitats formatives per als principals perfils professsionals vinculats als festivals audiovisuals: direcció, programació, producció, màrqueting, comunicació, patrocinis, atenció als voluntaris, relacions públiques…
Cal recordar que el Catalunya Film Festivals aplega 45 festivals i mostres de cinema del nostre país, que sumen uns 1.500 professionals i que en els 200 espais de projecció emprats, han aconseguit acostar-se als 600.000 espectadors en total.
Un “precedent” de fa set anys
El 2015, Barcelona va ser la seu del Congrés anual de Film Commissioners, el Cineposium, que enguany se celebrarà a Bogotà (Colòmbia) gairebé en les mateixes dates que el FFLASH HUB. En aquella ocasió, el congrés va tenir com a tema central la relació entre el món del cinema i el turisme. Però els principals exemples que es van estudiar al congrés no foren pas llargmetratges: Joc de Trons, que aquell any rodava a Girona, i Cites, l’exitosa sèrie de TV3, que al llarg de les seves dues temporades popularitza diversos espais i barris de la Barcelona que va més enllà del Passeig de Gràcia, barri gòtic i façana marítima.
Malauradament, aquell a trobada no va servir per fer entendre els poders públics del país de la importància estratègica que Catalunya fos una de les seus europees de les naixents plataformes digitals de serveis de continguts audiovisuals (OTT) i trenqués la dinàmica de la concentració a Madrid de la indústria audiovisual; una concentració protagonitzada per la ubicació allí de totes les televisions privades de cobertura estatal. Un procés que viu una nova etapa amb l’estratègia “Spain Audiovisual Hub” que, de fet, caldria anomenar “Madrid: Audiovisual Hub of Spain”. Encara som a temps de generar un punt d’inflexió en aquesta negativa dinàmica.
Esperem que congressos com aquest FFLASH HUB o el proper, sobre coproduccions europees d’animació, serveixin per posar Barcelona i Catalunya al mapa dels territoris estratègics de la indústria audiovisual del continent dels immediats anys. Dic immediats anys, ja que el Hub digital, de l’Audiovisual i el Videojoc, a l’espai de les Tres Xemeneies, per passar del projecte a les instal·lacions ja construïdes i equipades, necessitarà més de set anys. I el futur de l’audiovisual català no pot esperar al 2030. No podem esperar tant de temps, perquè no el tenim.