El 30 de juny se celebrà a Barcelona la cloenda del programa ALICE amb l’anunci que el mes de novembre se celebrarà a la capital de Catalunya el primer congrés dedicat a la coproducció europea. Amb aquesta trobada professional, Barcelona posaria fi a la greu i històrica anomalia de no comptar encara amb cap gran esdeveniment internacional de la indústria audiovisual.
Aquest congrés internacional tindrà el suport directe de la federació de productors d’animació europeus Animation in Europe. Una entitat que compta amb el president de ProAnimats, Iván Agenjo, i la coordinadora de relacions internacionals de PROA, Mar Sáez Pedrero, a la seva junta directiva.
El projecte ALICE, amb el suport de fons de la UE, ha comptat amb socis francesos, italians, eslovacs, belgues i polonesos, però l’única organització no governamental implicada ha estat PROA, fet que ha propiciat que la imprescindible perspectiva del teixit empresarial del sector hi tingués veu pròpia. I ha facilitat també el lideratge català en diverses de les línies de treball d’aquest projecte de cooperació europeu, que ja van ser avançades en una jornada celebrada l’any passat, també a Barcelona.
Aquestes línies de treball han tocat tota la cadena de valor de la indústria i diversos àmbits estratègicament vinculats: producció, distribució, difusió i emissió, audiències, centres formatius i fons i mecanismes de finançament, entre d’altres. L’objectiu d’ALICE ha estat promoure la cooperació entre distints territoris europeus amb un pes significatiu en l’animació, per tal d’afavorir les coproduccions internacionals. I aquest proper congrés a Barcelona vol ser una potent concreció d’aquesta línia de treball col·laborativa, imprescindible per afrontar projectes d’elevat pressupost.
Si mirem algunes xifres, estretes de l’Observatori Audiovisual Europeu, ens adonarem de la importància d’aquest sector a Europa. Cada any es produeixen uns 55 llargmetratges i unes 830 hores per a televisions i plataformes, que es corresponen a més de cinc mil obres, entre pel·lícules i episodis de sèries. Així i tot, i aquest és un dels reptes, l’animació nord-americana continua sent la que més taquilla assoleix als cinemes de la UE.
Una llarga tradició a Catalunya
Que el sector de l’animació sigui el protagonista de la primera gran trobada internacional de la indústria audiovisual a Catalunya, demostra l’empenta d’aquest sector estratègic i el connecta amb una llarga i fructífera tradició al nostre país. Iniciada amb el primer llargmetratge en color d’animació a Europa, Garbancito de la Mancha, produït el 1945 per Balet y Blay; l’edifici de la qual va ser enderrocat fa just un any, malgrat les protestes veïnals.
Pensant en el congrés d’aquesta tardor, fora bo que impliqués o, si més no, interessés altres sectors de la creació i de les indústries culturals del nostre país, amb els quals l’animació té moltes coses a compartir: videojocs, il·lustració i còmic.