NURIA LANGREO

EL MAC de Granollers que es durà a terme el proper 1 de juny, abordarà la comunicació de proximitat i els reptes del sector audiovisual davant els canvis tecnològics i de consum. Com va declarar l’alcaldessa de Granollers, Alba Barnusell en la presentació del programa “Aquest any recuperem la normalitat del MAC (Mercat Audiovisual de Catalunya) que arriba a la seva 23a edició en bona salut” . Es tracta d’una programació que es defineix com el punt de trobada de l’audiovisual de proximitat i la comunicació local. La data serà el proper 1 de juny a l’espai Roca Umbert sent de nou totalment presencial i sense límits d’aforament a diferència de l’any passat a causa de la pandèmia. Com a fira també per a professionals, el MAC comptarà amb la participació de 22 empreses i 11 espais d’exposició. A la presentació de l’esdeveniment van participar també Marc Melillas, conseller delegat de la Xarxa Audiovisual Local, Josep Maria Codina, director del Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC), Jordi del Río, director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat i Josep Maria Martí, director de l’Observatori de la Ràdio a Catalunya.

Amb un programa intens de 34 sessions i més de 70 ponents s’abordaran qüestions d’actualitat del sector audiovisual. Alguns dels temes seran el model de negoci i la monetització de les OTT, la llei de la Comunicació Audiovisual de Catalunya com una oportunitat per a la llengua catalana i la igualtat de gènere, l’efecte dels fons Next Generation UE al sector, les oportunitats que obre el metavers o els nous formats publicitaris audiovisuals. Paral·lelament, tindrà lloc la Segona Trobada del Podcasting a Catalunya, una de les apostes estratègiques del MAC.

Sobre la situació actual, Marc Melillas va assenyalar el compliment per part de la XAL del compromís de posar a disposició dels mitjans de comunicació local una OTT pròpia, “que serà una realitat a finals d’aquest any” va dir. Aquest avenç es produeix en un context de transformació digital que afecta tot l’àmbit comunicatiu. “La TDT i la FM comencen a tenir un deadline, i no ens podem quedar aturats. Per tant, l´OTT és un element clau en l´aposta de la XAL”, ha reconegut el conseller delegat.

Per la seva banda, Josep Maria Martí, director de l’Observatori de la Ràdio (GRISS-UAB), va presentar la 2a edició de la Trobada del Podcasting a Catalunya. Va afirmar que “Tots els mitjans tradicionals s’estan transformant, per la qual cosa no hauríem d’anomenar-lo la trobada del podcast sinó la trobada de la radio com a element aglutinador ja que contempla la ràdio hertziana convencional, els podcasts, la ràdio digital, la ràdio que escoltem als smart TV, etc”. I va afegir: “El món de l’àudio és el gran fenomen dels darrers temps i crec que va ser un encert que el MAC decidís incorporar-lo l’any passat”.

Una de les característiques importants del creixement del consum de l’àudio és el paper dels influencers i periodistes que eren video-narradors i ara impulsen el podcast juntament amb altres agents i polítics. El MAC reunirà tres professionals que han creat tendència aquest darrer any: Jordi Évole, Javier Gallego i Pablo Iglesias.

Els podcasts amb visió femenina, el repte de la monetització i l’ ús dels podcast cada cop més com a estratègia de marca són altres aspectes que formaran part de la programació.

També va intervenir a la roda de premsa el director de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, Jordi del Río que va parlar d’alguns reptes i objectius assolits com la quota del 6% del catàleg mundial de les plataformes internacionals, instal·lades a l’Estat espanyol, que serà en català. Al programa del MAC la institució abordarà la Llei de Comunicació Audiovisual que en opinió de Jordi del Río, “aquesta Llei era necessària, més enllà del soroll polític” i va aprofitar per assenyalar que “el MAC és una oportunitat de descentralitzar aquest sector”.

El director del Mercat Audiovisual de Catalunya, Josep Maria Codina, va subratllar el fet que aquesta edició serà “totalment presencial i sense límits d’aforament, com vam tenir l’any passat” i es reforçarà amb l’emissió en streaming de totes les ponències i debats . El programa consta de 34 sessions, amb més de 70 ponents, que es desplegaran per cinc espais simultanis.

Codina ha volgut remarcar l‟esforç organitzatiu que representa la Fira MAC, com a fira comercial, amb 22 empreses i 11 espais expositius. Aquest any s’ha tornat a obrir al mercat internacional, amb companyies dels Estats Units, França i Suècia.

El lliurament dels Premis de Comunicació Local clourà el certamen del MAC amb un caràcter més festiu.

L’alcaldessa de Granollers, Alba Barnusell, va tancar l’acte insistint en que “El MAC ara és més necessari que mai” tant a l’hora de crear sinèrgies entre els participants com pel seu impacte econòmic. Així mateix, s’enorgullí pel fet que un esdeveniment com aquest “vertebra país, crea identitat i sosté el territori”. I va apuntar que “volem encara anar més enllà. El MAC ha de ser palanca i tractor a l’entorn de la producció audiovisual”.

Finalment, l’endemà de la cloenda, el MAC acollirà la presentació el 2 de juny d’ONDA ODS, un nou projecte que té com a eix central la creació de continguts al voltant dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 i el paper dels mitjans locals, amb una jornada de treball específica adreçada als mitjans de comunicació i als professionals interessats a participar-hi.

Nuria Langreo