La Fundació La Marató de TV3 posa en marxa la campanya de sensibilització i difusió de La Marató 2021 per la salut mental. El projecte solidari de la CCMA arriba aquest any a la 30a edició tot posant el focus sobre uns problemes de salut molt comuns, amb un elevat impacte social, sanitari i de la qualitat de vida de les persones afectades i del seu entorn.
La Fundació La Marató de TV3, Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio despleguen una campanya que té com a objectiu divulgar i sensibilitzar sobre la salut mental i que culminarà amb el programa de ràdio i televisió del 19 de desembre. En aquesta edició, a més a més, se sumaran diverses accions especials i participatives que s’han dissenyat per celebrar els 30 anys del projecte.
L’acte de presentació s’ha fet al Teatre Nacional de Catalunya i ha estat conduït pel periodista Eloi Vila.
Núria Llorach, vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i del Patronat de la Fundació, ha destacat la importància de dedicar una Marató a la salut mental: “La sensibilització i la recerca en aquest àmbit sempre són essencials, però després d’un any i mig de pandèmia resulta més necessària que mai” Llorach ha celebrat que la iniciativa solidària arribi a la 30a edició: “Pocs projectes poden dir que any rere any surten reforçats gràcies a la confiança i la implicació de la gent. Mèrit de milions de tones d’esforç, de confiança, d’emoció i de solidaritat de la nostra societat. 30 anys és una gran fita per a la CCMA, que ens encoratja a seguir fent anys amb la mateixa determinació, transparència i rigor com fins ara pel bé de la salut”
Per Lluís Bernabé, director de la Fundació de La Marató de TV3, “el gran objectiu de La Marató per la salut mental és participar, aconseguir recursos i sobretot divulgar per evitar l’estigmatització”. En aquest sentit, ha incidit en la importància de dedicar una Marató als problemes de salut mental després de la pandèmia: “La Covid ens ha ensenyat que som més vulnerables del que pensem, que la recerca salva vides i que junts som més forts. Aquest és l’esperit de La Marató”
La Marató recupera enguany les tradicionals quatre seus telefòniques i els voluntaris per rebre les donacions el dia del programa i ho farà adoptant les mesures sanitàries vigents. Per tot això, s’han modificat els horaris, el nombre i els torns de voluntaris i l’espai entre els telefonistes perquè, al llarg de la jornada, no se sobrepassi el 50% d’ocupació dels diferents espais.
El director de la fundació també ha destacat l’enginy i entusiasme de la ciutadania en l’organització d’activitats solidàries que també hauran d’adaptar-se a les mesures de prevenció sanitària actives. Així mateix, ha presentat la campanya en el marc de la qual es faran al voltant de 5.500 sessions divulgatives sobre salut mental que arribaran a uns 200.000 joves de tot Catalunya.
Durant la roda de premsa d’avui, s’ha presentat el vídeo divulgatiu elaborat per aquesta campanya en què els actors Biel Duran i Mireia Oriol mostren com es conviu amb un trastorn mental. La dramatització està acompanyada de les reflexions de la psiquiatra Montserrat Dolz i la psicòloga clínica Àurea Moreno. El músic Lildami hi posa el punt final amb un tema musical expressament compost per a aquest reportatge, dirigit per Àngels Molina, directora de La Marató 2021.https://www.ccma.cat/video/embed/6121261/
Els trastorns mentals són alteracions de la salut que impliquen una disfunció del pensament, les emocions, la conducta i que impacten en tots els àmbits de la vida. Afecten una de cada quatre persones al llarg de la seva vida i més de la meitat comencen a l’adolescència. La prevenció i el tractament precoç són fonamentals per aconseguir una evolució positiva. Aquests problemes es treballen des d’una perspectiva integral i comunitària de la salut mental, en què els elements biopsicosocials són presents. Per tractar tots aquests temes, en la roda de premsa d’avui, hi han intervingut la psiquiatra Fina Castro, el psicòleg Roger Ballescà i el terapeuta ocupacional Salvador Simó.
Fina Castro, directora de l’Institut de Salut Mental de l’Hospital Clínic de Barcelona, ha explicat que els trastorns mentals més habituals són l’ansietat, la depressió i les addiccions, i els trastorns de conducta alimentària entre els joves i ha posat de relleu el gran impacte que tenen sobre la qualitat de vida de les persones afectades:
“Treuen molts anys de vida plena, de benestar, i per tant, s’han de tractar amb urgència.”
Roger Ballescà, psicòleg de l’Hospital Sagrat Cor de Martorell i membre de la junta directiva del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya, ha posat el focus sobre la càrrega que tenen aquests trastorns des del punt de vista emocional i social:
“El pes de l’estigma és molt gran i això dificulta molt el diagnòstic i el tractament. Les persones segueixen arribant tard a les consultes, quan el problema ja està avançat. Hem de fer tot el possible per visibilitzar aquests trastorns i en això La Marató serà essencial.”
Salvador Simó, terapeuta ocupacional i director adjunt de la Càtedra de Salut Mental de la Universitat de Vic, ha destacat
“el gran repte que tenim com a societat per generar oportunitats d’integració per a les persones que tenen un trastorn mental. Hem de ser capaços de potenciar la participació social i ajudar-los en el mercat laboral, on hi ha uns alts índexs d’atur”.
En la presentació d’avui també ha estat present Sandra Cano, estudiant de medicina de 22 anys, que ha volgut compartir el seu testimoni com a pacient d’un trastorn de la conducta alimentària:
“No et sents bé, no saps què tens i no saps com explicar-ho. Encara que tinguis suport, entres en un cercle i vols lluitar sola per sortir-ne, però no saps com fer-ho. Ara que estic bé ho explico per ajudar la gent que està passant per una situació així: que no se sentin culpables i que no tinguin por.”
Per presentar la campanya gràfica que acompanyarà La Marató d’aquest any, hi han intervingut Núria Fargas, directora de Màrqueting i Vendes de la CCMA; Àlex Marquina, director de l’àrea de Promoció i Estratègia de Marca de la CCMA, i Camil Roca, director creatiu de la campanya gràfica i audiovisual de La Marató 2021.
Amb el contundent eslògan “La Marató que trenca murs”, la campanya gràfica d’aquesta edició pretén visibilitzar els problemes de salut mental. Segons explica Camil Roca,
“La Marató té un paper molt actiu en aquesta campanya perquè és la mateixa Marató la que farà alguna cosa per canviar la societat; en aquest cas, per eliminar l’estigma i el tabú que encara envolta els trastorns mentals”
ELS 30 ANYS DE LA MARATÓ: EXPOSICIÓ I SAMARRETA COMMEMORATIVA
En la trobada informativa també s’ha presentat l’exposició “30 anys de la teva Marató”, una mostra que recorre les tres dècades a través dels cartells que l’han protagonitzat i de les fites aconseguides en cada edició. L’exposició es podrà visitar al Teatre Nacional de Catalunya fins a finals d’octubre. Després es podrà veure en altres espais culturals de Catalunya fins al primer trimestre del 2022.
Per celebrar aquest aniversari també s’ha fet una samarreta solidària amb una il·lustració del dissenyador Jordi Labanda, en què ha volgut
“expressar l’alegria, la comunió i l’esperança que desperta aquest projecte mític de la solidaritat al nostre país”. La samarreta, així com altres productes amb el mateix disseny, es posarà a la venda pròximament a la botiga virtual de TV3 i Catalunya Ràdio”
La samarreta, així com altres productes amb el mateix disseny, es posarà a la venda pròximament a la botiga virtual de TV3 i Catalunya Ràdio.