Després de l’edició forçosament virtual de l’any passat, el MAC 2021 recupera la presencialitat de ponents, expositors i públic en una jornada que se celebrarà el dimecres 29 de setembre a Roca Fàbrica de les Arts de Granollers.
També torna Fira MAC, l’àmbit de dinamització empresarial, amb espais expositius, un nou escenari per a presentacions i una zona de restauració.
Per tercer any consecutiu la companyia Lang Iberia serà el proveïdor tècnic oficial del certamen.
La jornada s’inaugurarà amb un avançament del Catalunya Media City (CMC), el projecte de hub audiovisual impulsat per l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i el Clúster Audiovisual de Catalunya. El seu president, Miquel Rutllant, informarà de l’última hora amb relació a aquest ambiciós projecte que vol ser un parc audiovisual i de recerca, un espai creatiu i un pol de formació.
El MAC també acollirà una experiència pionera, la Primera Trobada del Podcasting a Catalunya. Les ponències i taules rodones prestaran especial atenció a les plataformes de podcasting i els podcasts periodístics i culturals de producció independent. També s’inclourà una mostra amb presentacions de podcasts a càrrec dels seus creadors.
Igualment inèdita és la posada en marxa del primer Banc de Veus de la Ràdio i Televisió de Catalunya, adreçat a totes aquelles persones que volen provar la capacitat comunicativa de la seva veu. Amb les seves contribucions es crearà un repositori permanent al qual podran accedir els professionals interessats a cercar veus destinades a ser utilitzades per mitjans i també productores audiovisuals i publicitàries.
Un programa amb tres grans blocs temàtics
El periodisme mòbil debatrà sobre el present i el futur d’aquesta nova narrativa, més immediata i immersiva. Alhora, acollirà diversos casos d’estudi i sessions de caràcter tècnic que comptaran amb la col·laboració de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), el Col·legi Professional de l’Audiovisual de Catalunya (CPAC) i empreses especialitzades, com Ebantic i Watchity.
A través de diferents taules rodones el programa La ràdio musical reflexionarà sobre la històrica interrelació entre el món de la música i les ones i plantejarà els seus reptes de futur en un ecosistema de plataformes digitals i una major atomització de l’oferta. S’analitzaran noves experiències d’èxit i també les noves tendències de consum.
Finalment, s’han programat diferents sessions transversals de ràdio i televisió. Entre aquestes sobresurt la presentació de l’estudi de les plataformes OTT elaborat pel catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la UAB Emili Prado.
També s’abordaran qüestions com els canvis en els hàbits de consum televisiu que ha provocat la pandèmia i el futur del streaming. La Xarxa per la seva banda, llançarà les crides de producció audiovisual per a les ràdios i televisions adherides, amb la presentació de projectes de programes que hauran de conformar part de les graelles de programació de l’any vinent.
El programa del MAC 2021 està elaborat per la Comissió de Continguts, constituïda pel Clúster Audiovisual de Catalunya, la Xarxa de Comunicació Local, l’Observatori de la Ràdio a Catalunya (GRISS-UAB) i el Mercat Audiovisual de Catalunya.
Activitats paral·leles
El programa central es complementa amb algunes activitats paral·leles, com ara la presentació de la peça de videocreació En el futur… Prediccions per a un present extrem, fruit del conveni entre el MAC i el festival Panoràmic de cinema, fotografia i arts visuals.
Després de la projecció l’agitadora cultural María Cañas mantindrà un diàleg amb el realitzador, guionista i editor Fèlix Pérez-Hita, membre del comitè assessor del festival.
També se celebrarà una trobada del col·lectiu Ràdios Escolars en Xarxa (REX) i tornarà fidel a la seva cita el Taller intensiu de narrativa transmèdia, impartit pel guionista i storyteller transmèdia Daniel Resnich, que per segon any consecutiu serà no presencial i es podrà seguir de manera virtual a través de la plataforma Zoom.
Premis de Comunicació Local El MAC 2021 es clourà amb l’acte de lliurament dels reactivats Premis de Comunicació Local 2021, que recullen l’esperit d’una convocatòria anterior de la Diputació de Barcelona i que es va mantenir durant 32 edicions, fins al 2012. També s’aprofitarà per lliurar els guardons als premiats en l’edició passada, fet que no es va poder dur a terme a causa l’any passat, a causa de les restriccions sociosanitàries. La convocatòria contempla tres categories (mitjans, continguts audiovisuals i reconeixement professional) i té com a objectiu reconèixer les millor iniciatives de l’espai informatiu i comunicatiu de Catalunya. |
Us recordem que la convocatòria encara és oberta i podeu presentar les vostres candidatures fins el 31 de juliol. |