La Vanguardia ha publicat diumenge i dilluns un interessant treball del “Qui és qui entre les principals productores externes que han treballat per a la televisió catalana en els darrers anys” signat per IGNACIO OROVIO, SANTIAGO TARÍN, JAUME V. AROCA

Pel seu interès reproduim aquest contingut:


Una de les comeses fundacionals de TV3 va ser impulsar la producció audiovisual a Catalunya i en català. Ara aquesta missió es veu compromesa per les dificultats econòmiques. Dels cent milions gastats en produccions externes en 2010 es va passar el 2019 a 44 milions. Aquesta és una altra de les xifres minvants de l’empresa.

El que segueix és una anàlisi, amb les dades tancades de 2019, sobre quines empreses produeixen per a la televisió catalana. Suposen, segons fonts de la Corporació un 29% de les hores programades a TV3.

Mediapro
És la productora que va tancar acords amb TV3 per major quantia en 2019. En total prop de deu milions d’euros. Bé és cert que 6,6 milions corresponen a l’acord per disposar d’imatges de la Lliga durant tres temporades, el que significa que aquesta quantitat hauria de dividir-se en tres anualitats (2,2 milions cada any).

Els drets sobre el futbol van ser objecte d’una llarga querella judicial entre Mediapro i Audiovisual Sport, de la qual la CCMA posseïa el 20%. Precisament aquest any ha estat definitivament liquidada després de perdre en els tribunals la batalla amb el grup de Jaume Roures.

Mediapro ha produït més quatre programes (Atrapa’m, La nit dels Òscars, Ferrocarrils i Coolhunters) durant l’any passat pels quals ha percebut 1,6 milions d’euros.

A això cal afegir els 60.000 euros pels drets d’emissió de Causa especial 20907/2017, un documental d’aquesta productora que va dirigir el propi Jaume Roures.

Però Mediapro ha ampliat els seus negocis amb TV3 en els últims temps gràcies a l’adquisició d’El Terrat, la productora d’Andreu Buenafuente, que és alhora una altra de les grans fabricants de continguts per a la televisió pública catalana.

Un dels programes més controvertits políticament de la graella autonòmica, FAQS, és una producció de El Terrat per la qual en 2019 va percebre 1,5 millones.Esta productora va facturar el 2019, 2,8 milions d’euros.

Finalment una altra companyia del grup de Jaume Roures, Mediapro UK ha estat contractada, en aquest cas per concurs públic, “per a la dotació de producció, assistència tècnica, i lloguer d’espais” de la corresponsalia de Londres per dos anys amb un acord que frega el milió d’euros segons la. Mediapro rebaixa aquesta xifra. Overon, una altra empresa de el grup, ha fet el mateix amb la corresponsalia de Moscou per 760.000 € per dos anys.

Lavinia
L’empresa fundada per Antoni Esteve és una altra de les productores externes de TV3, encara que el seu principal contracte amb la televisió pública a l’any passat no va ser per fer un programa sinó perquè s’ha fet càrrec per concurs de la gestió i la producció de les corresponsalies de París, Berlín, Brussel·les i Washington durant quatre anys per 3,1 milions a través de la seva marca internacional Alice.

L’acord s’ha tancat després de l’litigi sobre l’antiga corresponsalia de Washington que s’ha saldat recentment en contra de la televisió pública. La sentència li ha costat 105.000 euros i l’ha obligat a readmetre l’antiga productora de la delegació. A l’marge de les corresponsalies, Lavinia ha elaborat el 2019 a través d’una empresa vinculada, Goroka Contents SL, diverses produccions, per 2,1 milions, com el recent Crims.

Minoria Absoluta
La productora de Toni Soler va tancar l’any 2019 amb uns ingressos a compte de l’pressupost de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals de 4,8 milions d’euros.

Minoria absoluta produeix per a TV3 dos programes, la mítica Polònia, que va renovar per a la temporada 2019 i 2020 per 3 milions d’euros i que va ser un dels programes que el director de TV3, Vicent Sanchis, ha anunciat que podien desaparèixer donats els problemes pressupostaris.

A aquesta producció cal afegir el programa Està passant, que li va reportar 1,6 milions. En total, en els últims cinc anys i d’acord amb les dades reflectides al portal de transparència de la CCMA, aquesta empresa s’ha adjudicat contractes per 28 milions d’euros.

“El nostre objectiu com a productora és que el programa tingui audiència -opina Toni Soler, propietari de la productora- i això ho hem complert. Polònia porta 14 anys com a líder “.

La Manchester radiofònica
Relativament nova en el mercat televisiu, la productora de Ricard Ustrell ha començat amb un contracte de 3,1 milions per a la producció de Planta baixa per 2019 i 2020 i la continuïtat de Quatre Gats pel qual el 2019 va facturar 644.000 euros.

El mateix director de TV3, Vicent Sanchís, va explicar en una comissió de Parlament al desembre que la producció d’aquest programa és un tant singular i fruit dels compromisos econòmics de la cadena: “Es fa a mitges, hi ha una part de l’equip que és una productora externa i després, tots els equips d’explotació, càmeres, platós, etcètera, és una producció interna “.

Brutal Media
Un altre dels encàrrecs importants de TV3 a 2019 va ser la segona temporada de la sèrie Les de l’hoquei, de Brutal Media, una clàssica de el sector. La segona temporada es va adjudicar per 2,7 milions. En total els acords amb aquesta empresa se situen en els 3 milions.

Nova veranda
Aquesta productora fundada el 2006 i en la qual participava fins fa un temps el grup Godó, no té cap contracte nou amb TV3 en l’any 2019 tot i que manté en actiu a la graella produccions en les quals ha participat, com el programa Persona infiltrat.

Nova Veranda va participar en un dels seus majors èxits comercials dins el gènere de ficció amb la sèrie Merlí, en aliança amb la productora Boomerang.

L’empresa, que va tenir com a president durant un any, entre 2011 i 2012, a què havia estat director de TV3, Eugeni Sallent, va tancar un acord en 2018 per mig milió d’euros, segons el portal de transparència de la CCMA. El 2020 s’ha adjudicat produccions per 2,3 milions.

DLO
De Lorenzo Produccions és un dels vincles de TV3 amb el mercat televisiu amb seu a Madrid. DLO té com a únic soci a Quars Produccions, empresa de la qual és apoderada Ana Rosa Quintana. Per aquesta raó resulta sorprenent que aquesta productora fos la triada per produir en 2019 el documental 1-O, ques obert per 70.000 euros en una coproducció amb una empresa ben poc habitual en aquest sector, l’editora d’El Nacional. Aquest reportatge denunciava l’actuació de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil en el segon aniversari dels fets de l’1 d’octubre.

DLO costat de Magnolia van facturar a TV3, 2,3 milions d’euros per dos programes, Joc de cartes i Control T.

Alguna Pregunta
La productora d’Antoni Bassas i de el malaguanyat Carles Capdevila, que va ser director del diari Ara, és un dels proveïdors habituals de TV3. El seu programa Alguna pregunta mès és un dels més veterans, amb 15 anys a la graella de programació. En 2019 es va adjudicar la renovació fins al 2020 per un milió d’euros a què es van afegir posteriorment 150.000 euros.

Batabat
És una productora modesta que el 2019 ha rebut encàrrecs per valor de 740.000 euros. El més rellevant ha estat per a la cobertura de la temporada castellera per una mica més de 400.000 euros. Actualment Batabat està vinculat a el grup SOM, hereu de Cultura03. L’actual cap d’informatius de TV3, David Bassa va ser un dels fundadors d’aquesta societat però es va desvincular de la cooperativa en 2008 quan va entrar a TV3.

Sticaki
Els contractes amb professionals vinculats històricament a la televisió pública catalana són habituals. Per exemple, la productora de Ramon Pellicer, Sticaki SL, es va adjudicar el 2019 l’edició i presentació dels informatius de el cap de setmana i va percebre per això 132.000 euros.

Incís films
És una de les empreses noves que han irromput a TV3 després que el 2018 es va fer amb l’encàrrec de el programa L’ofici de viure, una adaptació televisiva d’un programa que va començar a Catalunya Ràdio. Aquesta productora es va fer també amb el contracte de l’altre, dos reportatge de gran audiència, Procés, dins de de l’Procés, i un altre documental -no exempt de polèmica- sobre els Mossos d’Esquadra, Llums i ombres.

Triacom, un cas a part

Aquesta és una de les productores menors que ha contractat amb TV3, però la seva singularitat és que apareix en dos sumaris per corrupció que indaguen la possible finançament fraudulenta de CDC.

Triacom Audiovisual va ser creada el 28 de març de 2001 i el seu administrador és Josep Oriol Carbó Seriñana, que va ser gerent de TV3. L’any 2015 va rebre contractes de la televisió pública per valor de 600.000 euros; en 2016; dos milions i mig; el 2017, 500.000 euros i el 2018, 2,2 milions. En total, 5.800.000 euros. Els seus programes estrella són El Gran Dictat i Fish and Chips.

Juan Manuel Parra, de l’empresa Hispart -que apareix ja en la causa de al Palau de la Música- va declarar davant del jutge que indaga el cas de el 3% que va fer treballs de publicitat per a CDC en campanyes electorals, i que quan va anar a cobrar en el partit se li va dir que li pagaria Triacom, que s’hauria estès factures dels seus programes amb aquesta finalitat.

Triacom també és esmentada en la causa contra la família Pujol. En un recent acte, el jutge diu que Jordi Pujol Ferrusola va finançar a CDC i en aquest marc una empresa que va treballar per al partit va cobrar per mitjà de la productora 76.165 euros. A més, Triacom té pendent un judici per frau fiscal a Barcelona i hi ha una altra causa oberta pel mateix motiu a Lleida.