L’Ajuntament de Barcelona vol incentivar el consum cultural a través del que anomena Bonus Cultura, un abonament per fomentar el consum cultural entre la ciutadania alhora que s’impulsa el sector empresarial i econòmic de les indústries creatives i culturals de la ciutat. (https://www.bonuscultura.com/barcelona). Aquest Bonus funciona com un abonament cultural, vàlid a tots els establiments i espais culturals de Barcelona per a la compra de llibres, d’entrades de cinema, d’espectacles escènics i concerts.
La posada en circulació de 200.000 Bonus Cultura s’iniciarà dilluns 13 de juliol i fins a final d’any per bonificar la despesa en teatre, cinema, espectacles d’arts escèniques i llibres i productes editorials, amb l’objectiu d’impulsar el consum de cultura i l’activitat empresaria. Per a aquest projecte, s’invertiran 2 milions d’euros provinents del fons extraordinari de recuperació de l’economia a Barcelona creat a través del CECORE (Centre de Coordinació de la Resposta Econòmica) activat pel Consistori des de l’àrea econòmica arran de la crisi del Covid-19.
Com funciona: compres un abonament per 30 euros i l’Ajuntament te n’afegeix 10
El Bonus Cultura té un valor de 40€ i serà vàlid per a qualsevol compra en els establiments adherits a la iniciativa realitzada a partir de la seva entrada en vigor i fins al 31/12/2020. Dins d’aquest termini establert, serà possible la compra d’entrades de cinema, concerts i espectacles posteriors a aquesta data.
L’usuari del Bonus Cultura paga 30€ [+ 1€ de despeses de gestió] i l’Ajuntament de Barcelona n’afegeix 10€. No hi ha límit de compra de Bonus Cultura per usuari, ni cap límit per utilitzar-ne més d´un en una mateixa compra.
Aquest producte, que es podrà adquirir a bonuscultura.com/barcelona, permet a l’usuari obtenir un codi [alfanumèric, codi de barres i codi QR], que es bescanvia a l’establiment en la compra d’entrades o llibres. En cas que el valor de la compra sigui superior al valor del Bonus Cultura, l’usuari haurà d’abonar-ne la diferència. En cas que el valor de la compra sigui inferior al valor del Bonus Cultura, l’establiment lliurarà a l’usuari un val de compra personalitzat pel valor diferencial, a gaudir en el mateix establiment durant un temps limitat.
Es preveu una primera emissió d’abonaments Bonus Cultura a partir del 13 de juliol, coincidint amb el Dia del Llibre i la Rosa d’enguany, i una segona al setembre, paral·lelament a la Setmana del Llibre i l’època d’estrenes teatrals, que s’allargarà fins a finals d’any.
Aquesta iniciativa és fruit de la col·laboració de l’Ajuntament amb ADETCA (Empreses de Teatre de Catalunya), asacc (Associació de Sales de Concerts de Catalunya), la Cambra del Llibre de Catalunya, el Gremi de Llibreters de Catalunya, el Gremi de Cinemes de Catalunya i el TresC Comunitat de Cultura.
Qualsevol establiment que compleixi els requisits, estigui associat a aquestes entitats o no, pot adherir-se al projecte de Bonus Cultura mitjançant un formulari habilitat també al web bonuscultura.com/barcelona, indicant les seves dades comercials i fiscals. Un cop validada l’adhesió, l’establiment rep un missatge de confirmació amb dades d’accés al back office de la plataforma i un adhesiu que permetrà a la ciutadania identificar-lo com a establiment participant.
La validació del codi únic de cada Bonus Cultura es farà a través de la plataforma en el mateix moment de la compra.
La iniciativa s’emmarca en la nova política d’indústries creatives de la ciutat, de la que ja es va presentar una Mesura de Govern al mes d’octubre i per impuls de la regidoria de nova creació de Turisme i Indústries Creatives, que es marca com a objectius promocionar i desenvolupar aquest sector, amb la creació del “Clúster Barcelona Creativa” al voltant del DHUB com a epicentre del debat, la formació i les sinergies en les indústries creatives de la ciutat; al 22@, i l’articulació d’un pla d’internacionalització estable i una estratègia de col·laboració amb escoles i universitats, entre altres iniciatives destacades. A més, es mapificarà la presència de les indústries creatives a la ciutat, que concentra un 49’5% dels llocs de treball del sector en el país, per establir nous focus de promoció i desenvolupament.