Més de 900 professionals i directors de la comunicació, la publicitat, el màrqueting i l’audiovisual han assistit aquest matí a la setena edició del Zoom Marques, trobada anual organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya en col·laboració amb Foment del Treball Nacional, l’Associació de Directius de Comunicació Dircom Catalunya i el Club de Marketing de Barcelona.
La jornada, celebrada de forma telemàtica, ha analitzat els reptes en comunicació que ens deixa la covid19 i quins aspectes han de tenir en compte les marques i companyies per a ser rellevants pel consumidor i la societat. Generar seguretat i confiança per dinamitzar el consum, comprometre’s amb la societat, tenir i transmetre n propòsit clar, i apostar per un model híbrid de digitalització i humanització, són algunes de les conclusions de la jornada.
Al debat han participat tres experts en comunicació i màrqueting de companyies que han destacat per adaptar-se de forma significativa durant la crisi sanitària: Jordi Urbea, Senior Vicepresident d’Ogilvy Spain i CEO d’Ogilvy Barcelona; Cristina Vall-Losada, Directora Global de Comunicació Corporativa de SEAT; i Pol Vilà, Director de Màrqueting Digital de Filmin. La taula rodona ha estat moderada per la periodista Xantal Llavina.
La presentació prèvia al debat s’ha fet des d’un plató interactiu, utilitzant realitat augmentada i teletransport hologràfic. D’aquesta forma, el Clúster Audiovisual de Catalunya ha evidenciat les oportunitats d’utilitzar les noves tecnologies, canals i formats audiovisuals per impulsar noves formes de comunicar. També ha deixat clar que el sector audiovisual és estratègic i un company de viatge clau per a marques i experts en màrqueting i comunicació.
Els tres participants han coincidit en què les marques han de transmetre seguretat, confiança, positivisme i il·lusió al consumidor per reactivar el consum. Ho ha remarcat Jordi Urbea, Senior Vicepresident d’Ogilvy Spain i CEO d’Ogilvy Barcelona, “és el moment de recuperar la confiança, les marques han d’atrevir-se a invertir en comunicació i generar seguretat. Hem d’explicar que tot anirà bé, que sortirem endavant. És fonamental generar confiança.”
Els experts també han destacat que les marques han de revisar el seu propòsit, impactar de forma positiva en la societat. Què aporta cada companyia a la societat? Cristina Vall-Losada, Directora Global de Comunicació Corporativa de SEAT, ha insistit en què ja no és suficient amb fer un bon producte, sinó que les marques han d’assumir com a pilar estratègic la responsabilitat social de la companyia, i compartir la seva prosperitat amb la societat.
Pel que fa a l’auge de la digitalització, els experts aposten per un ‘model híbrid’ que combina tecnologia i digitalització amb equip humà, autenticitat i personalització. Segons Pol Vilà, Director de Màrqueting Digital de Filmin, “la digitalització no ha d’implicar deshumanitzar, al contrari”. Les marques haurien d’apostar per la digitalització dels seus negocis, però sempre amb equips humans que interpretin i controlin els algoritmes i la tecnologia. Solà ha compartit el cas de Filmin, que combina algoritmes i dades amb un equip humà d’experts i amants del cinema que seleccionen i treballen el contingut de la plataforma. Finalment, la digitalització i les dades són eines clau per a posar el consumidor al centre del model. La personalització és clau en la comunicació actual i les marques han de saber qui és el seu consumidor, on està i què li interessa. És clau segmentar o hipersegmentar al màxim cada públic per oferir contingut especialitzat, i fer-ho a través de les dades.