67 FESTIVAL INTERNACIONAL DE SAN SEBASTIÁN (I)
Més enllà d’allò que diga el palmarés, més enllà d’allò que pregone la taquilla, dues pel.lícules una basca filmada a Andalucía, una altra coproduïda amb Netflix i fora de competició, han brillat molt per damunt de la mitjana que venia a ser com un càstig. Ni Pacífico, fil brasiler de Paxton Winter ( Palma d’or, millor actor –Bukassa Kanbegele- ni Próxima, coproducció franco-germana dirigida per Alice Winocour (premi especial del jurat) li arribaven a la sola de la sabata a la pel.lícula d’Aitor Arregui, Jon Garaño i Jose Mari Goenaga (premi a la direcció- Conxa d’argent-, premi al millor guió, premi Fipresci, premi Feroz, etc), La trinchera infinita, una obra sobre la por i la vida en un amagatall amb uns Antonio de la Torre i Belén Cuesta en estat de gràcia.
La resta de la sel.lecció és silenci, començant amb el film d’Amenábar, Mientras dure la guerra, camisa d’onze vares on n’hi haja amb un repartiment desaprofitat en el qual Karra Elejalde és En Miguel d’Unamuno i Eduard Fernández –que repetia, aquesta vegada amb la seua filla, Greta, premi ex–aequo de millor actriu, per la molt estimable La hija de un ladrón, de Belén Funes- i passant per A dark, dark man, del casajo Adilkhan Yerzhanov; Patrick, de Gonçalo Waddington; Rocks, de Sarah Gavron; The other lamb, de Malgorzata Szumowska; Thalasso, de Guillaume Nicloux; Vendrá la muerte y tendrá tus ojos; etc. Sense comptar els convencionalismes de les pel.lícules d’inaguració i cloenda, un remake i mig, Blackbird, de Roger Michell, i The song of naes, de François Girard. Convertint en un autentic bufit de frescor el discret La odisea de los giles, de Sebastián Borezstein, un film sobre un colp perpetrat per aficionats… Aixo sí, amb Ricardo i Chino Darín i Luis Brandoni, que fan allò que volen. Tornant a La hija de un ladrón, de Belén Funes, diguem-ne que es tracta d’una opera prima filada amb rigor, atenta a eixa jove que es debateix entre diversos mons, especialmente el de son pare…I aprofite per a destacar un altre film de la competició, Il pleuvait des oiseaux, de Louise Archanbault, una pel.lícula canadenca que gira la seua mirada, no exempta de llocs comuns, a la gent de la tercera edat… Retirada de la competició, Zeroville, de James Franco, només mereix l’oblit.
TONI LLORÉNS (continuará)