La cineasta catalana Nely Reguera, directora de María (y los demás), guanya el Premi Pepón Coromina 2017, que s’entrega en el transcurs de la 9ª Festa d’Estiu del Cinema Català.
El jurat de la 5ª edició del Premi Pepón Coromina atorga per unanimitat el premi a Nely Reguera, guionista i directora de la pel·lícula María (y los demás), que debuta al 2016 amb aquest llargmetratge nominat a la darrera edició dels Goya, guanyador del premi Mestre Mateo al millor guió i de l’HBO a la millor pel·lícula del Festival Iberoamericà de Miami. El jurat determina que “la jove cineasta, mitjançant una antiheroïna i una narrativa que no busca artificiosos girs argumentals, aconsegueix una sorprenent mirada pròpia i singular. El Premi Pepón Coromina a aquesta cineasta consolida el referent d’un productor innovador, impulsor de noves mirades i diverses tendències com aposta pel futur del nostre cinema.”
La guanyadora
Nely Reguera és graduada en direcció a l’ESCAC, roda el curt Ausencias com a projecte final de carrera. Posteriorment comença a treballar a l’equip de direcció en rodatges de publicitat, videoclips, curts i més endavant llargs com Tres dies amb la família o Blog. En paral·lel dirigeix el documental Muxía a ferida, sobre les conseqüències del Prestige i més endavant el curt Pablo, premiat a varis festivals com Alcine, Gijón, Huesca, Mecal o el concurs Versión Española-SGAE. L’any 2010 comença a col·laborar amb A Bao A Qu, en el projecte Cinema en Curs, impartint tallers de cine a estudiants de primària i secundària. Entusiasmada amb l’experiència, segueix treballant amb ells des d’aleshores. També imparteix classes a l’ESCAC des de 2010. María (y los demás) és la seva primera pel·lícula, que ha tingut molt bona acollida de públic i premsa i ha sigut nominada als Goya a les categories de millor actriu per a Bárbara Lennie i millor direcció novella.
El jurat
Leticia Dolera és actriu, directora i guionista. El seu primer treball televisió va ser a la sèrie Al salir de classe. A partir d’aquí ha participat en més d’una vintena de films entre els que hi trobem Imagining Argentina (2003), REC 3: Génesis (2011) o La Novia (2015). En televisió ha treballat en sèries com Hospital Central o Los Serrano. Dolera va dirigir el 2015 el seu primer film, Requisitos para ser una persona normal (2015), i prèviament havia dirigit tres curtmetratges: Lo siento, te quiero (2009), A o B (2010) i Habitantes (2013).
Pau Freixas és director, guionista i productor. Va estudiar Imatge i So i després de finalitzar els seus estudis va dirigir Dobles, el seu primer curtmetratge amateur en format 35 mm. A partir d’aquest moment va començar a dirigir llargmetratges entre els quals destaquen la pel·lícula Herois (2010), nominada al Premi Gaudí a millor pel·lícula. En el terreny televisiu, Pau Freixas ha dirigit i produït la sèrie Polseres vermelles (2011) i Sé quién eres (2017) entre d’altres.
Marta Molins (Presidenta Honorífica del jurat) és guionista, directora i actriu. Graduada en guions per cinema i televisió per la Universitat de Los Angeles (UCLA), on guionitza l’adaptació del còmic Custer. Com a guionista de televisió, treballa a diferents sèries com Poble Nou, Nissaga de poder o Amar en tiempos revueltos i pel·lícules com Dalí, être dieu, Despacito y a compás o Xtrems, nominada al Gaudí al millor guió. Combina la creació de guions amb les activitats d’script consulting i de jurat a diferents festivals de cinema.
Jaume Ripoll és distribuïdor i exhibidor. És cofundador i director editorial de Filmin i director de l’Atlàntida Film Fest. Al llarg de la seva carrera ha exercit de professor a l’ESCAC, la UAB, la U. Carlos III i l’Elisava i format part dels jurats del Festival de Berlín, Sitges o In-Edit. L’any 2015 va ser productor associat de Barcelona, nit d’hivern, nominada a 7 Premis Gaudí. Actualment combina el seu treball a Filmin amb la direcció del Màster en distribució i màrqueting audiovisual de la UOC.
Rosa Vergés és directora de cinema. Va estudiar Història de l’Art a Barcelona i París. Amb la seva primera pel·lícula, Boom Boom (1990), va obtenir el Goya a la Millor òpera prima, el Premi Sant Jordi i el Fotogramas de Plata. Ha exercit de professora a l’Escola de Cinema de Barcelona i també a les Universitats Ramon Llull, Menéndez Pelayo i Pompeu Fabra. Ha estat vicepresidenta de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d’Espanya i membre del CoNCA.
El guardó
El dubte del Mirallunes de Manel Esclusa. “El dubte del Mirallunes forma part de la sèrie A les tantes de la nit, consistent en la unificació de dues fotografies sense aparent relació espai-temps que, juntes, formen una sola imatge. Aquesta en concret conté quatre elements essencials: un subjecte contemplatiu, que representa l’espectador; la nit, fosca com una sala de cinema; el fanal, projector de llum; i la lluna com a imatge i font permanent de preguntes.”
Manel Esclusa (Vic, 1952) és un fotògraf català i professor de Fotografia a l’Escola Eina de Barcelona i a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya. Des de 1979 les seves sèries fotogràfiques, Venezia, Sil·lepsis, Naus, Urbs de nit i Aiguallum, plantegen una reflexió sobre el paisatge urbà i la nit com a escenari, explorant la realitat nocturna de les ciutats, des dels seus espais i objectes ocults i anònims fins aquells elements arquitectònics il·luminats que són percebuts com a símbols d’una ciutat.