Vuit documentals de sis nacionalitats diferents competiran a la Secció Oficial de Documentals de la 23a Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya, organitzada per l’Ajuntament de Lleida i el Centre Llatinoamericà de Lleida.

En el marc de la col·laboració entre la Universitat de Lleida i la Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya, tots aquests títols es projectaran del 27 al 30 de març a l’Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del campus de Cappont de la Universitat de Lleida, un espai que acull també les masterclass i projeccions programades en Sessions Especials. El jurat de la Secció Oficial estarà composat, com en aquests darrers anys, per docents de la Universitat de Lleida.

Guanyadora del premi Goya al Millor Documental 2017, “Frágil equilibrio”, llargmetratge documental patrocinat per Movistar+, inaugurarà la projecció de documentals a la UdL el dilluns 27 de març

Fotograma de Atentamente (Colòmbia)

Com ja es va anunciar dies enrere, la 23a edició de la Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya experimentarà alguns canvis respecte edicions anteriors, oferint el contingut habitual, però concentrat en dues parts:
Del 27 al 30 de març, la Secció Oficial de Documentals tindrà tot el protagonisme. La Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya s’alia de nou amb la Universitat de Lleida (UdL) amb l’objectiu de projectar, debatre i potenciar el cinema documental dins l’àmbit universitari. Les 8 pel·lícules seleccionades a la Secció Oficial Documental del festival es projecten a l’auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera (CCCT) del campus de Cappont, un espai que acull també les masterclass i projeccions programades en Sessions Especials.

La col·laboració entre La Mostra i la Universitat de Lleida contribueix a la formació universitària promovent una visió crítica, creativa i de responsabilitat social dins la societat del segle XXI. D’aquesta manera, La Mostra segueix creant un vincle directe, de caràcter pràctic i pedagògic, amb un públic jove que, edició rere edició, té com a recurs un major coneixement del cinema documental, un dels pilars del sector cinematogràfic actual. El nucli universitari és el públic directe més important d’aquesta secció del festival, tot i que no l’únic ja que les projeccions estan obertes a tot el públic.
Aquesta iniciativa es fruit de la col·laboració del Vicerectorat d’Activitats Culturals i Projecció Universitària de la UdL i La Mostra. Les activitats estan coordinades junt amb la professora de la UdL Caren Sebastian i el professional del camp audiovisual Javier Gil.

La inauguració de la Mostra serà el dijous 30 de març i durant 4 dies, del 30 de març al 2 d’abril, podrem gaudir al màxim de la Secció Oficial de Llargmetratges, patrocinada per Movistar+ i de la Secció Oficial de Curtmetratges.

LES OBRES QUE COMPETIRAN A LA SECCIÓ OFICIAL DE DOCUMENTALS SÓN:

ATENTAMENTE (Colòmbia) de Camila Rodríguez Triana (81’) – 2016

La seva directora, Camila Rodríguez Triana (Colòmbia, 1985), és directora de cine i artista visual. Fundadora d’Heka Films. El seu documentall Retratos de la Ausencia, estrenat a Visions du Reel 2011, es va veure a 14 canals llatinoamericans com DocTV Latinoamérica. Va estrenar el curt Alba de un recuerdo en el Festival dei Popoli 2013.

PRINCIPALS FESTIVALS I PREMIS: Premi Renaud Victor al FIDMarseille 2016, ha competit al Festival de Cine de Cali 2016; 1º Menció d’ honor del jurat al Festival Internacional du Cinema d’Alger 2016, entre d’altres.

SINOPSI: Libardo i Alba es coneixen a la residència on viuen, s’enamoren, comencen a festejar i inicien una lluita per aconseguir els 50 mil pesos que costa llogar per una nit una habitació d’hotel més íntima. En aquesta lluita s’han d’enfrontar a ells mateixos, als seus temors, a les seves limitacions, al seu temps i a la seva pròpia fragilitat per tal de poder construir aquest moment de trobada entre ells per amor. Aquesta lluita sembla senzilla però per a ells dos es converteix en una odissea contra el temps.

EL MONSTRUO EN LA PIEDRA (França) de Ignasi Duarte (50’) – 2016

El seu director, Ignasi Duarte (Barcelona, 1976) és un artista, dramaturg i realitzador. Escriu i dirigeix els films Montemor (Menció especial Premier Film, FIDMarseille 2012) i El Monstruo en la piedra (Menció especial del Prix du Centre National des Arts Plastiques, FIDMarseille 2016). Des de 2015 dirigeix a París el cicle anual de converses fictícies amb autors iberoamericans “conversations fictives/Performing Literature”, cicle que ha viatjat per diversos països Europeus i Llatinoamericans.

PRINCIPALS FESTIVALS I PREMIS: El Monstruo en la piedra es va estrenar mundialment al FIDMarseille (Francia), amb Menció especial del Premi del Centre National des Arts Plastiques.
També es va projectar al Festival Actoral (França) Sessió Especial de Cine Les Variétés; i al Pravo Ljudski Film Festival (Sarajevo).
L’Alternativa, Festival de Cinema Independent de Barcelona li va atorgar el Premi Panorama L’Alternativa Platja d’Aro – Costa Brava.
Festival de Mar de la Plata (Argentina). Secció “Estados Alterados”.
Transcinema Festival Internacional de Cine de No-Ficción (Perú). Secció “Memorias”
Solothurn Film Festival (Suiza). Secció “Meet the Festivals”

SINOPSI: Durant tota una nit i fins a l’albada, l’escriptor argentí Alberto Laiseca accedeix a respondre a preguntes que va formular als personatges de les seves obres.

LAS CALLES (Colòmbia) de María Aparicio (81’) – 2016

Las calles és l’òpera prima de María Aparicio (Argentina, 1992). Va estudiar cine i televisió a la Universitat Nacional de Córdoba. Des de l’any 2011 integra la productora Vientosur Cine i treballa en diversos projectes de l’àrea de càmera i muntatge. Las Calles és la seva primera pel·lícula com a directora.

PRINCIPALS FESTIVALS I PREMIS:
BAFICI (Arg). Millor Direcció.
Festival Internacional de Cine Independent de Cosquín (Arg). Menció Especial i Premio del Públic.
Festival Nacional de Cine General Pico (Arg). Millor pel·lícula.
Festival Internacional de Cine Migrante (Arg). Pel·lícula de cloenda.
Festival Internacional de Cine Independent de La Plata Festifreak (Arg). Panorama Internacional.
Mostra Festival Internacional de cine de San Pablo (Br). Nous Directors.
Festival Internacional de Cine de Ourense (Esp). Menció Especial Òperes Primes.
Festival Internacional Pachamama Cine de Frontera (Br)
Stoned Film Festival (Col)
Festival de Nuevo Cine Latinoamericano de La Habana (Cuba). Competencia Documental.
Festival Internacional de cine infantil i juvenil de Porto (Port)

SINOPSI: A Puerto Pirámides, un poble petit de la Patagonia, els carrers no tenen nom. Julia, mestra de l’única escola de la zona, desenvolupa un projecte escolar que compromet als seus alumnes en un objectiu comú : buscar noms per a denominar els carrers. Alguns dels nens del poble es veuen involucrats en el procés d’entrevistar els pobladors, conèixer les seves històries i escoltar sugerències per als noms dels carrers.

LAS LINDAS (Argentina) de Melisa Liebenthal (77’) – 2016

Òpera prima de la seva directora Melisa Liebenthal (Buenos Aires, 1991). Va estudiar direcció de cine a la FUC, on actualment prepara la seva tesi de graduació.

PRINCIPALS FESTIVALS I PREMIS:
IFF Rotterdam 2016. Bright Future Award.
BAFICI 2016. Millor Directora Competencia Argentina
Asterisco Festival Internacional de Cine LGBTIQ 2016. Millor pel·lícula.
Seattle IFF 2016
Edinburgh IFF 2016
Torino IFF 2016
Lima IFF 2016
Fidocs 2016
Medellín IFF 2016
Cali IFF 2016

SINOPSI: Melisa i les seves amigues debaten sobre el que implica ser dona. Però aquests relats es contraposen amb l’experiència de la directora i protagonista, reconstruïda a partir d’imatges d’arxiu personal que desnaturalitzen amb humor els mandats i tabús de cada gènere.

LOS OFENDIDOS (El Salvador) de Marcela Zamora Chamorro (85’) – 2016

La seva directora, Marcela Zamora Chamorro, periodista i cineasta, va sortir de l’Escola de Cinema de San Antonio de los Baños, Cuba, l’any 2007, de la càtedra de Direcció de Documental. Ha produït a El Salvador, Nicaragua, Mèxic, Veneçuela, i Cuba. Entre 2009 i 2015 va dirigir la secció de cine documental del diari digital El Faro. Les seves pel·lícules han participat o han estat premiades en festivals internacionals del continent americà, europeu i asiàtic.

PRINCIPALS FESTIVALS I PREMIS: Festival de San José 2016. Premio del Público. Festival de Nuevo Cine Latinoamericano de La Habana 2016. Menció Honorífica del Jurat. Festival de Mar de Plata 2016. Festival de cine documental IDFA 2016. Estrena Internacional. Festival Ícaro 2016. Premi Millor Documental Centroamericano. Estrena Nacional. Festival de la Memoria. Documental Iberoamericano (México) 2016. Pre estrena.

SINOPSI: Als meus 33 anys, la meva mare em va explicar que el meu pare, durant la guerra civil salvadorenya, havia estat capturat i torturat durant 33 dies per la Policia Nacional. Dos anys més tard vaig tenir el valor de preguntar-li sobre aquests dies a ell i a altres homes i dones que havien patit aquests fets. Aquestes persones no demanen venjança sinó que només demanen que se sàpiga la veritat.

PACIENTE (Colòmbia) de Jorge Caballero (74’) – 2016

El seu director, Jorge Caballero, va néixer a Colòmbia. Productor i director de Gusano Films. Les seves pel·lícules han estat premiades a BAFICI i Tribeca Film Institute, entre molts altres. Desenvolupa projectes interactius i transmedia i és coordinador de documental del Master de Documental Creatiu de la UAB. Ha guanyat dos vegades el Premi Nacional de Colòmbia del Documental.

Seleccionat en més de 30 festivals internacionals, on ha obtingut nombrosos premis:

Millor director. Festival de Cartagena FICCI
Menció especial del jurat. Festival de Cine de Guadalajara.
Millor director competencia documental. Festival de Málaga.
Premi Signis. CinéLatino Rencontrés Toulouse
Millor pel·lícula secció Latitudes. Docs Barcelona
Millor documental. San Diego Latino Film Fest
Menció especial.Habana Film Festival New York
Premi Nacional Cinemateca Night Award. Signs de Nuit Ecuador.
Millor documental. FENAVID Bolivia.
Premi SIGNIS. FENAVID Bolivia.
Premi Edward Snowden. Signs de Nuit Berlin.

SINOPSI: Pacient és la paraula que ens defineix quan hem de seguir indicacions mèdiques o quan hem de mantenir la calma mentre ens esperem. A Colòmbia, un pacient no és només qui pateix una malaltia i espera superar-la, sinó també qui s’encarrega de cuidar-lo i de lluitar diàriament contra el sistema per tal de garantir que el seu ser estimar rebi tot allò necessari. Paciente és Nubia, la qual, a pesar de conviure amb l’angoixa de perdre la seva filla per un càncer, aconsegueix atravessar amb admirable fermesa i convicció els laberíntics processos del sistema de salut colombià.

ESTADOS CLANDESTINOS. Un capítulo rioplatense de la Operación Cóndor (Uruguai – Espanya) de Marc Iglesias i Paula Monteiro (82’) – 2016

Òpera prima de Marc Iglesias (España, 1971) i Paula Monteiro (Uruguay, 1973) són llicenciats en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona. Estados clandestinos és el seu primer documental.

PRINCIPALS FESTIVALS I PREMIS:
38º Festival Internacional del Nuevo Cine Latinoamericano de La Habana. Cuba.
10º Atlantidoc, Festival Internacional de Cine Documental de l’ Uruguai.
11º Memorimage. Festival Internacional de Cinema de Reus. Espanya.
1º Setmana de Documental Social de Girona. Girona, Espanya.
5º Muestra de documentales sobre DDHH del Museo de la Memoria. Uruguai.

SINOPSI: A partir dels testimonis de supervivents i fills de desapareguts, Estados clandestinos narra la història d’un grup de militants uruguaians els quals, l’any 1976, va ser segrestats a l’Argentina per comandaments de coordinació repressiva de Río de la Plata i traslladats il·legalment a l’Urugai.

EL VIENTO SABE QUE VUELVO A CASA (Xile) de José Luis Torres Leiva (102’) – 2015

El cineasta José Luis Torres Leiva (Xile, 1975) ha dirigit curtmetratges i vídeos independents que han participat en diversos festivals. El cielo, la tierra y la lluvia (2008), primer llarg de ficció, es va estrenar a Rotterdam i va rebre el premi FIPRESCI. El seu segon llargmetratge, Verano (2011) es va estrenar al Festival de Cine de Venècia dins al secció “Orizzonti”.

PRINCIPALS FESTIVALS I PREMIS:
Ha participat en desenes de festivals internacionals. Entre ells destaquen:
Festival Intern. de Rotterdam
Festival Intern. de Cartagena de Indias – MILLOR PEL·LÍCULA DOCUMENTAL
Festival Cinema du Réel
Festival de Cine Independient Bafici
Festival de Cine Olhar de cinema de Curitiba, Brasil – MILLOR PEL·LÍCULA
Festival de San Sebastián, Competencia Zabaltegi

SINOPSI: El documentalista xilè Ignacio Agüero prepara el seu primer llarmetratge de ficció basat en un antic projecte documental que mai es va portar a terme. A començaments dels anys 80, a l’illa Meulín, regió de Chiloé, una jove parella d’enamorats desapareix als boscos de la zona sense deixar cap rastre. Es va crear tot un mite al voltant d’aquesta misteriosa història d’amor tràgic.Agüero viatjarà al lloc dels fets en busca d’actors professionals per tal de descobrir a poc a poc el desenvolupament de la seva pel·lícula.

EL JURAT DE LA SECCIÓ OFICIAL DE LLARGMETRATGE DOCUMENTAL

Karen Stöber (Colònia, Alemanya), és doctora en Història Medieval per la Southampton University (2003), investigadora Ramón y Cajal i professora contractada del departament d’Història de la Universitat de Lleida des de l’any 2011. Prèviament va ser professora titular en Història Medieval a la Aberystwyth University (País de Gal·les) des del 2002 al 2011, on va encarregar-se d’impartir classes sobre l’impacte europeu a Llatinoamèrica (‘The Age of Discovery’) al Grau d’Història.

Jordi Cano Sobrevals (Lleida,1972) Diplomat en Ciències de l’Educació i Màster en Llengües Estrangeres. Llicenciat en Ciències i Història de la Música i en Comunicació Audiovisual. Es diploma en Estudis Avançats amb el treball La Recepció musical en els adolescents en el context escolar.
Es dedica a la docència musical d’Infantil, Primària i Secundària des de 1995. És professor associat del departament de Didàctiques Específiques de la Facultat de Ciències de l‘Educació de la Universitat de Lleida des del 2006.
Actualment prepara el Doctorat en Tecnologia Educativa.

Laia Fernández (Berguerdà, 1984) és professora associada a la Universitat de Lleida i docent en diverses escoles de la Generalitat de Catalunya.
Apassionada per noves propostes, possibilitats i plantejaments culturals, educatius i formes divergents de construcció i de pensament. Titulada en ceràmica artística i diplomada en Educació Especial, el seu recorregut ha fluctuat sempre entre l’art i l’educació.

SESSIONS ESPECIALS a la UDL

Guanyadora del Premi Goya al Millor Documental 2017, FRÁGIL EQUILIBRIO, patrocinada per Movistar+ serà l’encarregada d’inaugurar les projeccions de documentals a la UDL.

Avancem que Movistar+, patrocinador de la Secció Oficial de Llargmetratges de La Mostra, donarà continuïtat al cinema a la UDL amb les “SESSIONS MOVISTAR+”, que tindran lloc del 17 d’abril al 4 de maig.

FRÁGIL EQUILIBRIO, (Espanya) de Guillermo García López (81’) – 2016

El seu director Guillermo García López ha treballat com a realitzador per a diverses agències de comunicació i publicitat i com a director de produccions cinematogràfiques i publicitàries. L’any 2013 va fundar la productora independent Sintagma Films i produeix La Gran Desilusión, dirigit per Pedro González Kühn, nominat a Millor Curtmetratge Documental als Premis Goya 2014.
Frágil Equilibrio és el seu primer llargmetratge com a director.

SINOPSI: Tres històries i tres continents: dos executius a Tokyo tancats en un cercle viciós de consumisme i treball, una comunitat susaharian que viuen a muntanya Gurugú, la frontera entre Àfrica i Europa, que es juguen la vida intentant creuar cap al Primer Món, i diverses famílies espanyoles destrossades per la crisi, l’especulació immobiliària, la corrupció política i la pèrdua dels seus habitatges. Aquestes històries s’articulen a través de les paraules de José Mújica, expresident uruguaià, el qual aborda qüestions universals que amenacen la humanitat.

V MOSTRA DE CURTMETRATGES PER LA IDENTITAT

La Mostra de Curtmetratges per la Identitat s’organitza des de l’Associació Crear per la Identitat i la Memòria (ACIM) per sensibilitzar i reflexionar sobre les diferents identitats ideològiques, de gènere, sexuals, culturals o nacionals que estan sota amenaça permanent. Enguany, presenta a Lleida una selecció de curts premiats a la seva edició 2017.

-AS PORTAS ESTÃO ABERTAS (Brasil) de Henrique Grise (11’39”) – 2015

Menció d’ Honor. V Mostra de Curtmetratges per la Identitat

SINOPSI: Rosa treballa en un taller de costura clandestí a São Paulo, en un règim de semiesclavatge. La seva filla l’espera a Bolívia.

-DEDA (Georgia) de Rati Tsiteladze (14’9”) – 2016

Premi al millor curtmetratge. V Mostra de Curtmetratges per la Identitat.

SINOPSI: El context social i cultural força a una mare soltera a viure amagant el seu fill de pocs mesos.

-POBRE, PRETO, PUTO (Brasil) de Diego Tafarel (15’39”) – 2016

Premi del Públic. V Mostra de Curtmetratges per la Identitat.

SINOPSI: Nei D’Ogun és el toc de tambor, és el sexe i la negritud. Un guerrer de les causes del negres, els homosexuals i els transexuals. Ell és la causa mateixa i es descriu a si mateix com a “Pobre, negre, maricón”.

-SHEROES (India – Espanya) de Ismael Alonso (10’39”) – 2016

Menció d’ Honor. V Mostra de Curtmetratges per la Identitat

SINOPSI: La vida suposa una cursa d’obstacles i de vegades cal ser valent i seguir endavant a pesar d’ells.

LÁGRIMAS DE WAYRONCO (Espanya) de Jorge Meyer (96’) – 2007

El seu director, Jorge Meyer, està Diplomat en Direcció de Documental i Cine Científic en el Centro Sperimentale di Cinematografia di Roma. Amb més de vint anys dedicat a la publicitat pel cinema i la para cine y televisió realitza Lágrimas de Wayronco, que obté una important repercussió internacional. A l’actualitat alterna el seu reball com a guionista amb la poesia i la calcograiía.

PRINCIPALS FESTIVALS I PREMIS: Festival del Nuevo Cine Latinoamericano de La Habana (Cuba), Festival de Lima (Perú), Festival de Cine y DDHH de Buenos Aires (Argentina), Mostra de Cinema Latinoamericano de Catalunya (Premio Karma), Festival de Cine Latinoamericano de Huelva (España), DOCS DF (México), Festival de Tepoztlán (México), Sydney Latin American Film festival (Australia), entre otros.

SINOPSI: Més de 70.000 morts i desapareguts és el balanç del conflicte armat intern que va viure el Perú fins fa molt pocs anys. Una classe política corrupta, unes Forces Armades impunes i una guerrilla sagnant conformen el marc en el qual es desenvolupa un documental que dóna veu, sobretot, a les víctimes de la barbàrie. La narració segueix el rastre del dolor que queda després de la demostració de la lluita de poders.

L’ INSTITUT CERVANTES RECOMANA:

EL LABERINTO DE OCTAVIO PAZ (Espanya) de Jose Maria Martínez (85’) – 2016

El seu director Jose Maria Martínez és periodista i professor de literatura espanyola i hispanoamericana.

SINOPSI: Els laberints tenen diverses portes d’entrada però només una de sortida. El laberinto de Octavio Paz explora com va funcionar un laberint en el qual van hi penetrar per múltiples portes, el surrealisme i les avantguardes, el passat prehispànic de Mèxic, la cultura de la India i els textos sagrats orientals, la poesia i l’art contemporanis, la literatura hispànica, l’assaig moral i la política, tots ells van arribar a una porta de sortida: l’obra del poeta i assagista Octavio Paz (Ciudad de México, 1914-98).