L’Acadèmia de les arts i les ciències cinematogràfiques d’Espanya ha celebrat aquest dissabte l’edició número 31 dels Premis Goya, una cerimònia que ha comptat amb Dani Rovira com a mestre de cerimònies per tercera vegada consecutiva. “Un monstre em ve a veure” tercer llargmetratge de Juan Antonio Bayona, s’ha portat nou dels dotze premis a què aspirava, entre ells millor director. Tot i així, el premi a la millor pel·lícula, ha anat a parar a “Tarde para la ira” òpera prima de Raúl Arévalo que ha rebut quatre estatuetes. Un altre dels noms que més han sonat durant la 31a edició dels premis més importants del cinema espanyol ha estat el d’Emma Suárez, que ha fet doblet com a millor actriu per Julieta i actriu de repartiment per “La propera pell”. Us proporcionem la llista complerta dels guanyadors en les 29 categories premiades.

MILLOR DIRECCIÓ NOVELL: Sense massa sorpresa en aquesta categoria. Raúl Arévalo director de “Tarda para la ira” s`haa imposat a Salvador Calvo (1898. Els últims de Filipines), Marc Crehuet (El rei borni) i Nely Reguera (Maria i els altres).

MILLOR DIRECCIÓ DE FOTOGRAFIA: Óscar Faura per “Un monstre em ve a veure”, amb qui  Bayona ja ha fet d’altres pel·líocules, va explicar que havia costat molt rodar la pel·lícula. El fotògraf s’ha imposat a Arnau Valls, José Luis Alcaine i Álex Català.

MILLOR CURTMETRATGE DE FICCIÓ: Com s’esperava, ha estat “Timecode”, la gran favorita en endur-se aquest guardó que va guanyar la Palma d’Or del Festival de Cannes al Millor Curtmetratge i aspirant a l’Oscar en la mateixa categoria. Es tracta d’un curtmetratege rodat amb suport d’ una escola de cinema de Reus,pel català Juanjo Gimenez.

MILLOR MAQUILLATGE I PERRUQUERIA: Marese Langan i David Martí per “Un monstre em ve a veure”. Langan ha parlat de la dificultat de realitzar el treball perquè la seva mare també ha patit un càncer com la protagonista i ha agraït el ‘cabezón’ a tot l’equip del film.

MILLOR DIRECCIÓ ARTÍSTICA: Eugenio Caballero per “Un monstre em ve a veure” no va recollir el premi, en el seu lloc ha enviat una altra persona de l’equip.

MILLOR PEL·LÍCULA D’ANIMACIÓ: “Psiconautas, els nens oblidats” està basada en la novel·la gràfica del mateix nom i parla de temes durs, com una mena d’ anticonte. Els premiats han agraït l’honor perquè “és una pel·lícula de baix pressupost i molt complicada de fer”.

MILLOR CURT D’ANIMACIÓ: La guardonada és “Decorat”, que narra el deteriorament d’una relació. Alberto Vázquez ha ha dit que  projecte. “L’animació és cinema”, reivindicant la tasca feta.

MILLOR ACTOR REVELACIÓ: Carlos Santos per “L’home de les mil cares”. L’actor es posa a la pell de Luis Roldan en el film d’Alberto Rodríguez en un paper difícil pel qual va haver de engreixar 10 quilos i es va afaitar el cap.

MILLOR CANÇÓ ORIGINAL: Sílvia Pérez Cruz per “Prop de casa teva”. La cantant, que també estava nominada en la categoria de millor actriu revelació, ha cantat en directe un “trosset” d’una de les cançons que sonen en la pel·lícula i l’ha dedicat als desnonats.

MILLOR DIRECCIÓ DE PRODUCCIÓ: Sandra Hermida per Un monstre em ve a veure. Hermida ha pujat a l’escenari amb el mòbil, com ha dit “el seu inseparable company”.

MILLOR ACTRIU REVELACIÓ: Anna Castillo per “L’Olivera”. La jove actriu catalana, molt excitada per un capgròs que no s’esperava, ha dit que “estava flipant”.ha agraït la directora Iciar Bollain per confiar-hi i per regalar-li un personatge tan bo. .

MILLOR PEL·LÍCULA EUROPEA: La francesa Elle, de Paul Verhoeven, ha estat la triomfadora en aquesta categoria. Isabelle Huppert, protagonista d’aquesta cinta en la qual una dona busca venjança després de ser violada, està nominada a l’Oscar en la categoria de millor actriu.

GOYA D’HONOR: Fernando Colomo, José Luis García i Manuel Gómez Pereira han lliurat el Goya d’Honor a Ana Belén davant l’atenta mirada de Victor Manuel i Joan Manuel Serrat. Abans de rebre el reconeixement de l’Acadèmia s’han projectat diverses escenes de pel·lícules protagonitzades per l’actriu i cantant. Una exultant Ana Belén ha explicat la història de la seva vida en versió curta i llarga per fer un repàs a tots els que van ajudar a aquesta “nena que va ser” a ser la persona en què s’ha convertit després. En el seu discurs s’ha referit a la dificultat de l’ofici, per al qual ha hagut d’estudiar molt i dels referents que li han servit per convertir-se en actriu.

MILLOR MÚSICA ORIGINAL: Fernando Velázquez per “Un monstre em ve a veure” era un dels favorits i durant el seu discurs s’ha pogut veure a J.A. Baiona molt emocionat pels premis al seu equip.

MILLORS EFECTES ESPECIALS: Pau Costa i Félix Bergés per “Un monstre em ve a veure”. Es tracta del sisè i vuitè premi que reben, respectivament.

MILLOR SO: Peter Glossop, Oriol Tarragó i Marc Orts per “Un monstre em ve a veure” han agraït el premi al ‘monstre’ de Jota pel seu talent i confiar en ells.

MILLOR DISSENY DE VESTUARI: Paola Torres per “1898. Los últimos de Filipinas”. La guardonada no ha pogut venir i en el seu lloc ha pujat a l’escenari un altre membre de l’equip, que ha agraït el premi i ha dedicat especialment el cap gros a la recentment desapareguda periodista madrilenya Paloma Chamorro.

MILLOR ACTOR DE REPARTIMENT: Manolo Solo por  “Tarde para la ira”. L’actor dota el seu personatge d’una veu afònica que es va inventar de broma durant una de les primeres lectures del guió i que va acabar incorporant finalment en la pel·lícula d’Arévalo, tot i considerar que faria el ridícul.

MILLOR CURTMETRATGE DOCUMENTAL: La guanyadora va saber “Cabezas habladoras”, de Juan Vicente Còrdova. El guardonat va agraïr a la comunitat de Madrid per atorgar-li la seva confiança en el curtmetratge i ha tingut paraules d’amor per a la seva mare, a la qual aniria a visitar al dia següent a la residència.

MILLOR PEL·LÍCULA DOCUMENTAL: Es porta el Goya “Fràgil equilibrio”, que té com a protagonista a diversos personatges, entre ells José Mujica, expresident d’Uruguai, als desnonats i als japonesos. Els guardons han tingut paraules de record per Rikar Gil, l’actor català mort fa unes setmanes a accident de moto.

MILLOR ACTRIU DE REPARTIMENT: Emma Suárez ha donat la sorpresa en aquesta categoria pel seu paper de mare patidora a “La propera pell”. La madrilenya ha dedicat el premi als directors de la pel·lícula pel gran treball que han fet. I és que es tracta d’un film que ha trigat 10 anys a buscar finançament. Suárez s’ha referit al film com una història que parla de la necessitat d’estimar.

MILLOR PEL·LÍCULA IBEROAMERICANA. El ciutadà il·lustre, d’Argentina, que ens parla d’una història d’enveges i fama.

MILLOR MUNTATGE: Bernat Vilaplana i Jaume Martí per Un monstre em ve a veure.

MILLOR GUIÓ ADAPTAT: Alberto Rodríguez i Rafael Cobos per “L’home de les mil cares”. Tots dos van ser breus en el seu discurs i han dedicat el premi a les seves famílies i l’equip del film.

MILLOR GUIÓ ORIGINAL: Raúl Arévalo i David Pulido per “Tarde para la ira”. Eren els favorits per guanyar en aquesta categoria. Tots dos van començar a escriure el guió fa vuit anys, gairebé al poc de conèixer-se.

MILLOR ACTOR PROTAGONISTA: El policia en hores baixes que encarna Roberto Álamo en “Que Dios nos perdone”s’ha acabat imposant a Eduard Fernández, un dels favorits. Va dedicaR el ‘cabezón’ a tots els actors i actrius d’aquest país, sobretot als que no tenen feina.

MILLOR ACTIU PROTAGONISTA: Pedro Almodóvar ha lliurat el guardó a una emocionadíssima Emma Suárez, que ha guanyat el seu segon cap gros en aquesta edició i s’ha imposat a Bárbara Lennie, Carmen Machi i Penélope Cruz. La madrilenya ha agraït al manxec per ser tan exigent i donar-li un paper difícil amb el qual ho ha passat malament en molts moments i que ha fet “que una vulgui millorar”.

MILLOR DIRECCIÓ: Geraldine Chaplin i Jose Coronado han lliurat el premi a Juan Antonio Bayona pel seu extraordinari treball com a director en “Un monstre em ve a veure”. El barceloní ha volgut compartir el seu segon premi com a millor director (té un tercer com a director novell per El orfanato) amb tot l’equip i va retre un especial homenatge a la productora Belen Atienza, la seva altra meitat.

MILLOR PEL·LÍCULA: Alejandro Amenábar i Penélope Cruz han lliurat el premi gros de la nit al “Tarde para la ira”, de Raúl Arévalo. La productora va pujar a l’escenari i ha compartit l’estatueta amb el director, els seus pares i els seus fills. La guardonada ha desitjat “fer cinema perquè talent hi ha de sobres en aquest país”.