Aquesta setmana s’ha presentar entroda de premsa la 17a edició del Mercat Audiovisual de Catalunya, que se celebrarà el proper dimecres 1 de juny a la seva ubicació habitual, a Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers (Barcelona).

Per presentar el certamen, van assistir a la roda de premsa la regidora de Comunicació de l’Ajuntament de Granollers, Alba Barnusell; el director del MAC, Josep M. Codina; el cap de continguts de la Xarxa de Comunicació Local, Enric Rimbau; el director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, Jordi del Río i l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral.

Tal com va explicar la regidora, el MAC se celebrarà en una única jornada per oferir als assistents les claus que estan definint actualment el procés de transformació i canvi del sector audiovisual. Una edició que arriba carregada de novetats i amb la clara voluntat de continuar sent el punt de referència de la divulgació i l’intercanvi de coneixements i serveis del sector audiovisual de proximitat de Catalunya. “Una aposta fruit del treball conjunt entre tres administracions”, va assegurar la regidora Alba Barnusell.

Després de l’èxit de la passada edició, amb més de 600 inscrits, el certamen 2016 tindrà un format i activitats similars a l’any passat, incorporant novetats fruit del constant procés de canvi que en què es troba immers l’àmbit audiovisual i les indústries creatives. Tal com va explicar el director del MAC, el programa s’articularà a través dels 4 espais habituals: Espai 1 (Sala de ponències principal), Espai 2 (Plató), Espai 3 (amb les sales 1, 2, 3 i 4) i Fira MAC (Speech Corner i MAC Tecnològic).

Amb més d’una trentena d’activitats, “el MAC 2016 dedicarà especial atenció a la implementació de noves eines tecnològiques, alhora que posa damunt la taula la conveniència de renovar o no el seu àmbit normatiu”, va explicar Josep M. Codina. Al costat de les innovacions tecnològiques (TV connectada, HbbTV, drones …), es tractarà amb especial atenció el creixent sector dels videojocs, així com els nous continguts, llenguatges i formes de negoci que sorgeixen de mans dels anomenatsinfluencers i canals com YouTube i altres plataformes, com Instagram, Snapchat oVine.

Cal destacar també la consolidació de Fira MAC, amb més de 600 metres quadrats, en un format que, a més de 12 espais expositius, oferirà presentacions de continguts en formats més àgils i dinàmics (Speech corner) o l’aposta continuada, per segon any consecutiu, pels drones i la realitat virtual des d’un punt de vista creatiu, però també industrial (Tecno MAC). “En aquest sentit, cal remarcar també que el MAC acollirà enguany 34 empreses, gairebé el triple que l’any passat”, va destacar el director del certamen, assegurant que “la perspectiva de futur és positiva ja que es detecta un repunt econòmic en el sector audiovisual, que es visualitzarà precisament en aquest proper MAC”.

La regidora de Comunicació també va destacar que, en aquesta 17a edició es donarà a conèixer el projecte del futur Hotel d’Empreses de Roca Umbert, un espai de residències i coworkings que tindrà més de 800 metres quadrats i que allotjaràstartups del sector audiovisual. Josep M. Codina va explicar, així mateix, que el certamen donarà a conèixer 4 convocatòries de premis, dins de la denominació genèrica dels Premis MAC, amb importants dotacions econòmiques: Premis MAC – Digital Media, Premis ID MAC, Premi Guió de Projectes Transmèdia GAC-MAC 2016 i Premis MAC IP.

Un altre dels plats forts del certamen serà l’espectacle d’un dels principals youtubers nacionals Wismichu, “Hay un Wismichu en mi”, en el marc de l’Open MAC, el nou programa d’activitats paral·leles del MAC, que va iniciar-se el 19 de maig amb la classe magistral del Joan Fontcuberta. L’Open MAC oferirà, també l’1 de juny, la inauguració de la instal·lació interactiva Babel de Pole Noise.

Enric Rimbau, cap de continguts de la Xarxa, va assegurar que “estem en un moment il·lusionant ja que el sector està vivint molts canvis”. En aquest sentit, la Xarxa presentarà al MAC la seva “aposta per la fibra òptica” que millorarà la connectivitat entre totes les televisions i ràdios adherides; la nova Xarxa Media que integrarà totes les plataformes existents per “millorar l’intercanvi de flux entre les televisions i les ràdios locals”; així com també parlaran del Big Data i el nou sistema de mesurar les audiències en TDT i streaming, entre altres novetats destacades.

El director general Jordi del Río, per la seva part, va assegurar que “el MAC és vist des de la Generalitat com una oportunitat única per visualitzar que el món de l’audiovisual és estratègic”. Així mateix, del Río va anunciar que la Generalitat vol “obrir una finestra al tercer sector per regular-lo i acabar amb la pirateria”, així com també va explicar als mitjans que s’ha encetat un nou pacte polític¡, que encara està en la “fase embrionària”, per treballar aquest sector anomenat “Pacte Nacional de l’Audiovisual”. El pacte, tal com va explicar el director general, vol seure en una mateix taula a tots els agents del sector audiovisual per escoltar-los i sortir de la situació actual de crisi en què està immers. “El MAC és important per visualitzar les prioritats d’aquest sector”, va assegurar, afegint que “el Govern s’ha pres molt seriosament aquest sector audiovisual i treballarem per millorar la seva situació actual”.

L’alcalde va tancar, finalment, la roda de premsa, fent un balanç històric per les 16 edicions passades del certamen, recordant als assistents com van ser els inicis i tot el que hem aconseguit fins ara. “Volem que el MAC es converteixi en un àmbit de reflexió, no només a nivell nacional, sinó també a nivell internacional”, va dir l’alcalde, assegurant que “el dia 1 tornarem a parlar del futur, tornarem a reflexionar sobre l’actualitat per anticipar-nos, com cada any, a les properes transformacions del sector”.

L’entrada per assistir al MAC és gratuïta i les inscripcions es mantindran obertes fins al mateix dia del MAC (1 de juny). Per inscriure-s’hi, els interessats únicament han d’omplir el formulari que trobaran a www.audiovisualmac.cat.