25 milions d’euros pel foment de l’audiovisual català gràcies a un acord entre el Departament de Cultura, CCMA i PROA
El Departament de Cultura, Productors Audiovisuals Federats (PROA) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) han signat un acord pel foment de l’audiovisual català. L’acord preveu una inversió de 25 milions d’euros destinats a fomentar la producció d’obres cinematogràfiques i audiovisuals.
29 Gen 2015 – 16.13
L’acte de signatura ha comptat amb la presència del president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, acompanyat del Conseller de la Presidència, Francesc Homs i del Conseller de Cultura, Ferran Mascarell. L’acord preveu que el Departament de Cultura aporti 15 milions d’euros i la CCMA, 10.
L’objecte de l’acord és establir les bases per al desenvolupament i la coordinació de les polítiques del Departament de Cultura, a través de l’Institut Català de les Empreses Cultural (ICEC), en matèria de promoció i protecció del sector audiovisual i de producció d’obres i continguts audiovisuals i les de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) en matèria d’inversió en la producció d’obres audiovisual europees i catalanes.
Amb la signatura d’aquest acord, que té validesa fins al 31 de desembre de 2015, les diferents parts assumeixen els següents compromisos:
Per part del Departament de Cultura
El Departament de Cultura invertirà, en l’exercici 2015, un total de 15 milions d’euros al foment de la indústria audiovisual.
D’aquests 15 milions d’euros, 5 milions provenen del Fons per al Foment de la producció d’obres cinematogràfiques i audiovisuals; i 10 milions de l’impost sobre la provisió de continguts per part de prestadors de serveis de comunicacions electròniques i de foment del sector audiovisual i la difusió cultural digital.
Per part de la CCMA
Durant l’exercici 2015 invertirà 10 milions d’euros en la producció de projectes d’obres audiovisuals catalanes de ficció, animació i documental. Aquesta inversió serà fixa sempre que la CCMA aconsegueixi 70 milions d’euros en ingressos publicitaris.
En el cas que no s’arribi a la xifra de 70 milions d’euros, la CCMA invertirà 7 milions d’euros més una quantitat variable en funció dels ingressos per publicitat. Aquesta part variable es calcula de la següent manera:
a) Si els ingressos publicitaris superen els 65 milions d’euros, la CCMA invertirà el 100% dels imports que superin l’esmentada quantitat, fins a un màxim d’1 milió d’euros.
b) La CCMA SA invertirà el 50% dels imports que superin els 66 milions d’euros i fins a 70 milions d’euros d’ingressos publicitaris.
Per part de PROA
PROA es compromet d’una banda, a fer difusió de l’acord entre tots els seus associats i el sector de l’audiovisual per donar a conèixer l’impuls del foment a la producció audiovisual i de l’altra, a fer el seguiment i a vetllar pel compliment de l’acord.
Abans de finalitzar el primer semestre del 2015 i un cop s’hagin aprovat el Reglament de l’impost sobre la provisió de continguts per part de prestadors de serveis de comunicacions electròniques per al foment del sector audiovisual i per a la difusió cultural digital, i el Decret que regula el destí de la recaptació d’aquest impost, els responsables de l’acord establiran les actuacions i els mecanismes que permet l’acompliment dels objectius.
Una comissió formada per un representant del Departament de Cultura, un de PROA i un altre de la CCMA serà l’encarregada del seguiment i compliment dels objectius de l’acord.
En el decurs de la signatura de l’acord per al foment de la producció de continguts audiovisuals que s’ha celebrat avui al Palau de la Generalitat, el president de la Generalitat, Artur Mas, s’ha mostrat convençut que “a Catalunya podem aspirar a tenir un lloc en el sector audiovisual”, perquè “tenim talent, bona formació, bons professionals i comencem a tenir estructures que permeten canalitzar recursos directament cap al sector “. També ha assegurat que aquest acte és una mostra més de “la suma d’esforços” del sector, gràcies a la qual ha estat capaç de “remuntar la situació” dels darrers anys
Durant l’acte, Artur Mas ha subratllat aquest “no és un sector més de producció del país”, ja que permet “explicar-nos i donar-nos a conèixer arreu del món”. En aquest sentit, el president ha insistit en la “necessitat que té Catalunya d’explicar-se de portes enfora”.
El conveni signat avui arriba després de l’aprovació per part del Parlament de Catalunya de la llei 15/2014 de 4 de desembre de l’impost sobre la provisió de continguts per part de prestadors de serveis de comunicacions electròniques i de foment del sector audiovisual i per a la difusió cultural digital que ha de portar a la provisió de nous fons per enfortir i ajudar a la producció pròpia, consolidant i fent més competitiu el sector audiovisual català.