Aprofitem aquest darrer “post” de l’any per a felicitar les festes, I de pas, fer una petita reflexió sobre el punt en que deixem l’audiovisual en acabar l’any.
Pel que fa a cinema, en el balanç que hem fet amb l’equip de “Set de Cinema” en el darrer programa de l’any, destaquen quatre grans trets com l’inusitat èxit dels “Ocho apellidos vascos”, les dificultats per a mantenir la producció donat el mal tractament dels fons del ICAA del Ministeri, l’opció per el “low cost” de molta producción actual i per últim, la tendencia d’alguns realitzadors a apostar pel mon publicitari. Comentem aquests titolars:
En quan a la primera notació l’exit de “Ocho apellidos vascos” és patent amb els 9,5 milions d’espectadors aconseguits, una xifra per sota dels 10 milions de Titanic però que supera “Avatar”, “Lo imposible” o la saga dels “Torrente”. La comèdia de Martinez-Lázaro està en certa manera en línea amb grans éxits francesos com “Benvinguts al nord” on es posen de manifest els “trets diferencials” en fòrmula de comèdia…
Un altre reflexió a la fí de l’any és el “maltracte del govern de l’Estat al cinema” com ha titulat Fotogrames. Un maltracte que es manifesta amb la rebaixa de la dotació al Fons de Cinematografia, l’anulació de la Llei de Mecenatge o l’IVA cultural que es manté en el 21%.
Enfront d’aquestes dificultats “ambientals” sembla lògic la pujada de les produccions “low cost”, de les quals destacariem “10.000 km” pel•lícula comentada per Pepe Mendez al darrer programa de l’any o “Magical girl”, al productor de la qual es va entrevistar també en aquest programa.
Per últim també destaquem la tendencia d’alguns realitzadors a dur a terme spots publicitaris, dels que destacaría l’anunci del Nadal de Santiago A. Zannou o l’spot de Bayona per KH-7. Si en algún moment aquestes feines “per encàrrec” podien ser considerades de segon ordre, cada vegada tenen més rel•lèvància.
En televisió segurament el més destacat de l’any haurà estat la resintonització dels Canals digitals amb l´’ocupació de les operadores mòbils de la franja que quedava lliure i que ha portat a TVE a llogar espai al multiplex de Godó per a poder emetre en HD.
No voldriem deixar de banda en aquest anàlisi de l’any la reflexió que ens aporta Jairo Cruz també a “Set de Cinema” on ha fet també una sintesi de les produccions presentades als diversos festivals internacionals. En la seva crónica es posa de manifest l’interès cada vegada més creixent per la cinematografia llatinoamericana donat el gran nombre de Festivals que posen el focus en aquest espai. També entre les apostes de cinematografíes emergents que fa Jairo Cruz preveu una pujada del cinema turc.
Us desitjem el millor pel 2015 i podeu escoltar el nostre balanç del 2014 al seguent podcast: