A la propera edició d’octubre del festival In-Edit, l’organitzac s’uneix al dol del món del documental per la mort de Les Blank dedicant una retrospectiva a la seva faceta de documentalista musical
Les Blank és, directament, una icona del cinema documental independent als Estats Units. Des dels anys 60, Blank es va dedicar a retratar amb una mirada serena i alhora apassionada comunitats i individus amb un denominador comú: el fet de viure a la perifèria de la societat nord-americana. Cineasta precís amb ànima d’antropòleg omnívor, va captar el pols, centrant-se sovint en la música i la gastronomia, d’elements tan variats com les cultures cajun o tex-mex, les comunitats poloneses i serboamericanes, Hawaii, percussionistes afrocubans, bluesmen texans, violinistes dels Apalatxes… I fins i tot va tenir temps per dedicar un llargmetratge al te, un migmetratge a les virtuts de l’all i un altre a lloança de les dones amb un forat entre les dents incisives (tal com ho sentiu). Per si aquest full de serveis no fos prou eclèctic, cal esmentar que un dels seus documentals més aclamats (i premiat amb el British Academy Award al Millor Documental) és Burden of Dreams (1982), el revelador “making of” de la pel·lícula Fitzcarraldo, de Werner Herzog.
Després de la seva mort el passat 7 d’abril, era obligat recordar Les Blank en aquesta edició d’In-Edit i, per tal de fer-ho, a més de dedicar-li una retrospectiva amb algunes de les peces més destacades de la seva producció en el camp musical, comptarem amb la presència de dues de les seves ajudants al llarg de tota la seva carrera, Chris Simon (també exmuller de Blank) i Maureen Gosling, directores del documental This ain’t no Mouse Music, que es presenta a la secció Excedlents.