El SUNCINE – Festival Internacional de Cinema del Medi Ambient va organitzar el passat dilluns 10 de novembre, a la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona, el col·loqui «Per un cinema amb ànima», conduït per Assumpta Serna i Scott Cleverdon.
Amb aquesta activitat, el SUNCINE reforça el seu compromís de vincular l’ètica i la sostenibilitat en el terreny audiovisual, destacant el paper del cinema com a eina de consciència, responsabilitat i transformació social… Com deia el propi slogan de la presentació «Sense ètica no hi ha respecte, sense respecte no hi ha equitat i sense equitat no pot haver un futur sostenible».

Dins d’aquest marc, Scott va explicar que parlar de l’etica no és «sexy» perquè suposa tenir en compte els drets de la gent que treballa en el sector: convenis laborals, horaris, conciliació… sense oblidar, obviament, els temes que poden ser més compromesos com tot el que té a veure, en cinema, amb el rodatge de plans més íntims … amb la tasca del «coordinador d’intimitat». Scott també va comentar que algunes vegades males praxis no es denuncíen per la por en ser assenyalat i entrar en «llistes negres»

En aquesta línia de treball des de fa uns anys Assumpta i Scott lideren l’elaboració d’un Codi de Bones Pràctiques -CBPA- on justament, s’analitza i es dona resposta al que haurien de ser unes formes de treball acceptades pels diversos col·lectius que integren el sector audiovisual…

CBPA: CODI DE BONES PRÀCTIQUES

Ja en el col·loqui, l’Assumpta va anar explicant la filosofia d’aquest Codi Etic de l’Audiovisual que vol promoure la inclusió, la sostenibilitat i el professionalisme en el sector… En la pregunta del «perquè el Codi», la conferenciant va comentar que la seva necessitat es basa en donar solució a experiències reals, denúncies com abús de poder o intrusisme, responent a moviments com «MeToo» i a principis de responsabilitat social. El treball que es desenvolupa a traves del CBPA, recollint aprenentatges d’altres codis nacionals i internacionals preten, entre altres objectius, establir un estandars clars per ponderar els avenços tecnològics, amb la vista posada obviament en l’impacte de la IA.

Respost aquest primer interrogant entorn a la necessitat d’aquest Codi, l’Assumpta va explicar que ella i l’Scott varen començar la redacció del CBPA trobant de seguida la solidaritat de 1744 professionals, i entitats com APPA de productors, l’Acadèmia de Cine a traves de la Comissió d’Actors. També festivals i distribuidores, així com juristes de la Universitat Carlos III i l’Institut de Drets Humans Peces Barba… Els promotors del CBPA van explicar que en l’actual fase de consultes «cada professional i cada entitat l’estudíen, l’implementen i ho difonen…»

El procediment que ens proposen seria una revisió anual del Codi, estructurar la participació de tots, crear futurs Observatoris i més a llarg termini, associar l’acompliment del CBPA a l’obtenció de incentius públics i finançament privat…

ACCÉS AL CBPA I COM PARTICIPAR-HI?

El CBPA, que com hem dit està en fase de consultes, té ja una primera versió en aquest enllaç.

https://www.familiadecine.com/codigo-etico-del-audiovisual/

Ara mateix, com va explicar la propia Serna, «va del més genèric al detall, per la qual cosa ja té de l’ordre del centenar de pàgines» Amb tot, el Codi està obert a professionals i entitats que el vulguin difondre i aportar-hi idees o pràctiques que no s’hagin tingut encara en compte».

Felicitem a SUNCINE, el Festival Internacional de Cinema del Medi Ambient, per a fer possible aquesta presentació i…

Animem a la comunitat “areavisual” a accedir al Codi, recolzar-lo, difondre’l i fer propostes de millores que seran escoltades…