Durant dues jornades, 1 i 2 de juny, la primera edició del saló internacional Integrated Systems Europe (ISE) amb Barcelona com a nova seu, ha permès una limitada, però decidida represa dels congressos i mostres presencials. Malgrat acabar tenint un nombre d’estants i participants lluny dels darrers anys pre-pandèmia a Amsterdam, l’edició 2021 ha significat un doble i clar missatge: que aquestes fires comercials aniran recuperant la normalitat i, específicament en aquest cas, que «Catalunya s’estigui posicionant com el hub europeu de l’audiovisual», en paraules del director de l’ISE, Mike Blackman.

Un hub vol dir tenir darrere una potent, diversificada i interrelacionada xarxa d’empreses i professionals d’un mateix sector. Precisament el Clúster de l’Audiovisual de Catalunya ha establert una estreta col·laboració amb l’ISE de fa temps i en aquesta primera edició al nostre país va organitzar diverses xerrades i presentacions, que van comptar amb la participació d’empreses com Lavínia-Moment Factory, Onionlab o Ideal Barcelona, com universitats com la UPC o La Salle Barcelona. Juntament amb aquestes activitats, el saló va comptar amb un pavelló de la Generalitat de Catalunya que va aplegar una vintena d’empreses catalanes, vinculades a les tecnologies i serveis audiovisuals, juntament amb la Comunitat RIS3CAT Mèdia, impulsada des d’Eurecat.

Un hub del qual ja n’hem parlat en un article anterior, tant pel que fa a les seves grans expectatives de futur com a les dificultats que té per davant, i que necessitarà un ampli i decidit suport institucional. En aquest sentit, el Conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, va manifestar durant la seva visita a l’ISE que aquest «serà un trampolí per mostrar al món el teixit empresarial del país i per participar des de Catalunya en el creixement del sector audiovisual, també a casa nostra».

El 2022, un cop recuperada la normalitat social, l’ISE podrà expressar tot el seu potencial a la seva segona edició catalana. Ara, mentrestant, som a les portes d’un nou MWC, que compartirà espai amb el 4YFN i que, malgrat notables absències a causa de la pandèmia, tornarà a posar Barcelona i Catalunya a l’agenda dels grans esdeveniments mundials on el sector de l’audiovisual té un paper rellevant. I més que l’ha de tenir en els anys vinents.