Ja tenim el Veredicte del jurat del ‘pitching’ de documentals promogut per La Xarxa, RTVE – Catalunya i 3Cat (CCMA) que va tenir lloc al Mercat de l’Audiovisual de Catalunya de Granollers. Les tres teles públiques convocants han anunciat els documentals proposats per ser coproduïts, enguany, dins la crida conjunta a la coproducció audiovisual.

Com expliquen en la nota de premsa conjunta “El jurat ha avaluat cada projecte segons la qualitat artística i narrativa, l’adequació narrativa i sonora, així com la viabilitat econòmica i el calendari de producció. Després de la deliberació, el veredicte estableix un ordre de preeminència per coproduir els projectes d’acord amb les bases de la convocatòria”.

Com era sabut en la convocatòria hi havia dues categories: “Histories de proximitat” i “Documental Obert”

 

En la categoria Històries de proximitat, l’ordre de seleccionats és aquest:

 

  • “El Pont del Petroli” (Badalona Comunicació): Explica la història de l’esforç del badaloní Josep Valls, que reivindicava el manteniment del “pont del petroli” que havia quedat en desús i es volia enderrocar. En Valls, també anomenat “El Quixot de Badalona” va aconseguir animar a la població a unir-se a la seva campanya donant com a resultat que s’aprovès el seu manteniment. El proper any 2026 es reobrirà i sembla un excel·lent moment per posar de retlleu l’activitat d’aquest “heroi anònim”. Es tracta d’un documental de 55 minuts, amb un cost aprox de 40.000 euros.

 

  • “Just Graff It” (Krik Krak Productions / ETV Llobregat):  La riera de Sant Just va convertir-se en un espai “de la fama” de graffiteros, sovint vinguts de llocs llunyants. El docus vol recuperar aquesta història local que trascendeix lògicament Sant Just Desvern…

 

  • “L’hospital del Tòrax” (Canal Terrassa TV / LESTÜDI): Daniel Marcet com a productor i Joan Pauls com a realitzador presenten aquesta proposta que explicarà com es vivia a l’hospital del toraz per on van passar-hi 34.000 persones amb tuberculosi, “l’estigma dels pobres”. L’hospital era un autèntica “ciutat” amb botigues de serveis, un cinematògraf, una església etc… Va ser la construcció més gran de l’epoca. Amb un pressupost de 50.000 euros, en buscaven 35.000 ja que el projecte està recolzat també per institucions egarenques. 

 

  • “Els sons d’una diada” (El Vendrell Comunicació S.L.M.): Es proposa un viatge coral a la preparació d’una actuació castellera, en el qual el só es el fil conductor i es cerca que l’espectador ho visqui com si estigués immers en l’event. Tenen el 25% del pressupost i cercaven el 75%

 

  • “L’Enigma Cuixart” (D-9 Comunicació — Televisió Costa Brava): El documental vol posar de relleu la figura del pintor Modest Cuxart del qual enguany se celebra el centenari. A traves del seu fill anirem fent un viatge per resoldre l’enigma que dona títol a la proposta: Qui era realment Modest Cuxart… Aquesta proposta demanava 39.000 euros, ja que la Fundació Cuxart ja aporta una part del cost de la realització.

 

  • Han quedat fora de la convocatòria la proposta “Maquis a tot arreu” un ambiciós projecte liderat per Canal Reus, amb 9TV i Canal 21 que suposava 7 capítols de 25 minuts i també “Quan s’abaixen les persianes” de RTVCardedeu que explica el tancament d’establiments de proximitat a tot Catalunya, prenent com a eix la Granja Viader de la qual va sortir el batut “Cacaolat”…

 

  • En la categoria Documental obert, l’ordre dels projectes és el següent:
  • “L’Últim Somni – Gira Transpirinenca” (Capibara Content SL)
  • “Jo, Tània” (Mamba Media)
  • “Duel a 8000 metres” (NSN – Never Say Never)
  • “Dies Foscos” (Nayox Films)
  • “Els Gitanos Catalans” (Mediaplay)
  • “Els baguls oblidats de Nunó” (Goita! Audiovisuals)

L’edició d’enguany ha experimentat un increment notable en el nombre de projectes presentats, amb un total de 120 propostes, fet que ha doblat la xifra de l’any passat.