La història de Charles Thomas, exestrella nord-americana del Barça de bàsquet als anys setanta, podria semblar una ficció. Però no ho és. Fèlix Colomer recupera el seu rastre en aquest documental que comença com una investigació i acaba convertint-se en una reflexió sobre la memòria, l’oblit i els relats que es trenquen sense avís.
Temps mort va tenir la seva prestrena a Barcelona dins del DocsBarcelona, després de passar pel Festival de Màlaga i guanyar en un certamen més petit. S’estrenarà oficialment el 13 de juny als cinemes, distribuïda per A Contracorriente Films, i posteriorment arribarà a 3Cat i TV3.
Colomer afirma que la història conté més de sis girs de guió, i no exagera. Cada nou testimoni, cada dada descoberta, porta la narració cap a un lloc inesperat. El documental juga amb els codis de la ficció, i si no sabéssim que és real, ens ho creuríem igualment com una pel·lícula escrita amb intenció.
DocsBarcelona 2025: “Mr. Nobody Against Putin”
Un documental imprescindible que mostra la guerra a Rússia des de l’escola i la infància, amb una mirada íntima i crua sobre la manipulació i el nacionalisme. Dirigit per Pasha Talankin i David Borenstein.
El to del film és més assequible i generalista que altres treballs anteriors de Colomer (Shootball, Sasha), i tot i que la seva veu hi apareix puntualment, aquí l’autor fa un pas enrere per deixar que sigui la història la que parli. L’aposta per un format clàssic —entrevistes, imatges d’arxiu i algunes recreacions— funciona perquè el misteri és suficientment potent.
Tècnicament, el documental està ben resolt: imatge i so sòlids, sense destacar especialment però amb una factura professional. El punt feble és la música extradiagètica, que sovint carrega massa l’escena i interfereix amb l’atenció o les emocions que ja són pròpies del relat.
Potser no és el documental de l’any, però és una obra interessant, que manté la tensió i desperta preguntes. Un treball que torna a posar al mapa una figura oblidada, i ho fa amb respecte, sorpresa i un bon pols narratiu.
S’hauria de veure?
Sí, especialment si t’interessen les vides esborrades, el misteri i els documentals que es mouen entre el periodisme i la ficció narrativa.