El 29 d’octubre el Cluster Audiovisual de Catalunya va organitzar el primer Financial Day de l’Audiovisual, una autèntica marató d’institucions i entitats públiques i privades que presentaven el funcionament de les seves ajudes o subvencions: algunes estaven centrades en projectes de continguts, altres més tecnològiques i altres de desenvolupament empresarial, però totes estaven centrades en el sector audiovisual. 

La jornada va ser, per tant, una oportunitat única per conèixer fonts de finançament del sector, imaginant ja un nou escenari en el qual si es van esgotant els fons Next Generation, caldrà buscar fonts noves de finançament pels projectes audiovisuals, ja siguin més orientats a continguts o a tecnologia…

El Financial Day va ser coorganitzada amb el Spain Audiovisual Hub la iniciativa que cerca el posicionament d’Espanya com a un centre d’atracció per a la producció audiovisual a Europa i també a nivell global, fomentant la col·laboració entre professionals de la indústria, atraient inversions i impulsant projectes creatius. 

Anem seguint, doncs, les diverses intervencions del primer Financial Day de l’Audiovisual:

Centro para el Desarrollo Tecnológico y la Innovación (CDTI).

Aquesta entitat promou la innovació i el desenvolupament tecnològic de les empreses espanyoles. Per tant, desenvolupa programes i instruments i canalitza sol·licituds d’ajuda i suport de projectes de I+D+I d’empreses de tot l’Estat. Emilio Iglesias, Cap de l’Àrea del Departament de Promoció Institucional i Cooperació Territorial, que va parlar per l’entitat va explicar les diverses línies que tenen en marxa: subvencions pures,ajudes parcialment reemborsables, suport a iniciatives de capital risc i compres públiques directes a activitats innovadores. En aquestes línies anunciades val a dir que atenen totes les fases de desenvolupament de les empreses: des de startups amb un màxim de tres anys d’antiguetat a traves de Neotec, amb inversions de fins a 325.000 euros, recolzament a empreses innovadores que comencen a facturar i tenir «tracció» i també en l’escalat i expansió en empreses més consolidades… El CDTI en la línia de tecnologia audiovisual fa finançat 254 projectes amb una xifra de l’ordre de 15 milions, en bona part en tecnologia de videojocs.

Europa Creativa Media. Aquest programa orientat a l’enfortiment i suport a la indústria cultural europea va ser presentada per l’elegant Àlex Navarro, que coordina l’oficina catalana d’aquesta activitat… Va explicar-nos que EU Creativa és un pla del 2021 al 2027 amb un pressupost de 2440 milions d’euros dels quals un 33% aproximadament es destina a «cultura» amb suport a l’indústria editorial, especialment, un 58% van a «Media» que recupera l’activitat del programa Media amb noves línies de continguts, audiències, distribució etc… i un tercer 9% a una línia anomenada «intersectorial» en que s’anoten reptes i oportunitats en cooperació política transnacional, laboratoris d’innovació creativa o mitjans audiovisuals.

Alex Navarro va remarcar que al 2023 EU Creativa va fer un total de 13 convocatòries a les que es podia optar i de fet moltes de les empreses presents a la sala ja ho havien fet amb resultats molt positius… L’Oficina catalana del EU Creativa Media està a disposició del sector per solventar qualsevol dubte que puguin plantejar les convocatòries…

Empresa Nacional de Innovación (ENISA). Aquesta entitat estatal dona suport financer a petites i mitjanes empreses que impulsen projectes d’emprenedoria innovadors. Antoni Rondan Justribó, de l’Àrea de Comunicació d’ENISA ens va explicar la principal línia de finançaments a traves de prèstecs participatius, una fórmula que pignora el capital de l’empresa que s’allibera a mida que es retorna. Amb aquests préstecs participatius ENISA entra a les empreses amb tickets des de 25.000 a 1.500.000 euros segons la volada del projecte. Entre els beneficis de la fórmula el representant d’ENISA va explicar que no demanen aval ni garanties si el projecte és sòlid, l’interès està per sota del mercat amb temps llarg de retorn i a més no dilueix els socis impulsors com podria passar amb l’entrada d’inversors privats en una startup… El pressupost d’ENISA és de 139 milions d’euros dels quals 7 milions aproximadament són específicament a industries culturals i creatives. També va explica que a Catalunya ENISA havia donat un total de 2785 d’aquests préstecs participatius.

Hi ha encara una línia de nova creació d’ENISA que és la certificació de startups per tal que els inversors es puguin acollir als beneficis fiscals establerts, i en aquesta «finestreta» ja s’han certificat fins el moment un total de 1241 startups.