Enguany, en paral·lel al desenvolupament del Festival Filmets, a Badalona s’han desenvolupat un conjunt d’activitats paral·leles al Centre del Carme de Badalona sota el rètol de “Filmets Pro”. Aquesta línia d’activitat ha permès detectar el gran  interès que desperta al públic juvenil la possibilitat de dur a terme curts i també generar noves idees. Tenint en compte el “gap” generacional que es produeix en les televisions i els circuits convencionals per arribar al públic més jove. la iniciativa proposada resulta especialment estimulant i suposa un bon foment del talent.

A les diverses sessions de Filmets Pro han estat presents gran nombre d’alumnes d’escoles audiovisuals de Catalunya, atents a les oportunitats que poden trobar en la indústria audiovisual.

TAULA RODONA : DISTRIBUCIÓ DE CURTS

Tal com plantejava el títol la taula rodona sobre produir i distribuir curtmetratges intentava resoldre els dubtes més frequents com Perquè fer un curtmetratge, analitzant una ja clàssica questió: El curt és només un mitjà per créixer i una forma de preparar-se pels llargs o és una forma d’expressió en si mateixa, un gènere amb personalitat pròpia? De fet, és una cosa i l’altre ja que mentre que per alguns estudiants o gent que acaba estudis és una forma de mostrar el seu talent cara a rebre propostes més interessants i millor remunerades, també veiem a molts directors consagrats que utilitzen aquest format per explicar històries que no requereixen el format habitual del llarg.

L’altra questió plantejada “És rendible fer un curtmetratge?” va quedar clar en les diverses intervencions que normalment és deficitari tot i que és pot optar a premis remunerats o a “finestres” de distribució que a mig-llarg termini permetin almenys recuperar els diners invertits i fins i tot arribar a guanyar… 

També es van analitzar les vies de finançament de que disposen les productores catalanes i lògicament a més de parlar dels sistemes clàssics de subvenció (ICEC, ICAA) però també de la cerca de patrocinadors o els sistemes de crowdfunding, tokenització etc… fins i tot es va parlar de les possibilitats de coproduir per tirar endavant un curt. 

Al final la taula rodona moderada per Ed Antoja, de La Diferència va ser una interessant posta en comú, de gran interés per als joves, en que van participar David Aymerich d’ Ayhe Productions, Cristina Pineda de Possible Films, Yolanda Puga, de Yolanda Puga Producciones i Gorka Lasaosa, Producciones Intemperie.

Aquesta activitat es va dur a terme en col·laboració amb PAC. Enllaç a la web

ELS MILLORS FORMATS TELEVISIUS

Un altra activitat interessant del FilmetsPRO ha estat  la Sessió especial d’Inspira’t TV. del Cluster Audiovisual i 3CAT, a càrrec de Miquel Garcia, del Laboratori de Formats de TV3, va ser una “visita” als formats televisius més interessants del moment. El ponent va explicar que  les cadenes aposten per formats que fusionen gèneres diversos, amb una clara aproximació entre la ficció i l’entreteniment. amb la qual cosa començen a aparèixer nous conceptes com “Datings”, “realities”, “emotainment”, “retrotainment”, “quizs”, “true-crime” donada la gran hibridació de formats. Com deia el propi Miquel García “barrejar és l’alquimia de la innovació” . “És el temps dels guionistes”, és una màxima que està molt present darrerament…Per exemple, arrel de l’exit del “joc del Calamar” sudcoreà han aparegut gran nombre de formats competitius segurament no tan “definitius” però sí d’una certa  crudesa…

També el responsable de nous formats a TV3 va constatar el bon moment de la ficció, ja que segons les seves dades s’han posat en marxa més de 82 series noves en el darrer any. 

També en aquesta cerca de tendències i nous formats cal posar l’accent en trobar formules per a captar el public jovenil que ja no segueix la televisió convencional, com sabem. En aquest sentit va resaltar series com “Sex Education” que atreuen aquest sector i programes televisius també focalitzats cap aquests públics amb temàtiques que els puguin arribar a interessar.

Miquel García també va constatar que a l’hora de pensar en nois continguts cal tenir en compte la seva concepció en multicanal, és a dir, que es pugui emetre pels canals tradicionals de televisió, però a la vegada estar presents en xarxes socials i en les diverses plataformes.

El ponent en una exposició molt exhaustiva i amena va anar posant exemples de programes exitoses de totes les televisions de tot el mon. A la fí ha estat un excel·lent recorregut pels formats que han marcat tendència aquest any a les televisions de tot el món i hem vist com la indústria audiovisual és converteix cada cop més en generadora de continguts sense importar el canal de difusió. Aquesta panoràmica entenem que es complementarà al proper Miniput del mes de novembre al CCCB al que hem quedat emplaçats.

ALTRES  ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES

En aquest mateix àmbit de Filmets Pro s’han desenvolupat altres activitats complementàries com el Premi al  PRODUCTOR EMERGENT que comentem en un altra peça. També la  PRESENTACIÓ DEL LLIBRE “Guía Contable y Fiscal de la Industria del Cine y Audiovisual de José Manuel Lizanda, Aquest llibre, com ha explicat la pròpia organització “pretén analitzar les qüestions comptables i fiscals més rellevants del sector audiovisual, sobretot en l’àmbit cinematogràfic. Per això es descriuen les diferents fases de l’activitat: preproducció, producció, postproducció i distribució, així com el reflex comptable i la incidència fiscal de cadascuna d’elles. S’hi estudia el tractament comptable de les fonts de finançament com subvencions, contractes amb televisions, plataformes i distribuïdores, i el seu impacte en el compte de resultats i la base imposable. Una part essencial d’aquest treball és l’anàlisi dels incentius fiscals a les produccions audiovisuals espanyoles i la seva optimització mitjançant l’ús del contracte de finançament, regulat a l’article 36.1 i 39.7 de la Llei de l’Impost sobre Societats. També s’hi estudien els beneficis fiscals a les produccions audiovisuals estrangeres executades per productores espanyoles, regulades a l’article 36.2 d’aquesta Llei. S’hi incorporen com a novetat continguts escrits per professionals experts en diferents àmbits i fases del procés audiovisual, així com d’altres sectors de la comunicació audiovisual que expliquen maneres de fer i perspectives de futur a les seves àrees de treball”.

 En la presentació d’aquesta Guia, organitzada pel PAC va acompanyar al propi escriptor,Xavier Atance que ha estat co-editor de l’obra…

Més info en aquest enllaç:

Un moment de la Taula Rodona sobre Producció i Distribució de Curtmetratges a Filmets.Pro