El “Film Financing Market” desenvolupat al Festival de Sitges d’enguany, és un concepte doble, que posa en contacte projectes audiovisuals que connecten amb inversors, i a la vegada també un regitzell d’intervencions i taules rodones entorn a les tendències més recents del audiovisual. Amb aquesta filosofia els quatre productors que impulsen la iniciativa –Norbert Llaràs, Jordi Mendieta, Ramon Vidal i Rafa Galdó- han dut a terme aquesta convocatòria que ha aplegat gran nombre de professionals de l’audiovisual, tot i que podrien haver estat bastants més, donat l’interès dels temes que es tractaven.
LA MECÀNICA DEL MERCAT
Com expliquen els organitzadors a la web, la vessant de mercat està pensat per al finançament de projectes audiovisuals que “aspira a convertir-se en un referent mundial per a inversors y productors, potenciant nous models de finançament privat que complementin els models existents, facilitant a la fí un millor accés dels continguts nacionals als mercats d’explotació internacionals.
Seguint aquesta lógica el FFM va rebre projectes durant el mes de maig, va donar a conèixer els guanyadors a finals de juliol, i ara a l’octubre aquests projectes seleccionats és presenten a inversors en format “one to one”.
El llistat de projectes presentats es pot veure en aquest enllaç
CONFERÈNCIES, PRESENTACIONS I TAULES RODONES
En paral·lel a aquesta activitat central del FFM, també s’ha complementat amb una intensa jornada de conferències, presentacions i taules rodones, que han tingut a la comunicadora audiovisual Elisabet Carnicé com a presentadora, i que ha reunit als seguents ponents:
Orlando Pedregosa Vicepresident de Film.io i director d’Ingredient X que ha explicat la potencialitat de la seva plataforma Film.io que proposa un sistema de finançament de produccions avençat, a través de la tokenització de cada projecte.
Eva Domínguez (evadominguez-com), directora creativa de projectes “que ajuden a les organitzacions a informar i divulgar amb llenguatges immersius per a connectar millor amb el seu públic”.
A continuació la pròpia Eva ha participat d’una taula rodona amb Montse Guàrdia Presidenta del Consell Social de la UPC, Jimena Tormo Creativa Tecnològica i Ignasi Marcet Director de Nou Negoci de Grup Lavinia, debatint sobre “immersivitat, nous formats i nou negoci”.
A continuació, Xavier Rull Fundador de Monster Box ha explicat l’impacte d’aquest desenvolupament a l’era de les productores DAO i la tecnologia Web3.
Albert d’Anta Director d’operacions del Centre Blockchain de Catalunya ha comentat com transmetre valor amb confiança amb la tecnologia blockchain i ha participat d’una taula rodona sobre aquesta temàtica amb
Joaquim Matinero Advocat Bancari-Financer & Blockchain, Adrian Garelik Cofundador i CEO de Flixxo i
Xavier Simó President d’Inlea, que han vinculat la tecnologia de blocs amb la creació de NFT. Lligat a aquesta temàtica dels NFT, Miquel Faus Director i productor de cinema ha explicat com ha finançat la seva pel·lícula “Calladita” mentre que Juanjo Moscardó Productor i guionista ha explicat la seva experiència amb el documental “Bull Run” de tokenització del cinema, havent finançat un llargmetratge en 24 hores.
.
Entrant en la controvertida temàtica de la Intel·ligència Artificial, Andrés Alonso Data & Analytics PO a Wallbox ha proposat com ens hauríem de preparar pel canvi que implica la IA i posteriorment Marcel Verger Cofundador InOrbis Analytics ens ha explicat com utilitza aquesta eina per l’anàlisi de dades
A continuació, la taula rodona coordinada per Joan Rosés Editor de Collateral Bits i al que cal agrair-li la seva newsletter “Switch, tendències per un audiovisual en canvi” ens va portar als ponents Sergi Sagàs Director d’Innovació a Hyperreal , Anna Giralt Gris CEO Artefacto i Marcel Verger que havia parlat anteriorment, estudiant com la eina IA pot transformar la producció av i reduir els costos.
Joaquim Matinero, advocat, que ja havia intervingut interiorment va donar una conferència entorn a la regulació europea dels NFT, metavers i IA.
“L’evolució del finançament a la indústria audiovisual” va ser la temàtica que varen debatre la taula rodona formada per Ignacio Segarra Soci de Segarra Abogados y Economistas. CEO de Yunit, Miguel Doria Soci d’ Arcano Partners, Maria Coronado Directora sector cultural Triodos Bank i Manuel Follía Advocat, soci de Cuatrecasas.
A continuació un exultant Javier Ideami , definit com un creatiu multidisciplinar i director de Ideami Studios va explicar com s’estava finançant la seva producció Hamelin 77 i desprès Sergi Sagas, va passar unes “demos” del que estava desenvolupant en mercats internacionals en creació d’humans digitals.
Ja desprès d’un dinar a l propi recinte del Festival, Marc Cortés Digital Advisor i professor d’ESADE va explicar com en l’Era Digital es podien gestionar els nous models de negoci.
Una taula rodona va reunir a continuació a Pablo Alfaro Soci fundador i director general de MOD, Xavier Parache General Manager del grup Nostromo, Mª Jesús Román Sòcia fundadora de MRG abogados varen explicar la transició de productora a empresa i que buscaven els fons d’inversió.
Àlex Navarro va explicar a traves d’un possible holograma de la seva persona vestida de verd, les oportunitats del programa Media Invest que coneix com a Coordinador d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya.
Per últim, Emma Bover Directora àrea fiscal Metricson i sòcia directora Metacorp, Igor Alonso Soci de Triunion Audiovisual, Ismael González Advocat, soci de Cuatrecasas i Josep Mir Conseller delegat Troy Consultores Asociados ens van explicar una pregunta gairebé clau “que busquen els inversors al sector audiovisual”
Una jornada d’una intensitat inusitada en el qual les persones que vàrem estar des de l’inici a les 10 fins el tancament a les 19 h varem tenir que emprar la totalitat de neurones disponibles i que sens dubte, haurem de “digerir” en properes setmanes.
Com es va anunciar al migdia per part del Director del Festival de Málaga Juan Antonio Vigar, la propera edició es farà en aquesta ciutat mediterrània coincidint amb el propi Festival.