Des del dia 9 i fins el 21 d’aquest mes de novembre, els co-fundadors de LOOP, Carlos Duran i Emilio Álvarez, i la directora artística del festival, Carolina Ciuti, ens han explicat les activitats en marxa.
La més destacada serà l’exposició inaugural de la 19ena edició del festival que es diu Carne de mi carne: Entraña, de María Alcaide i estarà ubicada a La Capella. Com expliquen els organitzadors “L’artista planteja a través d’una videonarració, un relat a través del qual talla i acobla els seus vincles més propers per parlar de la carn, de la seva pròpia carn, en una recerca més àmplia sobre el feminisme, el món rural i la desigualtat de gènere” .
El festival, omptarà amb la participació de més de 200 artistes, 40 comissaris i comissàries i 62 espais artístics i culturals de la ciutat de Barcelona,i del 9 al 21 de novembre es podran veure exposicions, projeccions i performances en diferents espais de la ciutat.
ACossos itinerants–proposta inaugural comissariada per Carolina Ciuti (Directora artística, LOOP Barcelona)– l’espai públic es configura com a espai de trobada renovat i acull una sèrie d’accions al voltant del potencial simbòlic i polític del cos. Un artefacte efímer ideat per un grup d’estudiants del taller “Artefactes mòbils. Cossos itinerants” (en col·laboració amb EINA – Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona), coproduït amb Hangar.org i adaptat per Pense (Cap de construcció d’Hangar.org), es converteix en l’escenari per presentar les noves propostes performatives de Laura Arensburg, Valentina Alvarado Matos i Carlos Vásquez Méndez, Julia Calvo, Natalia Carminati i Daniel Moreno Roldán, Citlali Hernández i Núria Nia, el Comité Queer i Pedro Torres. Aplegant artistes residents de les fàbriques de creació Hangar.org i La Escocesa, aquest projecte neix amb l’objectiu de promoure moments d’intercanvi i generar una metodologia de treball comú.
Seguint aquesta mateixa línia, per segon any consecutiu el programa 1 + 1 + 1… torna a celebrar la importància del treball en xarxa, presentant un recorregut audiovisual per diferents centres culturals i artístics de la Ciutat Vella, en col·laboració amb comissariats i artistes vinculats al territori. D’aquesta manera, el Centre Excursionista de Catalunya, La Capella, el Museu Frederic Marès, el MuseuPicasso, i el Reial Cercle Artístic acullen 1 vídeo d’1 artista presentat per 1 comissari o comissària resident a Barcelona, en una operació en cadena destinada a posar en valor el teixit cultural més pròxim. Les comissàries i els comissaris Marta Pol Rigau, Alterdúo (Arianna Esposito i Marco Tondello), Jordi Garrido, Laura Olea López i Margot Cuevas Orteu presenten, respectivament, les obres d’Anna Dot, María Alcaide, Marta Polo Ysalgué, Laura Ramírez Ashbaugh i Laia Ventayol.
D’altra banda, La Pedrera-Casa Milà (també seu de la Fira LOOP 2021)acollirà una nova performance fílmica de l’artista Adriana Vila Guevara, realitzada en col·laboració amb el cineasta Isaki Lacuesta, la “bailaora” Rocío Molina i el compositor i músic El Niño de Elche . Amb el títol de Crisiálida, la proposta beu de la cultura flamenca i constitueix el pròleg d’una àmplia investigació duta a terme per Vila Guevara al voltant de la representació i manifestació del cos femení en un entorn patriarcal. En la seva segona col·laboració amb el festival, CASA SEAT acollirà la conferència performativa Hay una mujer que vive en mi habitación de l’artista blanca arias , que explora alguns dels infinits paisatges d’intimitat que es generen entre el cos offline i l’online.
Paral·lelament, altres institucions col·laboradores dediquen exposicions a artistes com: Francesca Llopis en col·laboració amb Barbara Held (Dins per dins, Museu Nacional d’Art de Catalunya); Helena Vinent (Dispositivos para un escenario tullido, Palau Güell); Perejaume (Donar cabuda, una exposició comissariada per Jaume Coscollar, Perejaume i Marina Vinyes Albes a la Filmoteca de Catalunya); el duo Beka & Lemoine i l’alumnat del Laboratory of Sensitive Observers (Homo Urbanos, Fundació Enric Miralles); Stephanie Rizaj a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts. En la seva primera col·laboració amb el festival, el Teatre Eòlia també presentarà l’estrena de l’obra Khaled: Camí de refugi del director i gestor cultural Martí Sancliment.
Col·laboracions amb fundacions i col·leccions especialitzades
Així mateix, el programa inclou una sèrie de propostes realitzades en col·laboració amb institucions i col·leccions especialitzades que enriqueixen la xarxa de col·laboracions locals i internacionals de LOOP.
Consolidant la seva relació plurianual amb el Festival, la Fondazione In Between Art Film de Beatrice Bulgari presentarà amb una doble cita al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i a la Fundació Antoni Tàpies l’estrena espanyola del programa Mascarilla 19 – Codes of Domestic Violence [Codis de violència domèstica]. Explorant el tema de la violència de gènere dins l’espai domèstic (fet agreujat durant les diverses fases del confinament forçat degut a la Covid-19), el programa reuneix 8 noves videocreacions de les i els artistes Iván Argote, Silvia Giambrone, Eva Giolo, Basir Mahmood, MASBEDO (Iacopo Bedogni i Nicolò Massazza), Elena Mazzi, Adrian Paci i Janis Rafa.
D’altra banda, el Museu Nacional d’Art de Catalunya-MNAC acollirà el vídeo Barbès de l’artista Randa Maroufi, procedentde la col·lecció del FRAC Bretagne. Part de la sèrie Les Intruses, obra que qüestiona la descentralització de les representacions arquetípiques que produïm al voltant de la cultura.
En canvi, Casa Vicens tornarà a presentar una exposició col·lectiva amb obres procedents de la col·lecció olorVISUAL de la Fundación Ernesto Ventos. Amb el títol Miles imágenes olfactivas! i el comissariat de Cristina Agàpito, la proposta comptarà amb peces de Willi Bucher, Maggie Cardelus, Francesca Llopis, Albert Merino, Antoni Muntadas i Fleur Noguera.
A més a més, el Museu Can Framis de la Fundació Vila Casas acollirà una peça icònica de l’artista Esther Ferrer, cedida per La Fabrique, col·lecció marsellesa de Josée i Marc Gensollen. Realitzat el 2013, el vídeo Extrañeza, desprecio, dolor y un largo etc. retrata de prop les expressions facials de l’artista i explora el cos com a eina de comunicació.
Un ampli programa de projeccions al Zumzeig, cine cooperativa
Després de molts anys de col·laboració, el Zumzeig cine cooperativa es consolida com a seu central on es presentarà gran part de les projeccions que conformen la programació del Festival. La projecció de l’últim llargmetratge de l’artista català resident al Brasil Daniel Steegmann Mangrané obrirà el cicle. Fog Dog pren com a punt de partida la curiosa interacció entre els habitants humans i no humans que poblen l’Institut de Belles Arts de Dhaka (Bangladesh); l’artista documenta simultàniament un dia normal a l’escola i la vida paral·lela dels gossos vagabunds que l’habiten.
Després, el cinema acollirà una sessió monogràfica dedicada a l’obra fílmica de l’artista belga Manon de Boer, amb pel·lícules procedents dels fons del Centre Nacional d’Arts Plàstiques de París, de l’escola Le Fresnoy (Tourcoing) i de la distribuïdora August Orts (Brussel·les).
Les sessions continuaran amb la projecció de Catábasis de l’artista espanyola resident a Berlín Regina de Miguel, una subtil i poderosa exploració al voltant del capitalisme industrial i extractivista. La projecció es situa dins el marc de les activitats paral·leles a l’exposició de l’artista Arbustos de nervios como bosques de coral a The Green Parrot.
Finalment, la sessió de vídeo-performance “Into the River” mostrarà les obres realitzades en el marc d’Estéticas Transversales, una plataforma que experimenta amb l’art, la mediació i l’espai social, activada per Idensitat en col·laboració amb centres artístics de València, Alacant i Castelló. Es podran veure les peces d’alfonso borragán, Jorge Núñez de la Visitación, Roc Domingo i Joana Capella.
Una sèrie de premis per promoure la videocreació
La crisi relacionada amb la Covid-19 ha posat al descobert la precarietat del sector artístic. En aquest context, els premis de producció assumeixen una gran importància ja que recolzen la creació d’artistes emergents o de llarga trajectòria. En aquest sentit, LOOP continua duent a terme una sèrie d’iniciatives orientades a valorar i acompanyar la tasca creativa d’artistes d’àmbit local i internacional.
Per setè any consecutiu, el premi de Videocreació delsCentres Territorials del Sistema Públic d’Equipaments d’Arts Visuals de Catalunya*, Art Santa Mònica, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i LOOP, celebra l’entramat artístic català. Com a resultat d’un doble premi ex aequo atorgat el 2020, la Filmoteca de Catalunya acollirà l’estrena del llargmetratge Historia potencial de Francesc Tosquelles, Catalunya y el miedo de Mireia Sallarès, i el Centre d’Art Tecla Sala la instal·lació Palacio de viento de Lúa Coderch. També cal esmentar la guanyadora de l’edició 2021 del premi – Alex Reynolds – que tindrà un any per treballar en la seva nova videocreació.
(*Centres Territorials del Sistema Públic d’Equipaments d’Arts Visuals deCatalunya: ACVIC. Centre d’Arts Contemporànies, Vic; Fabra i Coats. Centre d’Art Contemporani de Barcelona i Fàbrica de Creació; Centre d’Art Tecla Sala, L’Hospitalet de Llobregat; Centre d’Art la Panera, Lleida; M|A| C Mataro Art Contemporani; Bòlit. Centre d’Art Contemporani, Girona; Lo Pati. Centre d’Art de les Terres de l’Ebre, Amposta, i Centre d’Art de Tarragona.)
El Festival també presentarà tres propostes inèdites que formen part del programa A-Place (2019-2023) impulsat per Europa Creativa, el programa de la Unió Europea destinat al sector cultural i creatiu. D’una banda, els projectes guanyadors ex aequo de la convocatòria A-Place Video Production Open Call: I Can Only Dance to One Song d’Arash Fayez a àngels barcelona-Espai 2 i Cordova; Beans Rinsed Twice d’Inês Neto i Bella Riza al Museu d’Història de Catalunya. De l’altra, la pel·lícula La Carpa, fruit d’un encàrrec dirigit a l’artista David Bestué i a la cineasta Roser Corella.
Per acabar, un jurat internacional es reunirà per decidir qui guanyarà la tercera edició del premi Han Nefkens – LOOP Barcelona Video Art Production. En canvi, el guanyador de la tercera edició s’anunciarà en ocasió de la fira LOOP.
El City Screen: panorama vital de la videocreació actual
Com cada any, el City Screen enriquirà el programa del Festival. Coordinat per Victoria Sacco, la selecció presentarà una sèrie de propostes independents que oferiran un dilatat panorama de la videocreació actual. Entre elles, una sèrie de programes online. Els espais participants són: ADN Galeria, Alalimón Galería, àngels barcelona, àngels barcelona – espai2, Bombon Projects, Cera 13, Chez Xefo Art Gallery, Chiquita Room, Cordova, Dilalica, Die Ecke Arte Contemporáneo, Espai 10: Laboratorio de las artes contemporáneas, Espai Souvenir, ESPRONCEDA – Institute of Art & Culture , etHall, Fundación Ideograma, Galería Miguel Marcos, Galería SENDA, Juan Naranjo Galería de Arte & Documentos, Galeria Zielinsky, Lab 36, Librería KBr de Juan Naranjo, Metàfora Studio Arts, Pas une Orange, Projekteria [Art Gallery], Suburbia Contemporary, Tangent Projects, The Green Parrot, TPK ART I PENSAMENT CONTEMPORANI, Urban Gallery & Fundació Marguerida de Montferrato, i Uxval Gochez Gallery.
VIDEOCLOOP: ampliació de la programació en línia
Seguint una tendència iniciada l’any passat, algunes de les propostes del festival es podran gaudir en línia.
Així mateix, el canal VIDEOCLOOP acollirà programes comissariats concebuts específicament per a l’entorn virtual. Entre ells: una monografia dedicada al marroquí Hicham Berrada comissariada per Pascale Cassagnau; alguns dels vídeos premiats al llarg de les diferents edicions del premi StudioCollector impulsat per la parella de col·leccionistes Jean-Conrad i Isabelle Lemaître; una selecció de peces del mallorquí Gabriel Lacomba presentada per Jaume Reus.
Els programes s’allotjaran a la plataforma online VIDEOCLOOP (https://loop-barcelona.com/videocloop/) i estaran disponibles per a la seva visualització a partir del 9 de novembre fins al 21 de novembre de 2020. Les propostes brollen d’una reflexió sobre les maneres de distribució i recepció de la imatge en moviment en línia, després de l’experiència del confinament. VIDEOCLOOP funciona com a plataforma per donar accés a obres d’artistes rarament vistes i realitza també una tasca important de mediació en línia.