El Mercat de l’Audiovisual de Catalunya -MAC- ha estat un dels millors “termòmetres” per detectar any rera any la temperatura del sector audiovisual: Recordem les primeres edicions a la fàbrica Roca Umbert de Granollers, amb grans espais expositius, edicions més modestes en plena crisis, i ja ara, en darrers anys, veiem com el MAC remunta el vol.. En aquesta edició, com explicava el director Josep Maria Codina s’arribava als 2156 metes quadrats d’espai ocupat. A banda, aquest era un any especialment emblemàtic al ser la 18ena. Edició… La convocatòria arriba doncs a la “majoria d’edat” presentant ponències del màxim interès al costat de la fira tecnològica pròpiament que ofereix també un avenç de tecnologies que “aterren”: En el cas dels drons tindria també sentit literal, ja que van presentar les últimes tendències d’aquests aparells i sistemes de filmació des dels mateixos les empreses LLEIDA DRONE i MEDIACOPTER.

LLIBRE BLANC I PACTE NACIONAL DE L’AUDIOVISUAL

De les presentacions destaquem les reflexions de Roger Loppacher, president del CAC, entorn a l’efecte de la digitalització, que tal com explica el Llibre Blanc d’aquesta entitat, no només ha afectat a la TDT sinó que ha entrat via televisió de pagament, televisió per internet, plataforma d’intercanvi de videos o xarxes socials. També va explicar com el CAC vol enfortir el sector de proximitat redactant un nou mapa de demarcacions que respecti la singularitat del territori ajudant també a impulsar el servei XAL per les televisions locals.

Un altre tema recurrent en les intervencions més polítiques ha estat el Pacte Nacional de l’Audiovisual, les bases del qual seran presentades abans de l’estiu. Aquest Pacte del que ens ha parlat Jordi del Rio, director general de Mitjans de Comunicació vol generar consensos entre tots els qui intervenen per a configurar la indústria del país.

Teniu aquesta activitat en video en AREACAT-TV en aquest enllaç

LA DARRERA TECNOLOGIA

Com ja hem dit, MAC es un excel·lent aparador de la darrera tecnologia, i en aquesta edició caldria ressaltar algunes noves aportacions com seia la realitat virtual immersiva, la producció en 360º i la creació de videojocs, en la qual cosa Granollers és especialment capdavantera amb el projecte Digital Granollers, adreçat a l’àmbit educatiu.

Teniu aquesta activitat en video en AREACAT-TV en aquest enllaç

OBSERVATORI DE L’AUDIOVISUAL

De les activitats d’aquests dies també val la pena anotar la presentació de la UAB del seu Observatori de l’Audiovisual que permetrà fer un seguiment molt acurat de la realitat audiovisual catalana. Es tracta d’una iniciativa que lidera Amparo Huertas i que teniu a la web: http://observatoricomunicacio.cat/

PRESÈNCIES A L’EXPOSICIÓ

De la part expositiva, destaca el retorn al MAC d’empreses que no havien estat altres anys com Videolab-Cintex amb el seu Videolab Stream que facilita en gran manera el lliurament de materials a les televisions i que també, enguany aposta per la línea logística de distribució de materials per a la producció audiovisual. L’empresa Eikonos, capdavantera lloguer de materials i esdeveniments audiovisuals amb el seu macroprojector i macropantalles leds, que ja preparen el seu trasllat a unes noves instalacions a Cornellà, va exhibir part d’aquests productes en el recinte del MAC 2017. També, l’empresa AudioTecnologías va presentar The Hub Series i els auriculars inalàmbrics full dúplex, un transmisor i uns auriculars que poden proporcionar comunicacions de veu bidireccionals en mans lliures en més de 7 dispositius.

D’altra banda, l’empresa en innovació de brodcast i serveis Anglatècnic, va presentar els seus últims avencos en sistemes d’accessibilitat pels continguts televisius, incorporant subtítols, llengua de signes i audiodescripció perquè les persones amb discapacitat visual i/o auditiva no es trobin amb cap tipus de barrera comunicativa a l’hora de consumir continguts.

Entre d’altres, també vam trobar a l’espai expositiu les empreses capdavanteres en el lloguer de materials audiovisuals Avisual PRO o LloguerAudiovisual més les empreses de creació i edició de materials en realitat virtual o videojocs Ivanovich Games, Jandus Soft, MEDROPS 360º o la plataforma integral de video interactiu PlayFilms aixi com l’importador i distribuidor de material per a vídeo DiseFoto.

En productores trobem Diagonal TV, Grup Lavinia i Efímero Films, l’empresa Percom,especialitzada en cables i accesoris, La biblioteca Music Libray & SFX  i l’asseguradora de rodatges Catalana Occcidente també van ser presents al espai expositiu d’empreses del MAC 2017.

LES AUDIÈNCIES REALS

Un tema que està generant gran interès al sector seria l’estudi d’audiències a les televisions de proximitat. Els grans sistemes de mesura d’audiències estan pensats per les grans televisions i focalitzen molt poc sobre un territori més petit… Hi ha pocs audímetres analitzant les audiències televisives de cada comarca i logicament en funció de les llars que es seleccionen poden sortir dades molt esbiaixades. El Termòmetre de la Comunicació feia un excel·lent servei ja que permetia donar dades locals. En desaparèixer aquest sistema no resulta fàcil conèixer dades reals quantitatives de les audiències.

En aquest sentit, ha estat una bona fòrmula la que ha adoptat la XAL amb els sistemes de mesura que permet el sistema 360 Audience de Konodrac, que no es limita als aspectes quantitatius sinò que també mesura aspectes qualitatius… Hi havia especial interès per a conèixer a traves de Miquel Herrada, responsable de Digital Media de la XAL i Jordi Gilabert de Konodrac, els primers resultats del seguiment de l’audiència de la XAL en el darrer any, al que dedicarem un article específic.

PER SEGUIR LES PONÈNCIES

Aquesta ha estat una apretada crònica de les activitats més rellevants d’aquesta divuitena edició del Mac de Granollers. Si voleu seguir tot el que s’ha dit a partir dels videos enregistrats ho trobareu a l’areacat-tv.

Teniu aquesta activitat en video en AREACAT-TV en aquest enllaç