La reducció o quasi desaparició dels ajuts automàtics a la producció cinematogràfica, unida a una reducció generalitzada del suport a l’audiovisual i unes enormes dificultats d’accés al crèdit, han significat no només l’auge de les produccions “low cost”, sinó que tant aquestes com les de major pressupost cerquin els recursos necessaris cada cop més fora del propi país; cosa que ha fet que una fórmula tradicional com és la coproducció, hagi passat a ser protagonista de la majoria de jornades i taules rodones on es tracta del finançament de l’obra audiovisual.

Una de les activitats destacades de l’exitosa 20ena edició del Festival l’Alternativa, ha estat la jornada “Coproducció, clau per al cinema independent“, en la que els sis convidats, provinents de Catalunya, Holanda, Espanya, Galícia, Alemanya i Espanya, han analitzat l’actual panorama de les coproduccions, tant les de “low cost” com les de pressupostos mitjans, i en diverses intervencions s’ha apuntat a Llatinoamèrica com a una regió en la que les productores europees estan cercant –i aconseguint– acordar coproduccions que, en molts casos, estan aconseguint importants èxits als principals festivals de cinema del nostre continent.

Cal destacar que en la presentació de la taula rodona, Jordi Sellas, en nom del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, ha defensat la bondat de la taxa sobre les operadores de telecomunicacions com a sistema fiscal per destinar una part dels seus guanys per beneficiar directament el sector audiovisual a partir dels fons que hi aporti aquesta futura taxa.