Mentre les convocatòries de Cannes s’alternen a primavera i tardor,
els organitzadors de NATPE convoquem una edició americana a finals de
gener, concretament a Miami i preparen una convocatòria al juny a
Budapest.
Realment tot i que NATPE s’orienta bàsicament als mercats americans,
donen també una bon termòmetre del grau de de globalització de les
empreses de producció. De les empreses catalanes destaquem la
presència al darrer NATPE de les empreses especialitzades en animació
com és el cas d’Ocon, IMira o Motion Pictures… Del conjunt de
subsectors audiovisuals sembla que l’animació és possiblement el que
més presència té a mercats internacionals. Paradoxalment, algunes
empreses distribuidores encara veuen els mercats llatinoamericans com
massa complicats i amb poques possibilitats de controlar-hi la
distribució que s’hi fa, una afirmació que pot acabar resultant
bastant tòpica donat que les grans multinacionals americanes sí han
trobat allà un terreny abonat per distribuir-hi tota mena de productes
audiovisuals.
De les presències d’empreses locals a NATPE també voldríem ressaltar
l’aparició de plataformes per a facilitar l’intercanvi de material
audiovisual emprant la xarxa… Es el cas del que ha vingut fent
Comercial TV, dirigida per Santiago Gimeno i al que ara es suma
l’empresa sevillana Errequerre. Si els grans productors i
distribuidors locals comencen a entrar al mercat llatinoamerìcà i
troben formes que redueixin costos i facilitin el lliurament del
material audiovisual segurament en propers anys podrem començar a
prendren’s seriosament aquests mercats amb economies emergents, als
que la crisis generalitzada al Vell Continent no sembla afectar-los
ara com ara…