El Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona acaba de tancar la seva 22a edició premiant les millors pel·lícules i amb un balanç molt positiu. Toni Navarro, director del festival, ens explica que  ” cal fer un balanç molt positiu de l’edició tant per part del públic assistent com de la participació als fòrums amb els directors i membres dels equips assistents”

L’esdeveniment ha tingut la participació destacada de l’activista iranià Narges Mohammadi, Premi Nobel de la Pau 2023, que va inaugurar el festival amb un videomissatge i la projecció del seu documental, Tortura blanca (White Torture), que recull testimonis de les condicions inhumanes que pateixen els presos a l’Iran. El seu marit, el periodista i activista Taghi Rahmani va ser present a l’acte inaugural.

El festival ha premiat les millors pel·lícules: Buscant Pedro Baigorri (Millor llargmetratge documental); Et protegiran les meves ales (Millor llargmetratge ficció); Nancy (Millor fotografia); Bloody gravel (Millor curt ficció); The Collective Singing (Millor curtmetratge documental); Renovables Forçoses (Millor pel·lícula mediambiental); Dolça mort (Millor guió); El futur sense nom (Millor pel·lícula catalana – Premi Arcadi Oliveres).

Aquesta 22a edició del festival han estat sis dies de projeccions on s’han exhibit una quarantena de documentals, llargmetratges i curtmetratges de diferents països. Aquesta edició, la majoria de treballs s’han centrat a denunciar les greus violacions dels drets humans i els abusos contra el medi ambient a més d’explicar històries de superació personal.

Lliurament de premis

Com de costum, el festival ha reservat la darrera jornada per lliurar els premis a les millors pel·lícules i que són les següents. Buscant Pedro Baigorri (Espanya) (Millor llargmetratge documental), d’Unai Aranzadi, sobre la vida de Pedro Baigorri que va cuinar per a Franco, es va allistar a l’FLN algerià i va estar a la Cuba revolucionària; Et protegiran les meves ales (Millor llargmetratge ficció) (Espanya / Togo), d’Antonio Cuadri, una història real de superació d’un nen orfe; Nancy (Argentina) (Millor fotografia), sobre una netejadora que treballa en un poble costaner; Bloody gravel (Iran) (Millor curt ficció), d’Hojjat Hosseini, sobre una parella forçada a deixar casa seva a l’Afganistan; The Collective Singing (Millor curtmetratge documental) (Iran), dirigida per Shahab Abroshan, un documental sobre una jove la cerca de la qual de llibertat és castigada en un crim d’honor; Renovables Forzosas (Millor pel·lícula mediambiental) (Espanya), dirigida per Francisco Javier Fernández Bordonada i que tracta sobre l’impacte dels projectes d’energies renovables a comunitats rurals; Dolça mort (Mèxic) (Millor guió), centrada en la figura del Dr. Philip Nitschke, defensor de l’eutanàsia; El futur sense nom (Espanya) (Millor pel·lícula catalana – Premi Arcadi Oliveres), de Lúa López, protagonitzada per persones amb risc d’exclusió social. El lliurament dels guardons tindrà lloc aquesta tarda (18h) als Cinemes Maldà, on també s’exhibirà la pel·lícula Dulce muerte.

Independència i monitorització de la gestió pública

L’entitat organitzadora del festival, Drets en Acció, té estatus consultiu especial davant de l’ECOSOC de l’ONU, cosa que la converteix en un observatori cultural independent amb la responsabilitat de presentar informes institucionals periòdics davant de les Nacions Unides. En aquest marc, l’entitat observa irregularitats en la gestió pública actual de les ajudes a la cultura a Catalunya, especialment les destinades a promoure els drets i les llibertats des de la societat civil de manera independent.