La 78a edició del Festival Internacional de Cinema de Locarno que se celebra del 6 al 16 d’agost és una cita imprescindible del cinema d’autor a escala mundial. Enguanya viatjaran a Locarno set produccions catalanes seleccionades al festival i dos projectes en les iniciatives d’indústria.
El llargmetratge Sorella di Clausura (microFILM, Dunav 84, Nightswim, Boogaloo Films) d’Ivana Mladenović, una coproducció minoritària de Catalunya amb Romania, Sèrbia i Itàlia, es presentarà a Concorso Internazionale. El film aborda el complex viatge emocional de dues dones que, en la seva recerca d’identitat i emancipació, xoquen, s’entrellacen i es perden en una lluita per definir la feminitat des de miralls oposats però sorprenentment similars.
El llargmetratge The Birthday Party (Heretic, Fasten Films, Lemming Film, Raucous Pictures) de Miguel Ángel Jiménez, es projectarà a Piazza Grande. Un film sobre les intrigues de poder, ambició i manipulació dins l’elit privilegiada, ambientat en una illa grega on una celebració aparentment idíl·lica es converteix en l’escenari d’un pla pervers que marcarà el destí d’una jove hereva.
Així mateix, hi haurà representació del curtmetratge català a la secció Pardi di Domani, on s’hi han seleccionat tres produccions catalanes. En primer lloc, la darrera obra d’Irene Moray, Plàncton (Materia Cinema, Barberousse Films), una proposta sensorial i tàctil que segueix en Joel i el retorn d’un antic amor.
En segon lloc, també hi haurà Baisanos (Brisa Films, The New Flesh) d’Andrés Khamis Giacoman i Francisca Khamis Giacoman; un curtmetratge que, seguint els aficionats del Club Deportivo Palestino, construeix un diàleg entre Xile i Palestina sobre identitat i retorn.
Finalment, en aquesta mateixa secció, s’ha seleccionat Primera enseñanza (Wajiros Films, Ivi Productions) de les realitzadores cubanes Aria Sánchez i Marina Meira.
A la secció Locarno Kids, es presentarà L’Olívia i el terratrèmol invisible (Cornelius Films, Citoplasmas, Kinetic Media, Bígaro Films, Vivement Lundi!, Panique!, Pájaro, Nadasdy Film) d’Irene Iborra; el primer llargmetratge en stop-motion català i dirigit per una dona a Espanya. El film es va estrenar el passat mes de juny al Festival Internacional de Cinema d’Animació d’Annecy, on va obtenir el Premi de la Fundació Gan.
Dins la secció Historie(s) du Cinéma es projectarà Costa Brava, Líban (Abbout Productions, Cinéma Defacto, Lastor Media, Fox in the Snow, Snowglobe, Barentsfilmm, Gaïjin) de Mounia Akl, un dels primers grans èxits de la línia de coproducció minoritària de l’ICEC, estrenada mundialment l’any 2021 a la secció Orizzonti de Venècia. La productora libanesa Abbout Productions serà reconeguda enguany amb el Raimondo Rezzonico Award, un premi que el Festival de Locarno atorga a aquelles figures que han exercit un paper important en la producció internacional.
ACTIVITATS D’INDÚSTRIA: COWGIRL I LÓNGQUÁN
Dins de Locarno Pro, la part d’indústria del festival, s’han seleccionat dos projectes catalans al Spain Preview.
Cowgirl (Aguacate & Calabaza Films, Produccions Quart, The Fly Hunter) de Cristina Fernández i Miquel Llorens, una comèdia romàntica que mostra els conflictes de la vida rural, la importància dels records i el redescobriment d’un amor a la darreria de la vida.
També, Lóngquán (Pausa Dramatica Films, La Charito Films) d’Adrià Guxens, un llargmetratge que segueix en Junyi, un jove català d’origen xinès que durant l’Any Nou del Drac viatja a veure la seva àvia malalta i afronta un viatge íntim per redescobrir les seves arrels i la seva identitat.
Anna Moragriega, una de les productores del film, destaca que “Locarno Pro és una de les principals plataformes europees per a professionals del cinema independent, i aquesta selecció suposa una oportunitat única per obrir noves finestres internacionals per a una pel·lícula que parla de la identitat, la memòria i la pertinença des d’un lloc molt poc transitat al cinema espanyol”, al que Olga Doganoc, també productora del film, . de Locarno no només valida el risc formal i temàtic que assumim amb Longquán, sinó que demostra que hi ha un interès real per històries que exploren identitats híbrides des de llenguatges cinematogràfics poc convencionals.
Rodada entre la Xina i Espanya, Longquán: La font del drac proposa un relat íntim i espiritual que transita entre la ficció i el documental, el realisme i allò fantàstic, el record i el present. “No m’han atret mai les certeses perquè per a mi el cinema és un procés obert de recerca i aprenentatge, no la reproducció d’una veritat prefabricada”, explica Guxens. “Per això sentíem que ens havíem de situar en un terreny incòmode i abraçar aquest inevitable lost in translation des del que és creatiu i el que és humà”.
Durant el rodatge es parlaven fins a cinc llengües diferents -català, castellà, anglès, xinès mandarí i el dialecte local de Longquán- i cada membre del petit equip se situava en un punt diferent dins de l’espectre cultural xinès-espanyol. “Poder estar en un festival tan prestigiós com Locarno amb un projecte que encara no hem acabat de rodar és un suport enorme i ens anima a prendre més riscos creatius”, assenyala el director, que considera aquest viatge com una extensió del curtmetratge Un soroll llunyà, la seva primera col·laboració amb Junyi Sun.
Per últim, pel que fa a les activitats d’indústria, la productora catalana Carla Sospedra d’Edna Cinema ha estat seleccionada per participar a Match ME!, una plataforma per a noves i futures productores amb una visió sòlida i un punt de vista diferent.





