Des d’avui, dilluns 2 de setembre fins al dia 6, tindrà lloc el Rendez-vous a Le Havre, el mercat més gran del món dedicat als programes audiovisuals francesos. Durant aquests quatre dies, 180 compradors d’una quarantena de països de tot el món podran analitzar més de 700 programes audiovisuals de tots els gèneres, des de ficció, animació, documental, retransmissions i programes en directe i entreteniment, tot relacionant-se directament amb representants de 56 empreses productores i distribuïdores franceses.
L’entitat organitzadora, Unifrance, celebra el 30è aniversari d’aquest mercat als continguts per primera vegada a la costa de Normandia, després de moltes edicions celebrades a la ciutat bascofrancesa de Biarritz. Una seu més propera a París que l’anterior, cosa que facilitarà la presència de més professionals francesos i millors combinacions de viatge per a la major part dels compradors internacionals.
El mercat i la sala de visionaments en línia obriran les portes a partir de dimarts 3 de setembre. Els compradors internacionals hi tindran accés a una rica oferta de programes francesos, en tota la gamma de gèneres: ficció, animació, documental, espectacles en directe i entreteniment. Aquests continguts es podran veure a la plataforma de visionament de l’esdeveniment, a la qual es podrà accedir a la videoteca o en línia.
El canvi de seu no suposa canviar l’exitosa fórmula tradicional dels Rendez Vous d’Unifrance. Així, en el transcurs de dinars, sopars i projeccions, els professionals convidats de televisions, plataformes i distribuïdores internacionals podran descobrir una sèrie de produccions que s’estrenaran aviat a les pantalles, al costat d’alguns dels seus directors, productors o actors. Entre aquests prop de dos-cents compradors internacionals, alguns participaran per primera vegada en aquests Rendez-vous, com HITN, un canal generalista adreçat a la comunitat hispanoparlant dels Estats Units; V-m, un canal juvenil llatinoamericà dels EUA; Gusto TV, un canal canadenc especialitzat en gastronomia al Canadà, o una important presència de compradors de les cadenes i plataformes privades Antena 3, Movistar o Mediaset España (Telecinco). Juntament amb la tradicional participació de TV3 (3CAT) o EITB hi haurà una important representació polonesa, pel que fa als països europeus.
Un any més, cada empresa francesa ha pogut destacar un contingut insígnia, amb una visibilitat privilegiada a la sala de visionaments. Aquests programes ja estan disponibles en línia en aquesta sala i seran accessibles in situ en aquesta sala equipada amb múltiples espais de visionament individualitzat molt ben equipats pel que fa a so i imatge. En anteriors edicions, ja hem apuntat les virtuts de la plataforma professional de visionaments de continguts d’Unifrance, que amb totes les seves prestacions d’informació, accés a capítols sencers i capacitats de cerca i selecció, esdevé una eina de treball formidable abans, durant i després dels Rendez Vous.
Un intens programa
Durant la vetllada de gala del dimarts 3 de setembre, es presentarà la sèrie Ça, c’est Paris creada per Marc Fitoussi, Edgar F. Grima i Jérôme Bruno, produïda per Mon Voisin Productions (Mediawan) i Federation Studio France, en coproducció amb Butler Industries, i distribuït per Federation Studios. El showrunner i director Marc Fitoussi, les actrius i ballarines Nastasia Caruge, Audjyan Alcide, Océane Giustiniani, així com els productors Michel Feller (Mon Voisin Productions – Mediawan) i Stéphane Sperry (Federation Studio France) hi assistiran per presentar en exclusiva el primer episodi de la sèrie, projectada al cinema Pathé Docks Vauban. Altres presentacions seran la sèrie documental d’animació The Army of Romantics creada per Amélie Harrault; la sèrie de ficció Tom & Lola, creada per Camille Couasse i Sarah Farkas i distribuïda per Mediawan Rights; la sèrie L’Éclipse, creada per Hélène Duchateau, Cécile Lorne i Baptiste Filleul, distribuïda per About Premium Content; la sèrie Zorro, una comèdia d’aventures creada per Benjamin Charbit i Noé Debré.
Més que un mercat
Demà dimarts, el CNC i Unifrance també presentaran conjuntament les xifres de 2023 de l’exportació de programes audiovisuals francesos durant una roda de premsa. Els informes dels darrers anys permeten no només fer un seguiment de la molt important presència de les produccions franceses a les televisions i plataformes d’arreu del món, sinó també l’evolució del mercat mundial de l’audiovisual. Pròximament, publicarem una notícia sobre les principals dades i conclusions d’aquest informe.
Unifrance com a gran eina d’internacionalització de la indústria audiovisual francesa
Fa tres anys es va produir la fusió de dues entitats: TV France International, organitzadora d’aquests Rendez Vous i altres activitats de promoció de continguts per canals de televisió i posteriorment també les noves plataformes digitals, i Unifrance, fins llavors centrada en els continguts cinematogràfics. Això ha suposat, a més de sumar experteses davant d’un mercat internacional molt diversificat i exigents, obrir algunes de les activitats promocionals a tota la producció audiovisual, com és el cas dels Rendez Vous à París, que fins fa poc estaven dedicats a les estrenes cinematogràfiques. ÀreaVisual en farà un seguiment especial en la seva pròxima edició, que se celebrarà el gener del 2025.
Com van explicar el president d’Unifrance, Gilles Pélisson, i la directora general, Daniela Elstner, a ÀreaVisual, aquesta “és una associació que ajuda els seus membres a exportar millor les seves obres. Això es pot fer des del vessant “empresarial”: donar suport als exportadors als mercats, així com des de la “promoció”: fer viatjar artistes, donar suport a festivals, crear festivals de cinema francès i comunicar-se al voltant de les obres franceses. Però la veritable força de les produccions franceses rau en la seva riquesa i gran diversitat. Tenim continguts d’animació que funcionen tan bé com pel·lícules d’autor, però també comèdies o documentals que atrauen el públic internacional. Unifrance només reforça i recolza la bella producció francesa en la seva conquesta del món”.
Unifrance, creada el 1949, és una de les organitzacions que expliquen l’èxit internacional de l’audiovisual francès, des dels films, a l’animació, passant pels documentals i les sèries. A diferència del nostre Catalan Films, es tracta d’una entitat público-privada, en la qual trobem l’associació que agrupa les empreses productores, PROCIREP i la gran organització de foment i suport al conjunt de la indústria audiovisual francesa (des dels videojocs als exhibidors cinematogràfics) que és el CNC, juntament amb el govern francès.