El Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) escalfa motors per a la seva 25a edició, que se celebrarà el pròxim 5 de juny, comptant amb una trentena de sessions i més de quaranta ponents. La cita —de caràcter gratuït i amb inscripció prèvia—tindrà lloc, com és habitual, a Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers.
La intel·ligència artificial, l’estímul a la creació audiovisual a través de pitchings de projectes i el present i futur del món de l’àudio analitzat dins la 4a edició de la Trobada del Podcàsting a Catalunya seran alguns dels eixos vertebradors de la jornada d’enguany.
El MAC 2024 s’articularà a través de sessions divulgatives, taules rodones i tallers. Eines i formats per propiciar un espai de trobada entre els professionals del sector audiovisual de proximitat.
La key note inaugural anirà a càrrec de Cristina Morales Puerta, subdirectora general d’Ordenació dels Serveis de la Comunicació Audiovisual del Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital.
el Govern espanyol, inaugurarà les ponències del MAC 2024.
El MAC 2024 es presenta amb el títol Intel·ligències audiovisuals perquè, un any més, la intel·ligència artificial serà un dels grans centres d’interès i eixos vertebradors del programa.
Aquest gran bloc temàtic s’obrirà amb la sessió IA, reptes i oportunitats en l’àmbit de la comunicació de proximitat, una taula rodona amb la participació de Miquel Herrada, cap d’operacions de la Xarxa Audiovisual Local (XAL); Natàlia Prats, directora d’infraestructures digitals i tecnològiques de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i Pere Vila, director d’Estratègia Tecnològica de RTVE.
Tot un expert en la matèria, Joan Rosés, editor de CollateralBits i de l’observatori Switch, serà l’introductor d’un doble contingut orientat cap a l’àudio amb una intervenció en solitari titulada La IA sonora: què està passant?
Aquesta sessió es complementarà amb la taula rodona IA i àudio digital: els reptes per a la indústria del so, que comptarà amb les aportacions de Pep Aguiló, gerent d’Idea Sonora; Sara Gómez, actriu de doblatge, membres de la junta de Doblatge Unida de Barcelona (DUB) i copresidenta de United Voice Artists (UVA); Olalla Novoa, gerent de projecte de VerificAudio de PRISA Media; Carlota Planas Silva, advocada, sòcia-directora de Sabatellini & Associats, especialista en propietat intel·lectual, industrial i noves tecnologies i l’esmentat Joan Rosés.
En un context de puixança de les plataformes de distribució directa, el programa del MAC també dedicarà espai a la presentació de Barça One, la nova OTT oficial del FC Barcelona.
Contra la desinformació
Una altra convidada destacada del MAC serà la periodista Olalla Novoa, que presentarà el nou projecte VerificAudio, una eina pionera d’intel·ligència artificial a disposició dels periodistes, útil per verificar les fonts.
Aquest aplicatiu permet detectar àudios falsos, amb l’objectiu de combatre la desinformació que arriba a l’audiència a través de deepfakes d’àudio generats per veus sintètiques.
La nova solució, desenvolupada en col·laboració amb Google News Initiative i Minsait, ja està operativa a les redaccions de les emissores de PRISA Media i també compta amb un web al servei dels usuaris i oients
Un món d’àudio i pòdcasts per a descobrir
El present i el futur de l’àudio tornarà a tenir un paper central al MAC. Aquesta vegada, el certamen tindrà una línia de programació dedicada a aquest àmbit –el MAC Àudio–, en què també quedarà inclosa la quarta edició de la Trobada del Podcàsting a Catalunya.
La jornada, organitzada en col·laboració amb l’Observatori de la Ràdio a Catalunya, ampliarà el seu catàleg d’interessos per a aquesta edició, de la mà de pioners com José Antonio Gelado, consultor de podcàsting i productor, o Izaskun Pérez, directora de pòdcast d’elDiario.es.
Es parlarà del pòdcast com a mitjà per divulgar sobre ciència i tecnologia a través d’una taula rodona amb participació del director de Comunicació de l’Hospital Clínic, Xavier Francàs; el director del pòdcast Mindfacts, Fran Izuzquiza; el productor i director del pòdcast El abrazo del oso, Eduardo Moreno; i Bárbara Villuendas, directora del pòdcast Cuidado con las macros ocultas.
La trobada també es farà ressò de l’auge dels audiollibres. Aquest fenomen, que està canviant els hàbits de consumir literatura, està incrementant el nombre d’usuaris i planteja grans reptes als editors i consumidors. Participaran en la sessió, entre d’altres, la responsable de producció d’audiollibres de Penguin Random House, Irene Fortes; i la responsable del catàleg digital del Grupo Planeta, Laura Guilera.
També des d’una òptica literària i creativa, la trobada comptarà amb el testimoni de Julio Rojas, el creador de la ficció sonora Simulacro, un thriller psicològic protagonitzat per Alberto San Juan, Mònica López i Isak Férriz. Rojas ja va ser l’autor de Caso 63, la ficció sonora més escoltada en castellà, i La vida de los peces, premi Goya a la millor pel·lícula iberoamericana.
Estímul a la producció
Un dels grans atractius del MAC 2024 seran les dues crides convocades per la Xarxa Audiovisual Local (XAL) per a la producció de projectes audiovisuals inèdits. Totes dues estan adreçades a televisions, ràdios i productores i professionals independents.
El pitching de projectes audiovisuals en format documental per a televisió, compta, a més, amb la participació activa de Ràdio Televisió Espanyola, fruit d’un acord de col·laboració.
Les bases contemplen dues categories: Documental obert, oberta a productores i operadors audiovisuals locals de Catalunya, sense restriccions temàtiques; i Històries de proximitat, especialitzada en temàtiques històriques o històries locals singulars d’interès general.Per la seva banda, el pitching de projectes d’àudio en format pòdcast presenta les categories Pòdcast Obert –sobre temàtiques de proximitat de qualsevol tipologia– i Pòdcast d’Actualitat, per a temes d’actualitat vinculats al seu entorn.
En aquest també s’inclou una tercera categoria, Primer Pòdcast, de temàtica lliure i enfocada als estudiants d’últim curs que cursin estudis a qualsevol de les Facultats de Comunicació de Catalunya.
Els continguts premiats s’emetran a RTVE, a les antenes locals adherides a la Xarxa i altres agregadors d’àudio i a les plataformes RTVE Play i la Xarxa+.
Aquest dimecres 15 de maig acaba el termini per presentar les propostes candiadates als pitchings.
Una vintena d’empreses inscrites a Fira MAC La nau Dents de Serra de Roca Umbert tornarà a acollir l’àmbit empresarial Fira MAC, pensat per a la confluència en un mateix espai d’empreses, centres de formació, mitjans de comunicació i entitats del sector audiovisual. Enguany, el directori de la fira compta amb més d’una vintena de companyies inscrites. La trobada tindrà diversos espais expositius i demos tecnològiques, a més de propiciar zones de networking per als professionals del sector audiovisual i servei de restauració. Tot plegat estarà concentrat en un espai de 800 mm² amb activitat durant bona part del dia. Com a novetat, Fira MAC acollirà una mostra de pòdcasts, amb enregistrament de programes en directe. Tot plegat es farà comptant amb una cabina insonoritzada servida per la companyia especialitzada Studiobricks. |
Un any d’aniversaris
El MAC 2024 es tancarà, en clau festiva, amb un acte que recordarà la coincidència de tres aniversaris: el centenari de la ràdio, els 25 de la Xarxa Audiovisual Local i els 25 anys del MAC.
Inclourà projeccions que recordaran aquestes trajectòries compartides, el testimoni personal d’algunes figures clau en l’evolució de la comunicació de proximitat. Tot plegat estarà conduït per un mestre de cerimònies ben especial: l’actor de teatre visual Pep Bou.
Pòdcast Audiovisual MAC Aquest any el MAC ha obert un nou espai en format pòdcast. El programa es titula Audiovisual MAC i és una finestra a l’actualitat del sector de la comunicació audiovisual de proximitat a Catalunya. Estructurat en diverses seccions, posa especial èmfasi a les entitats locals i professionals d’aquest àmbit, a més d’oferir informació sobre els continguts que protagonitzaran l’edició del MAC 2024. Es pot escoltar al web del MAC, al web de Ràdio Granollers i a plataformes com Spotify i iVoox. ESCOLTA EL PÒDCAST AQUÍ |