Fa pocs dies finalitzava la 25a edició dels «Rendez Vous à Paris» organitzats per l’organisme de promoció exterior de l’audiovisual francès, Unifrance, que ha tornat a mostrar la potència i diversitat de les seves noves produccions, tant pel que fa a gèneres com temàtiques; així com de l’acurada i intensa activitat de promoció exterior de la seva indústria. Enguany, ja amb un format totalment presencial, aquesta gran trobada amb compradors i distribuïdors internacionals ha sumat al seu aparador les sèries i documentals als llargmetratges cinematogràfics.
Aquesta mostra integral de la producció audiovisual francesa respon a una estratègia conjunta que va començar a materialitzar-se a partir de la fusió, ara fa prop de dos anys, entre les dues organitzacions que actuaven cap a l’exterior: TV France International, que es dedicava a sèries i documentals i altres continguts per a televisions i plataformes digitals, i Unifrance, centrada fins llavors en les produccions cinematogràfiques.
Juntament amb una vuitantena de projeccions per a professionals en diversos cinemes de París -més de la meitat estrenes- i el desenvolupament d’una intensa activitat entre els 400 compradors i distribuïdors acreditats d’arreu del món i una quarantena franceses, tingué lloc la tercera edició de la jornada de l’exportació. Una jornada professional que aplegà distribuïdors, productors, artistes, directors europeus i també nord-americans i representants de les institucions franceses que donen suport a l’audiovisual, com la mateixa Unifrance i el CNC.
Una de les personalitats participants va ser el director Albert Serra, que dies després rebria el guardó a millor direcció pel seu darrer film, Pacifiction, als premis Lumières de la premsa internacional; una mena de versió francesa dels Globus d’Or. En la seva intervenció, Serra va defensar les sales d’exhibició com espai idoni per a veure pel·lícules, per «l’impacte que dona a l’espectador, encara que sigui un film complex».
De les diverses aportacions i informacions d’aquesta jornada en destaca la presentació de l’estudi sobre les xifres i les tendències de l’exportació de la indústria audiovisual francesa el 2022, a càrrec de la directora de l’audiovisual d’Unifrance, Sara Hemar. Un estudi que, com veurem ara, demostra amb dades la potent presència de l’audiovisual francès en l’àmbit internacional, producte d’una exitosa sinergia entre la creativitat i la producció i la distribució i promoció cultural i comercial, de la qual Unifrance n’esdevé una peça fonamental.
El cinema francès és al podi de l’oferta de les OTT arreu del món
Algunes dades il·lustren el moment dolç que viu l’audiovisual francès a escala internacional: 27 milions d’entrades als cinemes venudes l’any passat arreu del món, de les quals 2/3 parts corresponen a films de producció majoritàriament francesa. Unes xifres encara allunyades de les anteriors a la pandèmia, però que assenyalen la progressiva recuperació del públic a les sales de cinema i els bons resultats del cinema francès, especialment en dos gèneres: la comèdia i la comèdia dramàtica i l’animació. L’Estat espanyol va esdevenir el 5è territori on més entrades s’en van vendre, darrere d’Itàlia, Rússia, Polònia i Alemanya. I tot i que el conjunt europeu és el mercat clarament majoritari dels films francesos, cal destacar el destacat protagonisme de Llatinoamèrica, juntament amb Nordamèrica i Àsia.
En paral·lel a les sales de cinema, cal destacar i molt, la presència del cinema francès a les plataformes audiovisuals, les OTT. Segons les dades recollides en 53 estats del món i unes 103 OTT, l’any passat el 6,5% del seu catàleg era d’origen francès, sumant més de 3.500 continguts audiovisuals disponibles. Aquestes dades situen França com la tercera cinematografia més present a les plataformes, només darrere de l’Índia i, lògicament, els EUA. I pel que fa al seu consum, cal destacar que la majoria dels 10 films més visionats a Netflix són de producció francesa.
Pel que fa a l’Estat espanyol, hi ha dues dades d’interès: que és el 4t territori pel que fa a la presència del cinema francès en les OTT que hi operen, superant el 10% de l’oferta disponible, i que la plataforma Filmin és la quarta OTT que més obres franceses té al seu catàleg, que suma prop d’un 15% del total.
I sobre la presència a festivals i mostres de cinema internacionals, les dades són ben positives: als 10 analitzats (BAFICI, Berlinale, Busan, Canes, Locarno. Rotterdam, Sant Sebastià, Sundance, Toronto i Venècia) prop d’una cinquena part dels films seleccionats eren francesos (24, 2%) superant els de procedència nordamericana i millorant el percentatge assolit el 2021. Seguint el fil de la importància de les coproduccions internacionals, gairebé un 75% dels títols seleccionats francesos, eren coproduccions (175).
Com assenyala aquest informe, els actius amb els quals compta l’audiovisual francès per a la seva bona circulació a Europa i arreu del món són cinc: una oferta potent i diversificada; un alt nivell de coproduccions internacionals; una imatge consolidada i de llarg recorregut; una presència arrelada davant del públic cinèfil internacional; un potent teixit de creadors, directors, productors… que treballen en la creació audiovisual i que tenen un estret contacte amb la resta de professionals del món. Actius que, combinats, expliquen els resultats abans apuntats. Actius que, ben treballats, alguns d’ells podrien formar part de l’estratègia de projecció internacional de la indústria audiovisual de països com el nostre.
3 sèries, 3 propostes que miren al mercat internacional
En les setmanes vinents anirem publicant una sèrie d’articles dedicats a sèries de ficció del gènere negre o policíac, elaborats a partir d’entrevistes realitzades a París amb guionistes i actrius i actors, dins del «junket» per a mitjans de comunicació. Tres dies intensos que comptaren amb la participació de 150 actrius, actors, directors i guionistes i un centenar de periodistes provinents d’una trentena de països. Uns articles que voldran mostrar noves mirades al gènere i l’aposta per la diversitat dels seus protagonistes, així com l’ambició per fer continguts audiovisuals altament atractius per al mercat internacional, produïts des d’una concepció i factura desacomplexadament francesa.